Inmiddels is de wereldwijde introductie van de MINI Electric in Rotterdam al weer even een paar maanden geleden. Een van de meest iconische auto’s uit de geschiedenis krijgt een stekker. Een volledig elektrische MINI, met nog steeds de vertrouwde ‘looks’. We hebben het al eerder geschreven, het siert BMW en MINI om de MINI Electric nagenoeg ongewijzigd om te toveren van een ‘gewone’ MINI naar een elektrische versie. Het was misschien het moment geweest om dit juist niet te doen en met een exotisch ogende MINI op de markt te komen. Maar daar denken ze gelukkig bij MINI dus anders over. Eens een MINI altijd een MINI, ook als hij een stekker heeft.
Natuurlijk zijn er verschillen, genuanceerd en soms noodzakelijk maar wie de MINI Electric gaat tegenkomen zal het niet direct door hebben. Nou ja, mits hij wordt gestart of al rijdend voorbijkomt. No sound, stil, zoemend en bloedje snel. Want wie denkt dat de Kart der Karts in het autorijk wellicht wat soberder door het leven gaat zal zich nogmaals verbazen.
Met de nieuwe MINI Electric doet het Britse merk opnieuw een vooruitstrevende zet op het gebied van stedelijke mobiliteit. 60 jaar geleden vormde het unieke design van de klassieke MINI de basis voor maximale interieurruimte op een minimale oppervlakte. De huidige MINI werd gelanceerd in 2001 – een moderne herinterpretatie van creatief ruimtegebruik en nog meer rijplezier – en is nog steeds een unieke en opvallende auto met een geheel eigen karakter en identiteit. De nieuwe MINI Electric is de volgende stap van het moederbedrijf en is het begin van een nieuw tijdperk voor stedelijke mobiliteit.
Het allereerste volledig elektrische model van het Britse merk is door en door een echte MINI. Het concept is gebaseerd op de MINI 3-deurs. De afmetingen, het design, de ruimte en het interieur van de nieuwe MINI Electric zijn volledig gebaseerd op de huidige modellen. Bij de ontwikkeling van de MINI werd al rekening gehouden dat de modellenreeks zou worden uitgebreid met een volledig elektrisch model.
Het onderwerp der onderwerpen als het gaat om elektrische auto’s. Wij zijn er al een tijdje letterlijk klaar mee. Het gaat bij de aankoop van een elektrische auto niet alleen maar hoeveel km’s je kunt rijden. We noemen het de ‘range’, en die is afhankelijk van veel te veel factoren. Je rijstijl, het weer, de banden en maakt de lijst maar langer. Misschien moeten we de ‘range’ van de MINI Electric maar gewoon eens niet noemen. Wat misschien nog wel veel belangrijker is kun je vinden in de App van de MINI Electric. De software leert van je rijgedrag en helpt met je het op tijd laden van je MINI. Het is aan te raden de laadadviezen altijd te volgen. Je zult hierdoor merken dat de range hierdoor niet langer je leven gaat beheersen. Elektrisch rijden is een lifestyle en met de MINI Electric wordt deze alleen nog maar versterkt.
Je kiest voor een MIN, dat is een bewuste keuze. Not the regular, zullen we maar zeggen. MINI is een ‘a way of life’, een lifestyle icoon, met een eigen doelgroep. Die laat zich nauwelijks definiëren ook al houden we van hokjes. MINI staat daarboven en als je kiest voor een MINI heb je nu 3 opties, een MINI voor aan de pomp, een MINI Hybrid, en nu een MINI Electric. Bij iedere keuze heb je te maken met andere rijgewoontes. En bij een MINI Electric moet je inderdaad rekening houden dat als het kan je hem aan die stekker hangt. Elektrisch rijden is een keuze, MINI is een keuze, de combinatie versterkt elkaar. Als je het vermogen wilt gebruiken rijdt hij aanzienlijk minder ver als dat je hem in stad zult gebruiken. Maar halleluja, dat geldt voor ieder Electrified Vehicle.
Wat misschien veel belangrijker is dat je de MINI Electric in 40 minuten tot 80% kunt opladen. Dat scheelt een slok en geeft je meer flexibiliteit als je lange ritten wilt maken. Een ongeacht de ‘range’. Wie elektrisch lange afstanden gaat rijden moet dat zorgvuldig plannen. En omdat we iedereen te vriend willen houden, volgens opgave van MINI en dat WLTP dinges ga je met deze MINI Electric zo’n slordige 250 km rijden. Het zal ons een verder een zorg zijn.
Wij houden van MINI, van technologie, van innovatie en van de toekomst. Wat dat betreft is deze MINI Electric een voltreffer, zoiets als midden in de roos, want hoe geweldig is het niet om vanaf nu (nou ja vanaf begin volgend jaar ongeveer) in een MINI Electric te kunnen rijden. Muisstil maar wel op twee wielen door de bocht, want het blijft een kart, ook als er een stekker aan zit.
Deze eerste volledig elektrische MINI staat vanaf maart 2020 bij de MINI dealer en is te bestellen in vier verschillende versies. De instapversie is de Mini Electric Basic (prijs 34.900 euro) is standaard uitgerust met:
De Mini Electric Essential (prijs 38.400 euro) is uitgerust met meer technologie en heeft een extra luxe uitrusting waaronder:
De Mini Electric Charged (prijs 40.900 euro) heeft een opvallende Electric Look’ en heeft de uitrusting van de ‘Essential’ welke is aangevuld met:
De meest uitgebreide versie de Mini Electric Yours (prijs 42.900 euro) heeft de uitrusting van de ‘Charged’ en heeft een exclusief design bestaande uit: