Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Zelfrijdende auto’s worden grotendeels in steden getest en dat is geen toeval. Je zou misschien denken dat er meer interessante verkeerssituaties voorkomen en het daarom handig is, maar de vooraf uitgestippelde wegen, stoepen en andere obstakels van een stad zijn broodnodig voor de meeste zelfrijdende systemen in de vorm van een 3D kaart.
MIT heeft nu een systeem bedacht dat ook op landwegen functioneert, waar vaak niet eens een kaart van bestaat, laat staan een 3D-variant. In samenwerking met Toyota (die druk bezig zijn hun zelfrijdende technieken te verspreiden) hebben ze een nieuw systeem bedacht dat MapLite heet en waarmee een zelfrijdende auto zelf kan kijken waar de weg eindigt en de greppel begint.
De weg vinden
In de basis is MapLite niet heel veel anders dan andere autonome systemen: de auto krijgt een idee van waar ‘ie is via GPS en van daaruit wordt een einddoel gegenereerd en een voor de auto ‘zichtbaar’ lokaal doel. Daarna wordt het anders: er wordt met LiDAR gekeken naar waar de randen van de weg zijn door te kijken waar de weg ophoudt met vlak zijn. Op die manier kan een route (of in elk geval een weg) gevolgd worden zonder kaart.
Daarnaast worden er algemene parameters gebruikt om de auto beslissingen te laten maken bij kruisingen, tegenliggers en andere aparte situaties. Op die manier kan het systeem al heel veel landwegen aan, maar er zitten wel nog wat gaten in de kennis. Zo heeft MapLite nog veel moeite met bergwegen en andere routes met forse hoogteverschillen er in, maar de onderzoekers willen die imperfecties nog wegwerken en dan zou er een systeem moeten overblijven dat je feitelijk op elke verlaten weg ter wereld zou moeten kunnen laten rijden.
Onafhankelijkheid
Dat is best een flinke doorbraak, want hoewel het fijn is dat er zo veel data beschikbaar is voor zelfrijdende auto’s is de mogelijkheid om te improviseren nog veel belangrijker. Al was het maar om er voor te zorgen dat als een grapjas een paaltje verplaatst, autonome auto’s niet massaal de verkeerde inschatting maken. Niet alleen dat: hoe minder een auto afhankelijk is van een voorgeprogrammeerd systeem, hoe minder kwetsbaar het is voor eventuele hackers. In deze kinderfase van de technologie is dat nog niet zo’n probleem, maar als het straks echt in gebruik genomen gaat worden is elk stukje minder afhankelijkheid meer dan welkom.
[Afbeeldingen © MIT CSAIL]
Verder lezen over Onderzoek
Cybercrime29.10.2024
25% van de Nederlandse bedrijven is niet goed voorbereid op cyberdreiging
Online28.10.2024
Hoe valt het ontstaan van eilandbogen of vulkaanbogen te verklaren?
Marketing01.10.2024
Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten
Nieuws17.09.2024
Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!
Social Media04.09.2024
“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media
Nieuws21.08.2024
De stollingsgesteenten cyclus op aarde
Artificial Intelligence14.08.2024
Heeft AI-chatbot ChatGPT onze levens echt veranderd?
Nieuws12.08.2024
Stratovulkanen, schildvulkanen en supervulkanen
Verder lezen over Toyota
Lifestyle22.08.2024
Wie dacht er als eerste aan tuning?
Automotive04.12.2023
Toyota lijkt elektrisch rijden nu toch te gaan omarmen
Automotive20.10.2023
Toyota pakt uit met drie elektrische concepten
Bijzonder busje en twee nieuwe BEV’s in Japan te zienAutomotive21.09.2023
500 Waterstofauto’s voor de Olympische Spelen
Toyota levert in Parijs 500 Mirai's afTechnology20.09.2023
Toyota opent basisschool voor robots
Automotive12.09.2023
Eerste Toyota waterstof truck van VDL de weg op
Automotive13.06.2023
Toyota ontwikkelt nieuwe technologie voor EV-accu’s
Ook het productieproces van EV’s wordt flink gemoderniseerdAutomotive10.05.2023
VDL gaat waterstof vrachtwagens voor Toyota maken
Verder lezen over Zelfrijdende auto
Automotive11.10.2024
Tesla’s robtaxi Cybercab is er en lijkt heel futuristisch
Automotive24.09.2024
De Tesla Cybercab wordt helemaal niet zo duur
Automotive11.09.2024
Robottaxi’s blijken lang niet zulke brokkenpiloten als mensen
Automotive19.08.2024
Zelfrijdende taxi’s in San Francisco blijven ‘s nachts maar toeteren
Automotive12.07.2024
Tesla stelt de aankondiging van zijn Robotaxi uit
Automotive20.06.2024
Zijn zelfrijdende auto’s inderdaad veiliger dan menselijke chauffeurs?
Automotive29.04.2024
Eerste race met zelfrijdende race-auto’s was uiterst vreemd
Automotive29.03.2024