De Mitsubishi Outlander PHEV is op tal van punten vernieuwd ten opzichte van zijn voorganger. Dit laat zich het beste samenvatten door het verbeterde comfort. Als we een rondje om de auto lopen, valt op dat het nieuwe Outlander PHEV model lager, slanker en breder oogt in vergelijking met zijn voorganger. De vernieuwde voor- en achterbumper versterken bijvoorbeeld de breedte van de auto. Het meest imposante zijn toch wel de 18-inch wielen. Ze stralen een bepaalde mate van sportiviteit en design uit. De 18-inch wielen in combinatie met de fraaie LED-koplampen en LED-achterlichten maken het uiterlijk compleet.
De hoog op zijn wielen staande Outlander PHEV met het 4×4 label is niet alleen een prima gezinsauto, maar ook een auto die zijn mannetje staat op zwaarder terrein. Om te kijken of dat helemaal waar is, nodigden wij de Mitsubishi Outlander PHEV uit voor een ritje door de bossen in zuiden van het land op een een traject dat ook gebruikt wordt voor zware militaire voertuigen. Ondanks het ontbreken van typische terreinbanden had de Outlander PHEV geen enkele moeite op het natte en blubberige terrein, dat overigens prachtige beelden opleverde.
Natuurlijk is de auto geen typische 4×4, die speciaal is ontwikkeld voor het rijden op zwaar terrein. Uit de mini-test blijkt echter wel degelijk dat de Outlander PHEV heel goed om kan gaan met moeilijkere omstandigheden en daardoor veel breder inzetbaar is voor een groot publiek.
Het interieur van de Mitsubishi Outlander PHEV is ruim en straalt luxe uit. Niet voor niets hebben we hem dan ook bestempeld als zeer comfortabele gezinsauto. De beschikbare bagageruimte is indrukwekkend. Ideaal voor gezinnen met kinderen. De kinderwagen inclusief de benodigde bagage kan makkelijk in de kofferbak. Aan alles kun je zien dat de Japanners hier zeer veel aandacht aan hebben besteed. Het comfortabele zit zowel voor- als achterin gecombineerd met de heerlijke stilte tijdens het rijden.
Ook bij een snelheid van 130 kilometer per uur is heeft de Outlander PHEV een hoog rijcomfort. Dit blijkt ook wel uit het feit dat Mitsubishi Motors bij de ontwikkeling van de nieuwe Outlander PHEV heeft gekozen voor een compleet pakket van geluiddempende materialen. Deze zorgen ervoor dat het motorgeluid, het bandengeluid en het windgeruis verder zijn teruggedrongen. De mooie afwerking van bijvoorbeeld het dashboard, het stuur en de stoelen stralen wederom luxe en comfort uit.
De vele opties in deze Mitsubishi Outlander PHEV dragen ook bij aan het rijcomfort. Denk hierbij aan de verwarmde lederen stoelen, de met de afstandsbieding bedienbare achterklep, het schuif kanteldak, de xenon verlichting, de adaptive cruise control en de lane departure warning die je waarschuwt als je onbedoeld de rijstrook verlaat. Verder is de auto aan de voorzijde, achterzijde en aan de zijkant uitgerust met camera’s. De auto is tevens uitgerust met een Forward Collision Mitigation System. Dit systeem helpt bij het voorkomen van aanrijdingen.
Dit alles in combinatie met de uitstekende rijervaring op de weg, maar ook op zwaarder terrein, maakt de Mitsubishi Outlander PHEV tot een gewilde auto, zeker als je ook nog eens kijkt naar de gunstige bijtellingsregeling.
De Outlander PHEV is ideaal voor mensen met een gezin, die bijvoorbeeld dagelijks een kleine 40 kilometer woon-werk verkeer maken. De Outlander PHEV heeft namelijk een elektrische actieradius van ongeveer 52 kilometer. Via de thuislader kun je bij thuiskomst de Outlander PHEV vrij eenvoudig opladen. In principe rijd je dan dus altijd op elektriciteit. Onderweg kun je met je pasje bij een snellader de auto in 30 minuten opladen. Daarnaast heb je ook altijd nog je benzine motor. Met de 45 liter benzine tank kun je ongeveer 500 kilometer rijden.