Op de Shanghai auto show heeft Mini een bril voorgesteld die geconnecteerd is met de wagen en de bestuurder tijdens het rijden informatie toont. In samenwerking met verschillende Qualcomm bedrijven hebben ze een prototype gemaakt.
In de plaats van informatie op de voorruit te tonen, zoals bij een heads-up display, moet je een speciaal ontworpen bril opzetten. Via augmented reality technologie, ziet de bestuurder allerhande relevante informatie door de bril.
Zoals bij Google Glass, komt de informatie in het gezichtsveld, maar is niet storend en transparant zodat je steeds het volledige zicht op de weg behoudt.
Buiten de meest vanzelfsprekende features zoals snelheid, navigatie en points of interest willen ze bij Mini de bril ook een X-Ray view geven en parkeer assistentie.
Nee, dit is geen X-Ray bril zoals je die weleens in een gadget winkel kon kopen. De bril zou je de mogelijkheid geven om door de dichte delen van je wagen te kijken, zoals de deurstijlen en het dak. Hoe ze dit denken te verwezenlijken is nog maar de vraag.
Dankzij de parkeerassistentie krijg je een veel beter zicht op de afstand tussen de andere auto’s en de stoeprand. Die beelden komen van de camera in de zijspiegels.
Of de doorsnee bestuurder zo’n bril elke dag wil opzetten lijkt me veel gevraagd. Zelfs het mooie design en knipoog naar de vintage autobrillen van vroeger gaan hier weinig bij helpen vrees ik. Maar vermits je deze bril enkel in de auto zou opzetten gaat hij in ieder geval minder weerstand oproepen dan Google Glass.
Verder lezen over Augmented Reality
Gadgets29.10.2024
Snapchat brengt zijn camerabril Spectacles ook in Nederland uit
Gadgets25.09.2024
Meta presenteert zijn eerste augmented reality-bril Orion
Technology23.08.2024
Meta stopt met zijn concurrent voor Apple Vision Pro
Gadgets24.06.2024
Augmented reality-bril van Apple komt nog lang niet
Technology13.05.2024
De nieuwste augmented reality-bril is een heel gewoon montuur
Gadgets26.12.2023
Apple Vision Pro komt eraan: alles wat je moet weten
Marketing30.11.2023
Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen
Social Media09.11.2023