25.04.2023
Automotive

Nieuwe, krachtigere accu’s voor elektrische auto’s en vliegtuigen

By: Ron Smeets

BlogAutomotive

Het bereik van elektrische voertuigen, en daarmee dus de capaciteit en het vermogen van de accu’s die hen aandrijven, is een discussie die nog volop loopt. ‘Hoe ver kan ik met een volle accu rijden?’ Dat is een van de eerste vragen die veel potentiële kopers van elektrische auto’s stellen. En de antwoorden van de fabrikanten zijn niet altijd helemaal ‘eerlijk’. Geschermd wordt met het WLTP-bereik, maar vrijwel iedereen weet dat je daar niet blind op kunt vertrouwen. Net als de benzineverbruik opgaves uit het verleden.

Gecondenseerde batterij van 500 Wh/kg

Om het bereik-issue van EV’s aan te pakken, zijn krachtigere accu’s met meer capaciteit nodig. En die moeten natuurlijk ook qua afmetingen en gewicht binnen de perken blijven. CATL, een Chinese ontwikkelaar van accu’s, presenteerde vorige week, tijdens de autoshow van Shanghai een kleine innovatie op dit gebied. In eerste instantie bedoeld om de ontwikkeling van elektrisch aangedreven vliegtuigen een boost te kunnen geven. Daar is capaciteit, vermogen en gewicht nog een veel belangrijkere factor.

De nieuwe accu, een zogenoemde gecondenseerde batterij, van CATL heeft een energiedichtheid tot 500 Wh/kg. Dankzij een nieuwe technologie, waarbij gebruik gemaakt wordt van sterk geleidende biomimetische gecondenseerde elektrolyten, bereikt de accu een hoge energiedichtheid en een hoog veiligheidsniveau. Dat biedt nieuwe mogelijkheden voor de elektrificatie van passagiersvliegtuigen. CATL zegt op korte termijn al te kunnen starten met de massaproductie van deze nieuwe gecondenseerde batterijen

catl-accu.jpeg

Betere geleiding tussen de cellen

Voor de techneuten onder onze lezers legt CATL uit hoe de nieuwe accutechnologie werkt. De biomimetische gecondenseerde elektrolyten kunnen een zichzelf aanpassende netstructuur op micronniveau construeren die de interactieve krachten tussen de ketens kan aanpassen. Daardoor verbeteren de geleidende prestaties van de cellen, en op zijn beurt de efficiëntie van het transport van lithiumionen, terwijl de stabiliteit van de microstructuur wordt verhoogd.

“De lancering van gecondenseerde batterijen luidt een tijdperk in van universele elektrificatie van zee-, land- en luchtvervoer. Ook opent het meer mogelijkheden voor de ontwikkeling van de industrie en bevordert de verwezenlijking van de wereldwijde doelstellingen voor koolstofneutraliteit op een eerder tijdstip”, aldus CATL.

Share this post