Update: in eerste instantie leek het alsof de ombouw van de Tesla nog in de planning stond, maar die blijkt inmiddels al gedaan te zijn. Het artikel is aangepast aan de hand van die informatie.
Een Tesla Model S is een auto waar je mee kunt thuiskomen, letterlijk. Een gemiddeld model rond de 500 kilometer bereik, dus dan moet je je best doen om in Nederland te stranden als je met een volle batterij vertrekt. Maar het kan nog veel verder: het Nederlandse Holthausen Waterstof Centrum heeft waterstofcellen in een Model S ingebouwd, waardoor de actieradius ineens meer dan 1000 kilometer kan worden.
Max Holthausen, engineer bij het familiebedrijf, is enorm autogek en had het idee om waterstofcellen in te bouwen in een auto. Dan is een Tesla nog niet de gemakkelijkste keuze, want de software die het verbruik van de auto regelt is vrij complex. Normaal gesproken accepteert een Tesla helemaal geen externe krachtbron, dus het heeft even tijd gekost voordat die puzzel opgelost was.
Daarmee is de Tesla nog niet op de weg: er moet nog goedkeuring worden gekregen van de RDW voor het rijden op waterstof voordat de auto legaal zou kunnen gaan rijden op de openbare weg. Zo snel dat geregeld is wordt er een paar duizend kilometer getest met het prototype en als dat geen problemen oplevert wil het bedrijf de ombouwdienst ook echt gaan aanbieden. Als je het wel ziet zitten om zo veel extra bereik te hebben, bedenk dan wel dat het ombouwen van het prototype tussen de 60.000 en 70.000 euro heeft gekost. Het zal commercieel vast goedkoper kunnen, maar het is zeker geen tientjeswerk.
Als de verkoopprijs van de ombouw in de buurt komt van wat het kostte om het prototype te maken is dat een flinke extra kost bovenop een ‘goedkope’ Model S.
Of Tesla dat allemaal goed vindt is de vraag: doorgaans zijn ze geen fan van modificaties omdat de elektrische/zelfrijdende auto zich nog enorm moet bewijzen in het oog van het publiek en als iemand iets aanpast en het misgaat, hoort iedereen alleen dat er iets mis is gegaan met een Tesla.
Volgens een woordvoerder van Holthausen Clean Technology, zoals het departement dat de ombouw doet officieel heet, is het niet mogelijk om het gebruik van de waterstofcellen op de een of andere manier via software te dwarsbomen. Het is misschien wel niet handig om dit te gaan doen als je nog garantie hebt op je auto.
Gaaf dat dit experiment gedaan wordt, maar het idee lijkt nog niet echt klaar voor publieke consumptie. Als de Groningers het voor elkaar krijgen om alles op lange termijn te laten werken is het een leuk show-object, maar veel meer zal dat vermoedelijk niet worden. Het is in elk geval een slimme manier om aandacht te krijgen voor waterstof, dat als schone energie maar een fractie van de aandacht krijgt die elektrische kracht voor voertuigen geniet.
[Afbeeldingen © Kadmy – Adobe Stock]