Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Lightyear is een Nederlandse startup presenteerde deze week hun plannen om een zonne-auto te gaan lanceren in 2019. De Lightyear One wordt een elektrische, vierwielaangedreven auto die tot 800 kilometer op een volle batterij zou moeten kunnen rijden. Da’s een flinke afstand, te danken aan de zonnepanelen waar de auto mee vol zit.
“Je kunt de Lightyear One zien als een elektrische auto die van de grond af aan opnieuw ontworpen is. Op die manier was het mogelijk het beste van zonne-auto’s en elektrische auto’s te combineren”, aldus Lex Hoefsloot, CEO van Lightyear. “Het is een grote stap voorwaarts in elektrische mobiliteit omdat we in staat zijn een geweldig uiterlijk te combineren met extreme efficiency, zo maken we science fiction realiteit”.
De zon in Nederland
Dat is het verkooppraatje van Lightyear zelf, maar hoe groot is de kans dat deze auto (verkoopprijs: 119.000 euro) gaat doen wat hij belooft? Die geïntegreerde zonnecellen zouden genoeg energie moeten kunnen leveren om de auto zonder bijladen met een stekker te kunnen laten rijden, althans in de zomer. Voor langere stukken en de winter zou dat wel nodig zijn, zo zegt Lightyear zelf.
Dat bijladen zou trouwens wel gewoon via een gewoon stopcontact kunnen, dus je hoeft niet op zoek naar een speciale laadpaal. Dat zou de auto, mede door de vierwielaandrijving, heel geschikt maken voor warme gebieden waar nog geen infrastructuur is voor elektrische auto’s. Superhandig dus, en extreem duurzaam.
Dat is een prima USP voor deze auto, maar je moet dan wel niet vergeten dat er naast het elektrische gedeelte van een auto ook nog een hoop automotive engineering worden gedaan om een auto te kunnen maken die de weg op mag. Vergeet niet: wat ze nu hebben laten zien is een idee, een computermodel van een auto (en dan nog niet eens een compleet model, gezien de duisternis waarin het gehuld is) en grote plannen.
Het bedrijf zegt zelf dat er ten opzichte van een reguliere auto beduidend minder componenten in de Lightyear One zitten, dus dat het ook in onderhoud allemaal makkelijk zou moeten zijn, maar de regelgeving rondom auto’s valt niet te omzeilen. Dat kan wel even duren, zeker omdat ze bij Lightyear niet de enige zijn die een nieuw model willen laten testen bij de betreffende instanties.
Je zou dus kunnen concluderen dat een commerciële lancering in 2019 wellicht wat overmoedig is. Maar hey, daar ben je dan startup voor.
[Afbeeldingen © Lightyear]
Verder lezen over Duurzaam
Nieuws24.04.2024
Dit is wat er gebeurt met microplastics die je eet en drinkt
Het is niet wat je denktNieuws22.04.2024
Earth Day 2024: Waarom zijn bijen eigenlijk zo belangrijk?
Technology12.04.2024
2024 is hét jaar om te investeren in een thuisbatterij
En dit is waaromMarketing12.04.2024
135.000 voetstappen voor een duurzame boodschap in de sneeuw
in de strijd tegen plasticNieuws29.03.2024
Het nieuwe plastic-alternatief komt van dit verrassende materiaal
Nieuws22.03.2024
Zonneplan gaat je zonnepanelen uitschakelen op piekmomenten
DC Business21.03.2024
Benzine, diesel of elektriciteit: wat is milieuvriendelijker?
Correlatie tussen prijs en milieuvriendelijkheid van brandstof in NederlandTechnology20.03.2024
Nvidia maakt een tweede planeet aarde om levens te redden
Verder lezen over Elektrische auto
Automotive30.04.2024
Nieuwe elektrische auto Zeekr Mix doet denken aan een VW-busje
Technology29.04.2024
Ruim eenderde mensen wil pas elektrisch rijden met eigen laadpaal
Automotive19.04.2024
Helaas: je krijgt geen subsidie meer voor een tweedehands elektrische auto
Maar er komt iets voor terugAutomotive18.04.2024
Elektrische auto-maker Polestar komt met een smartphone
Automotive17.04.2024
Alfa Romeo Milano, de lat ligt heel hoog
Automotive17.04.2024
Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]
ANWB zegt van welAutomotive29.03.2024
5 tips als je een auto wil gaan kopen
Automotive26.03.2024