Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Het bereik van elektrische voertuigen, en daarmee dus de capaciteit en het vermogen van de accu’s die hen aandrijven, is een discussie die nog volop loopt. ‘Hoe ver kan ik met een volle accu rijden?’ Dat is een van de eerste vragen die veel potentiële kopers van elektrische auto’s stellen. En de antwoorden van de fabrikanten zijn niet altijd helemaal ‘eerlijk’. Geschermd wordt met het WLTP-bereik, maar vrijwel iedereen weet dat je daar niet blind op kunt vertrouwen. Net als de benzineverbruik opgaves uit het verleden.
Gecondenseerde batterij van 500 Wh/kg
Om het bereik-issue van EV’s aan te pakken, zijn krachtigere accu’s met meer capaciteit nodig. En die moeten natuurlijk ook qua afmetingen en gewicht binnen de perken blijven. CATL, een Chinese ontwikkelaar van accu’s, presenteerde vorige week, tijdens de autoshow van Shanghai een kleine innovatie op dit gebied. In eerste instantie bedoeld om de ontwikkeling van elektrisch aangedreven vliegtuigen een boost te kunnen geven. Daar is capaciteit, vermogen en gewicht nog een veel belangrijkere factor.
De nieuwe accu, een zogenoemde gecondenseerde batterij, van CATL heeft een energiedichtheid tot 500 Wh/kg. Dankzij een nieuwe technologie, waarbij gebruik gemaakt wordt van sterk geleidende biomimetische gecondenseerde elektrolyten, bereikt de accu een hoge energiedichtheid en een hoog veiligheidsniveau. Dat biedt nieuwe mogelijkheden voor de elektrificatie van passagiersvliegtuigen. CATL zegt op korte termijn al te kunnen starten met de massaproductie van deze nieuwe gecondenseerde batterijen
Betere geleiding tussen de cellen
Voor de techneuten onder onze lezers legt CATL uit hoe de nieuwe accutechnologie werkt. De biomimetische gecondenseerde elektrolyten kunnen een zichzelf aanpassende netstructuur op micronniveau construeren die de interactieve krachten tussen de ketens kan aanpassen. Daardoor verbeteren de geleidende prestaties van de cellen, en op zijn beurt de efficiëntie van het transport van lithiumionen, terwijl de stabiliteit van de microstructuur wordt verhoogd.
“De lancering van gecondenseerde batterijen luidt een tijdperk in van universele elektrificatie van zee-, land- en luchtvervoer. Ook opent het meer mogelijkheden voor de ontwikkeling van de industrie en bevordert de verwezenlijking van de wereldwijde doelstellingen voor koolstofneutraliteit op een eerder tijdstip”, aldus CATL.
Verder lezen over Elektrisch rijden
Automotive19.11.2024
Tesla komt met nieuwe generatie Superchargers: 500 kW V4
Automotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Automotive26.09.2024
BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer
Automotive11.09.2024
Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden
Gadgets04.09.2024
5 positieve dingen aan fatbikes
Gadgets02.09.2024
Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike
Automotive21.08.2024
Fiat zet met nieuwe Topolino in op duurzame stedelijke mobiliteit
Lifestyle14.08.2024
3 dingen om op te letten als je een scooterverzekering zoekt
Verder lezen over Vliegtuig
Advertising06.11.2024
Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?
Online17.10.2024
Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden
Gaming16.08.2024
De veiligheidsinstructie in het vliegtuig kan een stuk beter
Technology05.08.2024
Schiphol test eerste Ground Power Unit op waterstof
Technology06.06.2024
Bedrijf ontwikkelt Skydeck: een bijzondere nieuwe uitbreiding voor vliegtuigen
Technology11.03.2024
Waarom ze tien jaar later opnieuw gaan zoeken naar MH370
DC Business06.03.2024
Eindhoven Airport heeft in Techonomy een nieuwe digitale partner
Online20.02.2024