Onno is blogger op DutchCowboys, Travelvalley en StyleCowboys. Onno schrijft over technologische innovaties en trends en ontwikkelingen op het gebied van (online) marketing.
Begrijp me niet verkeerd. De Mitsubishi Outlander PHEV zal niet verkozen worden tot de ultieme caravantrekker van het jaar. De PHEV is echter wel verrassend sterk en kan wel degelijk een caravan of aanhangwagen trekken. Dit is natuurlijk een van de vele vooroordelen als het gaat om elektrisch en of hybride rijden. Tijdens de duurtest met de PHEV heb ik maar gewoon de proef op de som genomen en heb ik onze sloep met de PHEV opgehaald en in het water gelaten.
Veel trekkracht dankzij de elektromotor
Dat hij behoorlijk wat trekkracht heeft, komt vanwege de 2.4-liter benzinemotor en de twee elektromotoren op de voor- en achteras. Dankzij deze gecombineerde aandrijfkracht heeft deze SUV een relatief hoge trekkracht. Hij is gewoon erg sterk! Dit merk je vrij goed wanneer je met een caravan of in mijn geval met een boot gaat rijden. De elektromotoren komen onmiddellijk in actie zodra je het gaspedaal indrukt. Ook heb je direct beschikking over de maximumkoppel die continu beschikbaar is. Dit is overigens hoger dan dat van een 3.0-liter benzinemotor.
Zonder moeite
Het lijkt de PHEV geen moeite te kosten om vanaf stilstand weg te rijden. Dit is overigens ook wel vrij essentieel wanneer je, zoals ik, een sloep op een trailer uit het water wilt trekken. Vanuit stilstand bergopwaarts rijden, met het maximaal toegestane combinatiegewicht van 3.810 kilo, is dus goed te doen. De PHEV is zoals bekend een vierwielaangedreven plug-in hybride die zowel de voor- als de achterwielen elektrisch kan aandrijven. Alle vier de wielen zijn als het ware met elkaar verbonden. Dit systeem wordt S-AWC genoemd en verdeelt de power tussen alle vier de wielen.
Deze hoge trekkracht is natuurlijk een van de voordelen van een elektromotor. Hierdoor kan hij vrij gemakkelijk een gewicht van 1.500 kg (geremd) trekken.
Eenmaal op de snelweg ga je zien dat hij de trailer met boot of caravan prima kan trekken. Wat je in heuvelachtig gebied wel zult merken, is dat het toerental nogal eens hoog oploopt. Dit heeft te maken met de aandrijfaccu die een bepaalde ondergrens moet hebben. Wanneer de ondergrens is bereikt rijdt de PHEV uitsluitend op haar verbrandingsmotor en zorgt de auto dus voor de stroom die nodig is om de elektromotoren te laten functioneren en de accu bij te laden. Zodra de aandrijfaccu weer voldoende is opgeladen schakelt hij weer terug naar Parallel-mode en rijdt de PHEV op de verbrandingsmotor met elektro-ondersteuning en neemt de trekkracht weer toe en het toerental weer af.
Energie terug winnen
En juist wanneer je bergafwaarts rijdt wil je natuurlijk de energie terug winnen zodat deze kan worden opgeslagen in de aandrijfaccu. Dit doe je door het gaspedaal los te laten. De accu laadt dan weer bij wat zeker in de bergen met een aanhanger of caravan wel handig is. Dus een ding is zeker met de Mitsubishi Outlander PHEV bereik je echt met een aanhangwagen of caravan Zuid-Frankrijk of Italië.
S-AWC
De Outlander heeft overigens ook een Super-all wheel control systeem (S-AWC). Dit systeem zorgt ervoor dat de PHEV in diverse omstandigheden optimaal kunt rijden. Denk bijvoorbeeld aan de SNOW Mode waarmee hij goed presteert op besneeuwde en gladde wegen. Overigens is de SNOW functie ook ideaal om te gebruiken bij het wegrijden op een nat grasveld of in mijn geval van een natte helling. De LOCK Mode kun je gebruiken bij het rijden op extreem terrein en de Sport mode zorgt voor een nog snellere respons en is handig op wegen met veel stoplichten en op bochtige wegen.
De Mitsubishi Outlander PHEV is dankzij zijn benzinemotor en de twee elektromotoren krachtig en in staat om behoorlijk wat trekkracht te leveren.
Verder lezen over Mitsubishi
Automotive03.10.2019
De nieuwe generatie Mitsubishi L200 krijgt een stoer imago
Automotive19.08.2019
Nieuwe Mitsubishi ASX no-nonsense crossover
Automotive18.06.2019
Ik ga op vakantie en neem mee? In ieder geval de Mitsubishi Outlander PHEV
Automotive29.04.2019
Mitsubishi Outlander PHEV; compleet, krachtig en een ruime SUV!
Automotive13.02.2019
De nieuwe Mitsubishi ASX maakt debuut op de Autosalon Genève
Gaming05.06.2017
Rally-clinic met een Mitsubishi Lancer leert je Dirt 4 waarderen
Dat is geen spelletje meerEntertainment13.10.2016
Mitsubishi leent bij Mad Max en Lord of the Rings voor autoreclame
L200 Triton Sport 'meest badass auto ooit'Automotive18.01.2016