Deze week heeft SEAT de 1 miljoenste Leon verkocht sinds de introductie van de huidige, derde generatie in 2012. Dankzij de ‘formula Leon’, die focust op de combinatie van design en functie, groeide de Leon uit tot het populairste model binnen de SEAT-range; een rol die hij overnam van de Ibiza, die toch dertig jaar lang SEAT’s nummer 1 was.
De huidige Leon-serie is door SEAT zelf ontworpen, ontwikkeld en vervolgens geproduceerd in Barcelona. Hij staat op het modulaire MQB-platform van de Volkswagen Groep, dat destijds een investering van 800 miljoen euro vergde en in technologisch opzicht een ongekende sprong voorwaarts betekende.
Het succes van de Leon heeft SEAT’s recente historie zowel in commercieel als financieel opzicht veranderd, en zorgde voor een kwalitatieve stap voorwaarts in de perceptie van het merkimago.
Bovendien bood de compacte middenklasser SEAT de mogelijkheid om de winstmarge per model te vergroten. Mede daardoor is SEAT vanuit een negatieve financiële positie in 2012 (€ -149 miljoen) gegroeid naar het beste resultaat ooit in de historie van het merk (€ 294 miljoen winst in 2018).
In 2012 verkocht SEAT in totaal 321.000 auto’s, nagenoeg hetzelfde aantal dat het Spaanse merk gedurende de eerste zes maanden van dit jaar verkocht (314.300). De afgelopen zeven jaar zorgde de Leon voor een enorme verkoopboost in landen als Duitsland en het Verenigd Koninkrijk, waar de SEAT-verkopen sinds 2012 met respectievelijk 70 en 60 procent toenamen.