Automotive13.09.2022

MG4 Electric ziet het daglicht


Compacte hatchback met een vriendelijk prijskaartje

Ooit was MG een van de iconische Britse automerken. De MG A en B zijn nog steeds zeer geliefde oldtimers. Voor een fraai exemplaar betaal je al snel meer dan 30.000 euro. Bolides die de nodige liefde en veel knutsel aandacht nodig hebben, zoals veel Britse oldtimers van 50 tot 70 jaar geleden. De afgelopen jaren is de fabrikant bezig met een wederopstanding, en dan met name – of eigenlijk volledig – in het segment van de elektrisch aangedreven voertuigen. En dat onder de (Chinese vleugels) van de SAIC Motor Company. Vandaag onthulde MG haar nieuwste EV, de MG4 Electric. Tijdens de presentatie werd ook alvast een tipje van de sluier opgelicht van een nieuwe, elektrische, MG roadster, de MG Cyberstar. Die wordt volgend jaar onthuld, ter ere van het 100-jarig bestaan van MG.

De MG4 Electric

De nieuwste MG EV staat op het gloednieuwe modulaire MSP platform van de fabrikant. Dat kenmerkt zich onder andere door een nieuwe accutechnologie, de zogenoemde ‘horizontal Cell-to-Pack’. Dit zorgt voor een compacter accupakket – slechts 11 centimeter ‘dik’ – met een grotere energiedichtheid en een lager zwaartepunt. Vernieuwingen die de rijkwaliteit en interieurruimte ten goede komen, aldus MG. Volgens de fabrikant is de MG4 op dit moment de EV met het laagste zwaartepunt, dat zelfs lager ligt dan dat van sommige sportauto’s. De MG4 Electric is een zogenoemde hatchback. De fabrikant zet daarnaast vol in op een minimalistisch, maar high-tech design, zowel voor het interieur als exterieur.

Het interieur van de MG4 Electric
Het interieur van de MG4 Electric

Specs en tech van de MG4 Electric

De aandrijflijn, achterwiel aangedreven, heeft een vermogen van 204 pk met een maximale trekkracht van 205 Nm. Daarmee accelereert de MG4 Electric binnen acht seconden van 0 naar 100 km/h. Voor een EV niet bepaald supersnel, maar dat is ook niet waar MG op inzet. Er zijn twee accupakketten beschikbaar. Een 52 kWh accu met een (WLTP) bereik van 350 kilometer en een 64 kWh variant waarmee je maximaal 450 kilometer vooruit kunt. Dat komt neer op een gebruik van ongeveer 16 kWh per 100 kilometer. Opladen kan met maximaal 135 kW. Dat betekent dat de 64 kWh accu in 35 minuten van 10 naar 80 procent opgeladen kan worden.

Het 52 kWh model weegt 1655 kilo. Nieuw is ook de custom drive mode. Standaard kun je al kiezen voor ‘Eco’, ‘Standard, ‘Sport’ en ‘Snow’. Bij de ‘Custom’ modes kun je zelf bepalen welke modus je kiest voor bepaalde rijeigenschappen, zoals de stuurinrichting, het vermogen, remkracht en de vering. Daarnaast heeft de MG4 ook break-by-wire.

De MG4 is met een lengte van 4 meter 28, breedte van 1m83, en 1m50 hoogte duidelijk een compacte elektrische hatchback. Dankzij zijn relatief grote wielbasis van 2m70 is hij volgens MG echter ruim genoeg voor vijf personen. De kofferbak is met 363 liter inhoud niet echt groot. Ter ‘compensatie’ heeft MG deze nieuwe EV voorzien van 28 vakjes en bakjes in de auto zelf, zoals een houder voor je (zonne)bril in het dak en een plek voor het draadloos opladen van je smartphone.

De MG4 Electric komt in drie uitvoeringen
De MG4 Electric komt in drie uitvoeringen

Comfort en uitvoeringen

Voor het comfort is de MG4 Electric ook voorzien van een infotainment systeem met koppelingen voor smartphone, navigatie en dergelijke. Om het rijden veiliger en makkelijker te maken heeft de nieuwe MG ook de nodige drive assist functies, zoals 360 graden camera’s, radar, parkeerhulp, verkeersinformatie en adaptive cruise control.

De MG4 Electric komt in drie uitvoeringen: Standard, Comfort en Luxury. Daarbij heb je de keuze uit zeven verschillende kleuren. De 64 kWh accu is echter alleen beschikbaar voor de Comfort en Luxury uitvoeringen. De exacte prijs voor de Nederlandse markt was ten tijde van de presentatie nog niet bekend, maar de MG4 Electric begint straks bij 28.990 euro, uiteraard voor het 52 kWh model

In een later stadium komt ook nog een uitvoering met een 77 kWh accupakket die meer dan 500 kilometer bereik zal hebben. Wanneer die verschijnt is nog niet bekend. Hetzelfde geldt voor het vierwiel aangedreven sportmodel. Die krijgt het dubbele vermogen en een acceleratie vamn 0 – 100 binnen 4 seconden.

Succesvolle comeback

Sinds de comeback in 2019 heeft MG al meer dan 150.000 EV’s verkocht, waarvan meer dan 60.000 alleen al dit jaar (2022). Op dit moment telt MG bijna 700 ‘dealers’ en brandstores. Dat aantal wordt dit jaar nog uitgebreid naar 840.

De MG4 Electric on the road
De MG4 Electric on the road
Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

...

Verder lezen over Elektrische auto

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

In de woeste kustomgeving van het Portugese Cascais is het in november nog lekker warm. In T-shirt lunchen op een terrasje aan de Atlantische kust, ’s avonds buiten borrelen. En dan ook nog een nieuwe auto aan de tand mogen voelen. Eentje waarvan we veel gaan horen: de Kia EV3. Ruim, stil, krachtig, tot 600 kilometer op een acculading, leuke snoet en prima prijskaartje.

Automotive20.11.2024

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?

Best een risico voor Abarth om de keuze te maken helemaal over te stappen naar elektrische modellen. Is de nieuwe 600e alsnog een echte Abarth?

Automotive09.11.2024

Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?

Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven

Kia heeft de Gwangmyeong EVO-fabriek officieel geopend. Het is de eerste dedicated EV-productiefaciliteit van het merk. De nieuwe fabriek, gevestigd in Kia Autoland Gwangmyeong (Zuid-Korea), heeft een jaarlijkse productiecapaciteit van 150.000 eenheden. De productie van de EV3 is er al gestart en die van de EV4 volgt in de eerste helft van 2025.

Tech in Asia14.10.2024

Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven

Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer

Als MINI je uitnodigt om zo zuinig mogelijk te rijden in zijn nieuwe MINI Cooper S Electric: doe je dat dan? Natuurlijk wel. Even dan.

Automotive14.10.2024

Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer

Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive

Studententeam TU/ecomotive presenteert vanmiddag Phoenix, en hoopt hiermee autofabrikanten te inspireren nu nieuwe wetgeving vanuit Brussel in aantocht is.

Automotive11.10.2024

Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive

Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile

Met de merken Jaecoo en Omoda wil Chery Automobile haar marktpositie gaan versterken. In Nederland een nog vrij onbekend merk, maar daar gaat vanaf Q1 2025 verandering in komen. Dan zal de Jaecoo J7 geïntroduceerd worden.

Automotive07.10.2024

Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile

Vanaf Q1 2025 ook in Nederland
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

De elektrische auto wordt nog wel gekocht, maar staat stil vergeleken met een ander autotype. Het autotype dat juist flink stijgt in populariteit, dat is de hybride auto. 

Automotive30.09.2024

Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden

Het Nederlandse automerk Butch-e heeft een nieuwe elektrische microcar op de markt gebracht: de Liddel. Daarmee kunnen ondernemers en zelfstandigen ook na 2025 de steden in, als overal in Nederland zero emissie zones worden ingevoerd en benzine- en dieselauto’s er niet meer in mogen.

Automotive11.09.2024

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden