Een MINI is misschien wel een van de meest uitgesproken automerken. Rijders van een MINI zijn verknocht aan hun auto. In spreektaal heb je het over ‘mijn MINI’ en niet over onze auto. Een MINI is van jou ook al mag de hele familie er mee rijden. Vanaf de geboorte van de MINI in 1959 tot aan de dag van vandaag is hij ondanks al die aanpassingen in het bijna 60-jarig bestaan nog steeds duidelijk te herkennen. Dat laatste wordt wel steeds lastiger nu MINI zijn modellen groter en groter maakt en niet zo’n beetje ook. En dat geldt helemaal voor de nieuwe MINI Countryman, de grootste MINI ooit in de geschiedenis van het merk.
De nieuwe Clubman was al ruim aan de maat. Maar de nieuwe Countryman is dat helemaal. Twintig centimeter langer dan z’n voorganger en dat zie en merk je ook in de auto. De Countryman is letterlijk een joekel van een MINI. De SUV, want zo staat hij nu wel gepositioneerd heeft alle kenmerken van een MINI en rijdt als een MINI. Want wat is gebleven is natuurlijk het DNA van het merk.
Wie goed kijkt ziet dat de nieuwe Countryman op vrijwel alle details is aangepast. Door zijn lengte is de bagageruimte met 100 liter toegenomen tot 450 liter. Met een neergeklapte achterbank krijg je er zelfs nu 220 liter extra bij. Het maakt de MINI hierdoor voor een gezin met kinderen direct een stuk aantrekkelijker, omdat de laadruimte in de vorige versie nogal beperkt was.
Wie een Countryman gaat aanschaffen koopt veel meer dan het traditionele lifestyle icoon zoals hij nu eenmaal wordt genoemd. Deze auto is ook een statement, lijkt op geen enkel andere auto, is opvallend en is een auto die bij je moet passen. Misschien is de Countryman met z’n buitensporige afmetingen wel de meest uitzonderlijke MINI ooit. Maar uiteindelijk gaat het om de auto zelf. Dat MINI er voor heeft gekozen een compacte SUV op de markt te brengen is logisch. SUV’s, compact of niet, zijn nu eenmaal populair.
Wie voor het eerst kennis maakt met de Countryman zal verbaasd zijn over de ruimte. En misschien nog meer door zijn ‘rijgedrag’ want de Countryman rijdt als een MINI en voelt aan als een SUV. Je kunt gerust stellen dat de ontwerpers van deze auto er meer dan in geslaagd zijn om de authenticiteit van MINI te behouden. En dat is een compliment voor een auto die straks ook nog exclusief bij VDL Nedcar in het Limburgse Born gaat worden geproduceerd. Genoeg reden waardoor we eigenlijk best een beetje chauvinistisch zouden mogen zijn.
Wie toe is aan een statement en eens totaal wat anders wil gaan rijden en ook lonkt naar een SUV heeft er nu een spannende keuze bij. Je moet er alleen wel een avondje voor uit trekken om je keuze goed te bepalen want de Countryman komt in nogal wat verschillende uitvoeringen op de markt.
Om te beginnen komt de Mini Countryman bij de introductie met twee benzinemotoren voor de Cooper Countryman en de Cooper S Countryman. Daarnaast komen er ook twee dieselmotoren voor de Cooper D en de Cooper SD. Alle versies zijn daarnaast optioneel leverbaar met een All4 vierwielaandrijvingsysteem. De Cooper Countryman heeft standaard een een handgeschakelde zesversnellingsbak. Voor de hogere modellen levert MINI ook een achttrapsautomaat die de voorkeur heeft als je echt sportief wil kunnen rijden.
De nieuwe generatie van de Countryman krijgt voor het eerst in de geschiedenis een plug-in hybride met een driecilinder 1.5 benzinemotor met een vermogen van 136 pk én een elektromotor van nog eens 88 pk (samen goed voor 385 nm). In deze plug-in hybride worden de voorwielen door de benzinemotor aangedreven en zorgt de elektromotor voor de aandrijving van de achterwielen. Alleen elektrisch rijden kan tot 125 km/u gedurende max. 40 kilometer.
Het positioneren van deze MINI Countryman is misschien wat lastiger. Vrouwen blijven hun onverminderde liefde uitspreken voor het merk. Maar ook mannen houden nog steeds van deze kart. Al gaat bij hun het hart sneller klopper als er ergens een grote ‘S’ op de MINI verschijnt en helemaal als John Cooper Works zijn signatuur heeft afgegeven. Dan kan het gas er letterlijk helemaal op, tenminste bij droog weer. De JCW van de Countryman heeft 231 pk, sprint in 6.5 seconden naar de 100 en tikt zijn topsnelheid af op 234 km/uur.
De Countryman is echter veel meer dan dat alles en gezien zijn ruimte ook een prima gezinsauto. Anders, vernieuwend zeker en met hetzelfde rijplezier van al die andere MINI-uitvoeringen. De wagen zit voortreffelijk, stuurt als een genot en wie achterin gaat zitten heeft echt meer dan voldoende beenruimte. De vering aka het comfort hangt wel een beetje af van de rijmodes. Maar wees eerlijk, spelen met het gas in de sportstand doe je niet zo snel met een volle achterbank.
Dat de MINI nog steeds avontuurlijk is wordt benadrukt door het hoge travel en fun gehalte. Hoogtepunt is natuurlijk je eigen tentje boven op het dak. Je moet MINI heten om zoiets te bedenken, net als de opvouwbare kajak in de achterbak. Wanneer je de MINI met tent op het dak ziet staan, kun je haast niet het gevoel van vrijheid en ‘wanneer zullen we gaan kamperen’ onderdrukken. Het is een soort uitnodiging die maar moeilijk te weigeren is. Dit zijn ook de elementen die het MINI gevoel nog maar eens bevestigen. Avontuur, fun, en het ‘kijk mij nou’ gevoel krijg je er gratis bij.
Met het lanceren van de nieuwe Countryman was MINI ook zo aardig om dan maar gelijk een nieuwe MINI John Cooper Works Countryman weg te zetten. Tja en dan worden we langzaam even stil. Niet alleen vanwege alle extra’s, maar ook omdat hij gewoon heel mooi is. Zeker het klassiek groen met alle details die nu eenmaal bij een MINI thuishoren. Het is soort statement waarvoor de echte kenners respect hebben.
Onder de motorkap ligt de 4-cilinder turbo motor goed voor 231 pk en 350 Nm koppel. De sprint naar 100 km/u gaat in 6.5 seconden, dat is 0.8 seconden rapper dan de MINI Cooper S Countryman ALL4. De topsnelheid is 234 km/u maar who cares. Het zijn de looks en het gevoel dat deze MINI je geeft die hem zo speciaal maken. Hij is verder uitgerust met een sportophanging met Brembo sport-remsysteem en 18-inch lichtmetalen velgen die perfect passen bij deze uiterst sportieve Countryman. Standaard zijn de John Cooper Works-sportstoelen. LED-koplampen, de drie MINI Driving Modes en MINI Connected, een persoonlijke mobiliteit assistent voor dagelijks gebruik en die je assisteert tijdens het reizen.
MINI is een van de merken met een zeer uitgebreide collectie van lifestyle producten. Het is een soort van bevestiging van de merkliefde die er nu eenmaal is voor dit Britse merk. En dat beseffen ze heel erg goed. Van de befaamde MINI trolley tot aan sportieve horloges en kleding. En dat voor jong en oud zodat in iedere leeftijdscategorie het merk zich weet te positioneren. Het vleugje Britse trots vind je terug in de speciale MINI theepot die het ‘wij drinken liever thee dan koffie’ overduidelijk moet benadrukken.