Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
De Kia Niro, het is een van de meest verkochte auto’s in Europa en ook in Nederland. Het is het succesnummer van Kia en niet zonder reden. En als je dat succes wilt behouden moet je drang om te verbeteren en vernieuwen permanent aanwezig zijn. Het aantal nieuwe geëlektrificeerde auto’s is groot, zowel van bestaande automerken als van nieuwe merken. Die laatste komen ook met nieuwe businessmodellen op de markt die de keuze voor de consument nog groter maken.
Daarnaast kijkt de consument steeds meer naar duurzaamheid, verbruik en kosten. Wie denkt dat de autobezitter in 2022 niet veel anders denkt en handelt als 5 jaar geleden vergist zich. Met andere woorden, ieder merk moet vol aan de bak want de traditionele merkloyaliteit is disruptief en staat onder druk.
Kia doet het in Europa ongekend goed. De Niro is een hit en de onlangs geïntroduceerde Kia EV6 werd auto van het jaar. Dan heb je als autoproducent het momentum te pakken en is het rap tijd om die toch al succesvolle Niro dan maar gelijk eens een goede upgrade te geven.
De nieuwe Kia Niro
Voor deze nieuwe generatie heeft Kia de Niro fors onderhanden genomen en staat het model op een geheel nieuw platform waarvan de Niro nu het eerste model is. Wat is gebleven, is het gamma bestaande uit een hybride (HEV), plug-in hybride (PHEV) en een volledig elektrische versie (EV). Deze laatste heet nu echter gewoon Niro en niet langer e-Niro. Waar je bij zijn voorganger nog kon kiezen voor een ‘klein’ en ‘groot’ accupakket is deze nieuwe Niro EV alleen verkrijgbaar met een groot accupakket.
Het elektrische rijbereik van de Niro PHEV en de volledig elektrische Niro EV is iets vergroot. De nieuwe Smartstream 1,6-liter GDI-benzinemotor van Kia levert verbeterde prestaties en ook de tweede generatie zestraps automatische transmissie heeft een update gehad. Net als zijn voorganger rijdt de Niro soepel en vlot genoeg. Het is geen accelaratiekampioen maar de vraag is of dat überhaupt van belang is.
Door in de HEV en PHEV de achteruitversnelling te verwijderen en uitsluitend elektrisch achteruit te rijden in plaats van op de benzinemotor, is de nieuwe transmissie 2,3 kg lichter en wordt hierdoor het verbruik ook verder verlaagd.
Niro PHEV
De nieuwe Niro PHEV heeft een grotere accu gekregen (11.1 kWh versus 8.9 kWh). Dit komt eveneens ten goede aan het elektrisch rijbereik wat nu is vastgesteld op 65 km. Deze verbeterde actieradius moet zeker in combinatie met een thuislader in staat zijn om lokaal vrijwel altijd emissievrij te kunnen rijden. De nieuwe elektrische verwarming (PTC) zorgt ervoor dat de verbrandingsmotor minder vaak nodig is voor het verwarmen van het interieur, wat ook ten goede komt aan het bereik.
Niro EV
De nieuwe Niro EV zou nu een werkelijk elektrisch rijbereik hebben van ruim 400 km met een beschikbaar vermogen van 150 kW en een maximumkoppel van 255 Nm (dit is wel bijna 100 Nm minder als z’n voorganger). Onder optimale omstandigheden duurt het laden m.b.v. een snellader minder dan 45 minuten om hem van 10-80% op te laden. Daar moet nog wel bij worden uitgelegd dat de nieuwe EV iets langzamer (72 kW) laadt dan de e-Niro (80 kW) maar dat hij langer op het hogere vermogen kan laden zodat het uiteindelijk toch nog sneller gaat.
Niro Tech Talk
Als het op technologie aankomt verlaten we langzaam de comfort zone van traditionele auto zoals we deze al decennia kennen. Met de komst van de EV6 heeft ook Kia zijn norm bijgesteld. De vraag is hoe lang we nog auto’s traditioneel moeten benaderen. Tech wordt immers steeds belangrijker.
Een mooi voorbeeld is dat de Niro EV is uitgerust met een op navigatie gebaseerde batterij-conditionerings-technologie (slik). Dat betekent zoveel als dat de data van het navigatiesysteem bepalend is om de temperatuur van de accu in de Niro te optimaliseren op zo’n slimme manier dat bij aankomst bij een laadstation deze een optimaal niveau heeft bereikt om snelladen mogelijk te maken. Deze opwarmfunctie is in staat om de totale oplaadtijd van de batterij verder te verkorten.
Het is een voorbeeld van nieuwe technologie en data-gebruik die je als berijder niet gaat merken, niet gaat bevatten en wie weet hoor je er straks niets meer over. Toch is deze technologie essentieel en kan alleen nog maar verbeterd worden. Zeker als alle data van alle auto’s met elkaar vergeleken kan worden.
Vehicle to Load wordt Vehicle to Device
Een ander stuk technologie waarin Kia en ook Hyundai in voorop gaan is de bidirectionele laadtechnologie. Een stukje tech waar bezitters van zonnepanelen en energieopslag straks in de markt de toon zetten voor energiegebruik op en rond de woning. Via een aansluiting in het interieur of een externe connector kan de accu van de Niro EV worden gebruikt als een extra energiebron. Deze Vehicle-to-Device (V2D) functie heeft (met een vermogen van 3 kW) heeft voldoende vermogen om apparatuur zoals bijv, een BBQ of je e-Bike ergens onderweg van stroom te voorzien. In een later stadium kun je je Kia dan ook gaan gebruiken om je huis van energie te voorzien.
Zelf groene zones instellen
Het is mogelijk in de Niro om zelf groene zones in te stellen. Zodra je met de Niro in deze zone terecht komt zullen zowel de PHEV als de HEV automatisch overschakelen naar de elektrische aandrijving. Denk hierbij als voorbeeld bij het inrijden van je eigen straat, bij scholen, de supermarkt of in de binnenstad. De PHEV en EV kiezen overigens standaard nu ook bij het achteruitrijden voor de EV-modus.
Kia komt met nieuwe laadmogelijkheden voor EV-rijders
Kia-rijders in Europa hebben voortaan de mogelijkheid om gebruik te maken van Kia Charge, een pan-Europese openbare laadservice met zo’n 290.000 laadpunten inclusief AC- en DC-laders. Dankzij eRoaming kun je als Kia-rijder hierdoor in heel Europa laden zonder dat er aanvullende abonnementen op verschillende providers noodzakelijk zijn. Laden en betalen gebeurt met een pas en een app waarvan de kosten maandelijks worden verrekend.
Naast een aantal abonnementsvormen kun je daarnaast kiezen voor een Ionity Power abonnement waarmee tegen gunstige tarieven kan worden geladen bij de Europese snellaadstations van Ionity.
Levertijd en prijzen:
De nieuwe Kia Niro staat naar verwachting eind juni in de Nederlandse showrooms. Als eerste zullen HEV en PHEV beschikbaar komen met prijzen respectievelijk van 31.995 euro en 38.995 euro. De Niro EV wordt een maand later verwacht en krijgt een prijs die begint bij 39.795 euro.
Verder lezen over Elektrische auto
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Automotive09.11.2024
Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?
Tech in Asia14.10.2024
Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven
Automotive14.10.2024
Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer
Automotive11.10.2024
Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive
Automotive07.10.2024
Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile
Vanaf Q1 2025 ook in NederlandAutomotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Automotive11.09.2024
Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden
Verder lezen over Kia
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Tech in Asia14.10.2024
Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven
Automotive02.09.2024
Hyundai & Kia tonen innovatieve technologie voor temperatuurbeheer
om comfort en efficiency te verhogenAutomotive27.08.2024
Kia EV6 voorzien van veel nieuwe updates!
Automotive19.03.2024
Nieuwe Kia K4 is de volgende generatie van een compacte sedan
Automotive01.02.2024
World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten
Automotive11.01.2024
Kia gaat speciale PBV’s leveren aan Uber-chauffeurs
Kia PV5: een modulair voertuigAutomotive03.01.2024