Automotive02.03.2023

Mogen we straks nog maar 60 rijden op N-wegen?


VVN wil af van 80 km/h op wegen buiten de bebouwde kom

Als het aan Veilig Verkeer Nederland (VVN) ligt, dan mogen we straks nog maar 60 km/h rijden op provinciale N-wegen. Dat is althans het advies dat de organisatie die begaan is met de veiligheid op de Nederlandse wegen, aan de overheid geeft.

Van 80 naar 60?

Op dit moment is de maximumsnelheid op provinciale wegen buiten de bebouwde kom, tenzij anders aangegeven, 80 kilometer per uur. Op wegen waar dat door de situatie ter plekke niet veilig is, heeft de wegbeheerder al beperkingen ingesteld. Daar mag je dan in de meeste gevallen maar maximaal 70 of 60 km/h rijden. Veilig Verkeer Nederland stelt nu voor om de maximumsnelheid op alle N-wegen te verlagen naar maximaal 60 km/h.

Volgens de verkeersveiligheidsorganisatie is die verlaging van de maximumsnelheid nodig omdat het aantal ongevallen met (dodelijk) letsel dat zich voordoet op de zogenoemde 80-kilometer wegen in verhouding veel hoger ligt dan op andere wegen. Van het totaal aantal fatale ongelukken, waarbij dus een of meerdere dodelijke slachtoffers te betreuren zijn, vindt 41 procent plaats op provinciale (N-)wegen. En dat terwijl die wegen maar zes procent van het totale wegennet beslaan.

Snelheid vaak oorzaak fatale ongelukken

Daarbij komt dat snelheid (en te hard rijden) nog altijd de hoofdoorzaak is van fatale ongevallen. VVN stelt dat de maximumsnelheid van 80 km/h op veel provinciale wegen niet veilig is. Die wegen hebben vaak smalle bermen en dus weinig mogelijkheden om uit te wijken, zeker wanneer in die bermen ook nog bomen geplaatst zijn of er een sloot langs loopt.

Naast het in algemene zin verlagen van de maximumsnelheid, pleit VVN ook voor meer en strengere handhaving op provinciale wegen. Daarvoor moeten meer trajectcontroles en (mobiele) flitsers ingezet worden en moeten de boetes voor excessieve hardrijders nog verder omhoog. En dat terwijl Nederland al een van de landen is met de hoogste boetes voor snelheidsovertredingen.

Staat dit snelheidsbord straks langs alle provinciale wegen?
Staat dit snelheidsbord straks langs alle provinciale wegen?

Gevaarlijke situaties

De vraag is natuurlijk of een verlaging van de maximumsnelheid op ALLE provinciale wegen wel verstandig is. Natuurlijk, als je minder hard rijdt, kun je ook minder hard crashen en zullen de gevolgen van een aanrijding minder ernstig zijn.

Echter, gedwongen minder hard rijden kan ook tot gevaarlijke situaties leiden. Nederland heeft een van de beste wegennetten van Europa. Goed verlicht, relatief brede rijstroken en het asfalt ligt er doorgaans overal goed bij. Er zijn genoeg provinciale (N-)wegen waar je makkelijk en heel veilig 80 km/h kunt rijden. En dat mag nu dus ook. Sterker nog, Nederland kent ook nog heel wat N-wegen waar je 100 km/h mag.

Als je op die, ik noem ze maar even veilige, wegen de maximumsnelheid verlaagt naar 60 km/h, dan bestaat natuurlijk het gevaar dat niet iedereen zich daaraan gaat houden. Met als gevolg dat sommige automobilisten vaker gaan inhalen. Of dat nu zo verstandig is.

Overal controle?

Ja, als op ALLE wegen flitsers of trajectcontroles geplaatst worden, dan zal het gros van de autorijders hun snelheid wel aanpassen, maar dat – overal controles – gaat niet zomaar, en waarschijnlijk nooit, gebeuren.

Nog los van het feit dat vaste (en mobiele) flitsers er weer voor zorgen dat veel autorijders alleen in de buurt van die flitsers even afremmen. Wat weer leidt tot veel accelererend en afremmend verkeer. Ook niet echt wenselijk voor ed veiligheid op de weg.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

...

Verder lezen over Auto

De mooiste auto’s uit de geheime collectie van Alfa Romeo

Er kunnen veel redenen zijn voor auto's om in het geheime gedeelte van het museum terecht te komen. Nieuwsgierig wat er staat? Kijk mee.

Automotive15.11.2024

De mooiste auto’s uit de geheime collectie van Alfa Romeo

Waarom je Spotify Car Thing niet moet weggooien

Spotify lanceerde het en na een half jaar was het klaar. Doodzonde natuurlijk, maar gelukkig is er een tweede leven mogelijk voor Spotify Car Thing.

Gadgets13.11.2024

Waarom je Spotify Car Thing niet moet weggooien

Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?

Best een risico voor Abarth om de keuze te maken helemaal over te stappen naar elektrische modellen. Is de nieuwe 600e alsnog een echte Abarth?

Automotive09.11.2024

Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?

Lancia herpakt de rallygeest met Lancia Ypsilon Rally 4 HF

De Ypsilon is terug en heeft meerdere gedaantes. We reden mee met een rallyrijder in de allernieuwste Ypsilon. Echt waar, namelijk de Ypsilon Rally 4 HF.

Automotive30.10.2024

Lancia herpakt de rallygeest met Lancia Ypsilon Rally 4 HF

De automatische noodrem op auto’s redt meer levens dan ooit

De automatische noodrem waarvan steeds meer auto’s worden voorzien blijkt echt levens te redden. Ze worden steeds beter in het voorkomen van ongelukken. 

Automotive24.10.2024

De automatische noodrem op auto’s redt meer levens dan ooit

10 mooie auto-verhalen uit het Alfa Romeo Museum

Een museum met alleen maar Alfa Romeo's, hoe groot zou dat zijn? Heel groot, zo blijkt, want in het Alfa Romeo Museum zijn honderden auto's te zien.

Automotive23.10.2024

10 mooie auto-verhalen uit het Alfa Romeo Museum

Rivian laat je auto er als KITT van Knight Rider uitzien

Weet je KITT nog? Het is de zwarte bolide van de Knight Rider: nu wordt de Rivian niet in een Pontiac Trans Am veranderd, maar wel zoiets.

Automotive18.10.2024

Rivian laat je auto er als KITT van Knight Rider uitzien

Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer

Als MINI je uitnodigt om zo zuinig mogelijk te rijden in zijn nieuwe MINI Cooper S Electric: doe je dat dan? Natuurlijk wel. Even dan.

Automotive14.10.2024

Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer

Verder lezen over Nederland

Wolven die niet worden bejaagd, worden steeds brutaler!

Biologen en wolvenexperts hebben het ons jarenlang verzekerd. Wolven zouden mensen mijden en van nature schuw zijn. Het tegendeel lijkt inmiddels echter waar te zijn. Wolven wandelden al meermaals onverschrokken door dorpen of wijken en mijden ook in de vrije natuur mensen bepaald niet. Als gevolg hiervan neemt de lijst van confrontaties met wolven alsmaar in omvang toe.

Nieuws14.11.2024

Wolven die niet worden bejaagd, worden steeds brutaler!

Jaarlijks wolvenafschot dringend noodzakelijk
10e editie WFFR: met een ode aan natuurliefhebbers en vertoningen in de wijk

Deze week is alweer de tiende editie van het Wildlife Film Festival Rotterdam (WFFR) van start gegaan! Deze feestelijke jubileumeditie opende met de wereldpremière van De Verwonderaars van de Rotterdamse filmmaker Rik van der Linden. Ook zijn er veel films van eigen bodem, thema- en shortprogramma’s en een filmtournee door de stad.

Events06.11.2024

10e editie WFFR: met een ode aan natuurliefhebbers en vertoningen in de wijk

5 dingen die we zullen missen van Blokker

Blokker gaat mogelijk failliet. Het is een Nederlands icoon dat verdwijnt. En daarmee ook veel Blokker-nostalgie, want die is er volop.

Nieuws05.11.2024

5 dingen die we zullen missen van Blokker

Den Haag ontvangt EU missie label voor duurzaamheid

Op 8 oktober ontving de gemeente Den Haag als eerste en enige Nederlandse stad het EU missie label ‘100 klimaat neutrale en slimme steden in 2030’. Ze krijgen deze erkenning omdat de gemeente Den Haag in Europa koploper is met haar innovatieve klimaatactiviteiten en -ambities. Deze erkenning is een steun in de rug voor de Haagse inwoners, ondernemers en met name de ondertekenaars van he Haags Klimaatakkoord.

Nieuws08.10.2024

Den Haag ontvangt EU missie label voor duurzaamheid

WeTransfer is geen Nederlands bedrijf meer: wordt overgenomen

De handige app WeTransfer, om bestanden te versturen, is uitgevonden in Nederland en altijd gerund vanuit ons land, maar dat is nu voorbij.

Online02.08.2024

WeTransfer is geen Nederlands bedrijf meer: wordt overgenomen

Ook het EK 2028 zie je bij de NOS

Het EK 2024 is nog in volle gang. Toch maakt de NOS nu al bekend dat het ook de rechten voor UEFA Euro 2028 heeft verworven. Ze hebben hierover een akkoord bereikt met de Europese voetbalbond. Daarnaast gaat de NOS de komende vier jaar ook alle wedstrijden van het Nederlands elftal en de finales van de UEFA Nations League tot medio 2028 uitzenden.

Media02.07.2024

Ook het EK 2028 zie je bij de NOS

In Brabant is het aantal startups met 22 procent toegenomen

Het aantal Brabantse startups is sinds 2020 spectaculair gegroeid. Met 1462 startups heeft Brabant nu de op twee na grootste startup-populatie van alle Nederlandse provincies. Dit is een stijging van bijna 22 procent ten opzichte van 2020, toen er 1200 startups waren. Deze cijfers komen naar voren uit het vandaag gepubliceerde Birch-rapport, dat in opdracht van startuporganisatie Braventure is uitgevoerd.

Startups27.06.2024

In Brabant is het aantal startups met 22 procent toegenomen

8 redenen om de Q-Park parkeerapp te gebruiken

Rijd je rond in Amsterdam en weet je niet waar je allemaal kunt parkeren? Of heb je niet zoveel tijd om een parkeerkaartje te halen? Parkeren is een stuk makkelijker geworden sinds er apps zijn waarmee je dat heel eenvoudig kunt doen.

Automotive13.06.2024

8 redenen om de Q-Park parkeerapp te gebruiken