Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Bijna een jaar geleden, aan het begin van de herfst in 2022, werd de MG4 Electric gepresenteerd. Dat was toen, en eigenlijk nog steeds, een van de weinige middenklasser EV’s waarvan het prijskaartje onder de 30 duizend euro lag. Datzelfde bedrag zal echter niet terug te vinden zijn op het prijskaartje van de nieuwste telg in de MG4 familie. Die wordt deze week op het Goodwood festival aan de wereld getoond. Het is de elektrische MG4 XPOWER. En ja, zoals de naam van deze uitvoering al doet vermoeden, is dit de sportieve variant van de betaalbare EV.
Een elektrische MG met powerrrrr
De MG4 XPOWER heeft een aandrijflijn met twee elektromotoren die samen een slordige 435 pk (320 kW) leveren. Goed om de bolide binnen 4 seconden, 3.8 om precies te zijn, van 0 naar 100 km/h te brengen. Om die tijd te kunnen halen heeft MG de auto voorzien van Launch Control.
Het vermogen van deze snelle MG4 Electric wordt dus over alle vier de wielen verdeeld, 150kW gaat naar de voorwielen en 170KW wordt via het Modular Scalable Platform naar de achterwielen gestuurd. De aangepaste aandrijflijn biedt niet alleen indrukwekkende prestaties in een rechte lijn, maar beschikt ook over geavanceerde upgrades om het vermogen effectief te verdelen en de betrokkenheid van de bestuurder in bochten te maximaliseren.
De MG4 Electric XPOWER is ook meteen de eerste MG met een nieuw Dynamic Cornering Control System met een elektronisch sperdifferentieel en Intelligent Motor Control. Het systeem maakt koppelvectoring tussen alle vier de wielen mogelijk voor een maximale tractie en beheersing onder diverse omstandigheden.
Zoals je van een performance bolide mag verwachten, zijn ook de ophanging en de remmen van de MG4 XPOWER aangepast aan het grote vermogen. Speciale, geventileerde grote (345mm) remschijven, met in fel oranje ‘XPOWER kleur’ gespoten remklauwen zorgen ervoor dat de auto bij 100 km/h binnen 34 meter stil staat.
Ruime hatchback
De MG4 is met een lengte van 4 meter 28, breedte van 1m83, en 1m50 hoogte duidelijk een compacte elektrische hatchback. Dankzij zijn relatief grote wielbasis van 2m70 is hij volgens MG echter ruim genoeg voor vijf personen. De kofferbak is met 363 liter inhoud niet echt groot. Ter ‘compensatie’ heeft MG deze nieuwe EV voorzien van 28 vakjes en bakjes in de auto zelf, zoals een houder voor je (zonne)bril in het dak en een plek voor het draadloos opladen van je smartphone.
Verder lezen over Elektrische auto
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Automotive09.11.2024
Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?
Tech in Asia14.10.2024
Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven
Automotive14.10.2024
Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer
Automotive11.10.2024
Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive
Automotive07.10.2024
Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile
Vanaf Q1 2025 ook in NederlandAutomotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Automotive11.09.2024