Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
De vakanties staan voor de deur. Met alle gedoe rondom vliegreizen – de lange wachttijden op luchthavens en honderden geannuleerde vluchten – besluiten steeds meer gezinnen om toch maar de auto te pakken naar de Cote d’Azur of Spaanse Costa’s. Maar hoe moet dat dan als je een elektrische auto hebt? Dan moet je in ieder geval Frankrijk doorkruisen. Zijn daar wel genoeg laadpalen? En zijn alle laadpalen ook beschikbaar? Staan ze op de plekken die je in de verschillende apps – zoals die van Shell, Ionity en de ANWB – vermeld worden. En welke verrassingen kun je zoal verwachten?
We brachten meer dan 70 ‘laadstops’ in kaart
Wij hebben dat voor jullie getest en reden met een Kia EV6 de twee belangrijkste route’s van de Nederlandse grens tot aan Nice en de Spaanse grens. We vertrokken vanuit de laatste laadpalen in Nederland, bij Hazeldonk en reden via Antwerpen, Luxemburg, Dijon, Lyon naar Nice. Ook namen we de route via Antwerpen, Brussel, Parijs, Orleans, Toulouse maar de Spaanse grens bij Perpignan. Ruim 3200 kilometer over de Franse snelwegen, met de nodige laadstops. Niet alleen om onze Kia op de momenten dat het nodig was weer vol te laden, maar ook om alle andere (grote) oplaadpunten te bezoeken en in kaart te brengen. De route met alle laadstops staat uitvoerig beschreven in een artikel op Travelvalley met een beschrijving van alle laadstops.
Voor aanvang van de reis heb ik alle mogelijke laadpunten op de routes in kaart gebracht. Niet alleen de noodzakelijke laadstop, om de Kia op te laden, maar ook alle alternatieven. Daarbij keek ik alleen naar zogenoemde snelladers, met een capaciteit van 100 tot 350 kW en laadpalen die minimaal 50kW leveren. Ik bleef daarbij zoveel mogelijk ‘op de autosnelwegen’ van de route. Tijdens het maken van de planning bleek echter dat het soms vanwege de afstand tussen snelladers nodig was om ook laadpunten die net buiten de autosnelweg lagen, mee in overweging te nemen. Opladen in grote steden, zoals Parijs en Lyon heb ik vanwege de extra tijd die het kost om deze steden in te rijden, niet meegenomen.
Op onze reis, eind juni, hebben we meer dan 70 laadstations bezocht en getest. Dat leidde tot een aantal interessante inzichten en ervaringen die ik in dit artikel met jullie deel. Daarnaast hebben we ook een aantal waardevolle tips op een rijtje gezet. Doe er je voordeel mee!
Mindset, planning, planning en nog eens planning!
Voordat ik inzoom op enkele bijzondere ervaringen onderweg eerst een algemeen advies. Lange afstanden, meer dan 1000 kilometer, rijden is op zich prima te doen. Het vergt wel een goede planning en de juiste mindset. Het idee dat je ’s ochtends in je EV stappen om eind van de dag 1200 kilometer verder op je vakantiebestemming aan te komen moet je echt laten varen. Verdeel de reis in (minimaal) twee etappes, met een overnachting. Dan is het, ook in Frankrijk, heel goed te doen. De toverwoorden voor een vakantiereis met een EV zijn ‘mindset, planning, planning en nog eens planning!’.
Minstens zo belangrijk, zeker voor het plannen van de reis en laadstops, zijn het bereik van de EV en de maximale snelheid (kWh) waarmee de accu opgeladen kan worden. Het klinkt misschien cru, maar een dergelijke reis ondernemen met een EV die een WLTP bereik heeft van maximaal 300 kilometer is GEEN aanrader. Tenzij je bereid bent om drie dagen uit te trekken voor de reis naar je eindbestemming in Zuid-Frankrijk of de Spaanse Costa’s. In de praktijk kan het daadwerkelijke bereik namelijk nogal een verschillen van de WLTP opgave.
WLTP minder dan 300km: Ga geen 1000 kilometer rijden!
EV’s zoals de Peugeot e208, de Opel Mokka-e, Fiat 500-e of een Hyundai Kona met het kleinste accupakket, komen vaak niet verder dan 200 kilometer op één acculading. En soms valt het bereik van die EV’s nog lager uit, zeker wanneer je 120 – 130 km/h op de Franse autosnelwegen wilt rijden. Ofwel, wil je op vakantie naar Zuid-Frankrijk of Spanje met een EV met een beperkt bereik, rij dan eerst naar de dealer en ruil hem in voor een longrange EV. Of huur een ‘ouderwetse’ auto op benzine of diesel. Zoals gezegd, dit klinkt – en is – cru, maar wel een advies dat staat, zo blijkt uit onze ervaringen in Frankrijk.
Niet alle laadpunten in apps
Goed, wij kozen voor onze trip dus voor de Kia EV6 met een WLTP bereik van 528 kilometer. In de praktijk kwam dat neer op 350 tot 450 kilometer, afhankelijk van de gereden snelheid. Voor aanvang van de reis heb ik zoals gezegd alle mogelijke laadpunten op de routes in kaart gebracht. Ik gebruikte daarvoor enkele apps van laadproviders, waaronder Shell Recharge en Ionity, en Google Maps.
Dat resulteerde in een lijst met meer dan 60 laadstops. Nu hoor ik jullie al denken ‘Maar je had het toch over meer dan 70?’ Klopt, tijdens onze rit werd al snel duidelijk dat niet alle laadpunten in de verschillende apps, en Google Maps, vermeld worden. In totaal zijn we zo’n tien tankstations en parkeerplaatsen tegengekomen waar toch een of meerdere laadpalen – met een capaciteit van minimaal 50kW – stonden. Naar de reden voor dat verschil kun je gissen. Vermoedelijk waren ze ‘net nieuw’ of had de betreffende laadprovider (nog) geen overeenkomst voor het gebruik van hun app / laadpas bij die laadpalen.
Dat brengt me meteen op een belangrijke tip. Zorg dat je op je reis meerdere laadpassen meeneemt. Onze ervaring is dat je met de laadpassen van Shell Recharge, Ionity, Vattenfall, Travelcard en ANWB de kans dat je ergens staat waar je niet kunt opladen tot bijna 0 reduceert.
Veel ‘laadpaalwerk in uitvoering’
Het aantal (snel)laadpunten op de grote vakantieroutes door Frankrijk is best goed te noemen. Daarnaast zijn we ook een aantal plekken tegengekomen waar volop gewerkt wordt aan een uitbreiding van het aantal laadpalen ter plekke. Zowel TotalEnergies als Ionity maken daar flink wat meters mee. Op sommige laadstations met 1 of 2 laadpalen worden er 6 tot 8 bijgeplaatst. In sommige gevallen was het werk al zover gevorderd dat de kans groot is dat die nog deze vakantieperiode ‘online’ gaan.
Toch moet je er terdege rekening mee houden dat je, zeker in de vakantiemaanden, laadstations tegen gaat komen waar het erg druk zal zijn. Als er vier EV’s voor je staan, dan moet je hopen dat het geen ‘langzaamladers’ zijn. In dat geval kun je zomaar eens twee uur moeten wachten voordat je aan de beurt bent. Op de Autoroute du Soleil (Metz – Lyon – Orange) kun je dan overwegen om naar het volgende laadstation te rijden, mits je EV nog voldoende bereik heeft natuurlijk. Op de route via Parijs en Toulouse heb je die optie niet altijd omdat er soms meer dan 150 kilometer tussen twee (snel)laadstations ligt.
Waar wij wel enkele keren van geprofiteerd hebben, zijn de laadstations bij grote supermarkten of zogenoemde ‘Centre Commercials’. Tijdens onze reis was het daar meestal een stuk rustiger dan op de autosnelweg zelf. Voordeel is bovendien dat de meeste Centre Commercial locaties vlak bij de autosnelweg liggen. Veel meer dan vijf of tien minuten reistijd kost je dat niet.
‘Hors service’
Er zijn dus, zo hebben wij aan den lijve ondervonden, plekken waar (meer) laadpalen staan dan je volgens de apps van laadproviders en Google Maps zou mogen geloven. Dat is mooi, maar als je over de Franse autosnelwegen zoeft met een EV ga je ongetwijfeld ook te maken krijgen met laadpalen die er niet (meer) staan of die buiten gebruik zijn. Dat zijn minder leuke verrassingen, die je natuurlijk liever wilt voorkomen. Wij zijn er op onze trip een aantal tegengekomen. Bijzonder ergerlijk waren de
Laadpalen die, vanwege een defect of onderhoud, niet werken zijn natuurlijk momentopnames. Of dat over een aantal weken en maanden nog steeds zo is, blijft een verrassing, maar, zoals gezegd, houd er rekening mee als je de laadstops gaat inplannen. Zorg dus voor alternatieven!
Snackladen loont
‘Parking is charging’. Een veel gehoorde uitspraak van EV-rijders. Als je op vakantie gaat is dat al helemaal een goed idee. De meeste vakantiegangers met een EV zullen pauze’s, voor koffie, eten, de benen te strekken of zelf op adem te komen, uiteraard zo veel mogelijk plannen op momenten dat de EV opgeladen moet worden. Maar, zeker als je met kinderen reist, zijn ‘ongeplande’ tussenstops ook geen uitzondering. Het verdient de aanbeveling om ook tijdens een korte plaspauze de EV aan een lader te hangen. Snackladen noem ik het.
Het lijkt misschien niet zo vanzelfsprekend, maar wanneer je met een EV op reis bent die met 100 tot 250 kW geladen kan worden, dan levert vijf minuten aan een laadpaal je weer een flink aantal kilometers op. Voor onze Kia EV6, die maximaal met 240 kW opgeladen kan worden, betekende 5 minuten op ‘volle capaciteit’ laden tot wel 20kW accucapaciteit, of ca. 100 kilometer extra bereik, opleverde. Simpel gezegd, met drie toilet- of koffiepauzes kun je over de hele reis genomen al bijna één ‘lange laadstop’ besparen. Snackladen dus!
Wat kost dat nou, een kWh in Frankrijk?
Iedereen die met een EV rijdt weet het. Als je bij een (snel)laadstation komt, dan staan daar geen grote borden met de prijzen van de elektriciteit zoals we die voor tankstations wel al vele tientallen jaren kennen. In Frankrijk worden de prijzen van benzine, diesel en LPG zelfs op speciale borden langs de snelweg getoond, zodat je ver voordat je moet tanken al weet waar de brandstof het voordeligst is. Hoe anders is dat bij EV’s. De reden daarvoor moet onder andere gezocht worden in het feit dat de elektriciteitsprijzen niet voor elke EV-rijder gelijk zijn. Het hangt bijvoorbeeld af van de laadpas die je gebruikt. Het kan zomaar gebeuren dat je bij dezelfde snellader met de Shell Recharge pas meer, of minder, per kW betaald dan met de app of pas van een andere provider. De ANWB-pas garandeert zelfs dat je overal hetzelfde tarief betaald, ongeacht welke laadprovider je kiest.
Toch blijft het vreemd dat je bij de meeste laadstations, zonder vooraf dat zelf uit te zoeken, niet kunt zien wat je nu precies moet betalen. Stel je voor dat je bij een tankstation komt met een benzine-auto waar geen prijzen vermeld worden, ook niet aan de pomp zelf. Zou je daar tanken? De meeste mensen niet, denk ik.
Het loont om vooraf uit te zoeken welke laadpassen bij welke laadstation providers het voordeligste tarief bieden. De prijzen die wij op onze reis door Frankrijk tegenkwamen, varieerden van 25 tot meer dan 90 cent per kWh.
Verder lezen over Elektrisch rijden
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Automotive19.11.2024
Tesla komt met nieuwe generatie Superchargers: 500 kW V4
Automotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Automotive26.09.2024
BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer
Automotive11.09.2024
Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden
Gadgets04.09.2024
5 positieve dingen aan fatbikes
Gadgets02.09.2024
Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike
Automotive21.08.2024
Fiat zet met nieuwe Topolino in op duurzame stedelijke mobiliteit
Verder lezen over Kia
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Tech in Asia14.10.2024
Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven
Automotive02.09.2024
Hyundai & Kia tonen innovatieve technologie voor temperatuurbeheer
om comfort en efficiency te verhogenAutomotive27.08.2024
Kia EV6 voorzien van veel nieuwe updates!
Automotive19.03.2024
Nieuwe Kia K4 is de volgende generatie van een compacte sedan
Automotive01.02.2024
World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten
Automotive11.01.2024
Kia gaat speciale PBV’s leveren aan Uber-chauffeurs
Kia PV5: een modulair voertuigAutomotive03.01.2024