Het is een van de kleinste en meest iconische auto’s ooit en dan denk je dat dat wel een keer voorbij zal zijn. Kan de Fiat 500 de komende decennia nog steeds overleven in een tijd dat we het alleen nog maar lijken te hebben over EV en LEV’s. Auto’s met een stekker, hybrid of volledig elektrisch. Het EV-offensief komt niet langer van gevestigde automerken maar uit Silicon Valley, Azië en de komende jaren vooral uit China. Nieuwe merken, nieuwe concepten, bezit lijkt te verdwijnen en het delen van je auto wordt ooit het nieuwe normaal.
Voor de gevestigde orde binnen de automotive industrie is het heftig in 2020. Niet alleen moet je mee in de flow van deze tijd die hevig wordt beïnvloed door Covid-19. Auto verkopen lopen hard terug en het traditionele leasen van een auto heeft ook z’n langste tijd gehad. Private lease lijkt de nieuwe norm te worden maar ook deelauto’s die je kunt huren gaan de markt de komende jaren drastisch veranderen.
Je moet als automerk aan de bak. En zeker Fiat moet aan de bak want de autoverkopen van het merk staan net zoals bij veel collega’s in Europa behoorlijk onder druk. Wat ga je dan doen met je ikoon, de Fiat 500. Laat je hem los en komt er nog een soort laatste editie of draai je alles om en ga je juist gas geven. Fiat deed het laatste en verraste dit jaar iedereen door met een volledig elektrische versie van de Fiat 500 te komen. Geen een of ander futuristisch design, nope gewoon de huidige Fiat 500 een redesign geven en pimpen met nieuwe looks en er een batterijcapaciteit in plaatsen die is afgestemd op de fans en berijders van het ikoon, de all new Fiat 500e. Dat was dus al eerder dit jaar.
Inmiddels is het oktober 2020, het virus is niet verslagen en lijkt zijn weg opnieuw te hebben gevonden. En Fiat die al een elektrische cabrio en hatchback variant van de Fiat 500e heeft gelanceerd verrast iedereen weer en komt nu zelfs met een 3+1 versie van de elektrische variant. Je denkt even van, ‘hey Turijn dat had je toch al eerder kunnen doen’, maar blijkbaar hebben ze het beste bewaard voor de Fiat 500 Next generation, en die is elektrisch.
Tja, wat vinden we daarvan, hebben we een mening hierover, gaat deze Fiat 500e een nieuwe periode toevoegen aan de toch al zo succesrijke historie van het iconische autootje uit de jaren 50. Het is misschien de meest beknopte eerste review ooit van een auto die we nu maar even schrijven. Wij denken dat deze elektrische Fiat 500e, en dan specifiek de 3+1 versie zo maar eens een geweldig succes kan gaan worden. Dan moet er een ‘reason why’ zijn.
En die is er want over een Fiat 500 hoef je weinig uit te leggen, over de meest Italiaanse auto ooit zijn misschien wel 10-duizend artikelen geschreven. Het is een icoon, lijkt tijdloos en ook iedereen en alles te overleven. Vandaag heeft hij weer nieuwe looks, nog meer van deze tijd, voorzien van alle rij-ondersteuning en technische hoogstandjes die passen bij moderne auto’s. De Fiat 500 is vanaf nu ook 100% elektrisch met een range die voorbij de behoefte gaat, en die nu die ene extra deur heeft gekregen die het instappen zo’n stuk makkelijker gaat maken. Ook als je op de achterbank een kinderzitje wilt aanbrengen (doelgroep-dingetje).
We bewaren het beste voor het laatst. ‘Another 60 years’, onzinnig om er over na te denken want alles zal veranderen en blijven veranderen. Iconen niet, die bestaan net zoals als daar nu eentje zijn status heeft weten te verlengen, de nieuwe elektrische Fiat 500e 3+1. Wat is tie geweldig.
– New 500 line-up: 3 uitvoeringen: Action, Passion en Icon.
– Vanafprijs volledig elektrische Fiat 500e is € 24.900
– Twee range-opties (volgens WLTP): 180 km èn 320 km.
Die laatste kan oplopen tot 460 km bij louter stadsgebruik. Voor meer specs en andere bijzonderheden zoals prijzen en uitvoeringen zullen we de komende dagen zeker nog een vervolg artikel publiceren.