Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Het is een beetje ‘te kort door de bocht’ om ‘die Kurven deines lebens’ letterlijk te vertalen. Daarvoor zouden we onze spectaculaire autorit van bijna 960 kilometer over de mooiste, soms gevaarlijke en bijna altijd bochtige wegen van Noorwegen nogal behoorlijk te kort doen.
De wegen in Noorwegen zijn uitzonderlijk, de natuur overweldigend en de fjorden met hun met hun soms meer dan 1.000 meter hoge rotsen zijn zo adembenemend dat je tijd te kort komt om alles ook nog mentaal te verwerken. Tel daarbij op de vele kilometerslange tunnels (van 24,5 kilometer lengte tot 250 meter diep onder een fjord door) dwars door de enorme steenklompen heen geboord, bruggen die van rotswand naar rotswand zijn aangelegd en wegen die tegen de muren van de fjorden omhoog klimmen. Het landschap neemt beslag van je en helemaal als je dat in een pure roadster, de Mazda MX-5 RF met dak open, mag ervaren. Het is zo’n autorit die je nooit meer gaat vergeten en eigenlijk nog best wel een keer over wilt gaan doen.
De tweede editie van ‘Kurven deines lebens’, bedacht door Mazda Duitsland, stond volledig in het teken van de nieuwe Mazda MX-5 RF, de ‘pretty cool’ ogende roadster voorzien van een ‘transformer’ hardtop (kijk maar eens hoe hij open en dicht gaat) waardoor deze vooral leuke cabrio een heel eigen gezicht heeft gekregen.
Een Mazda MX-5 RF moet je eigenlijk altijd open rijden
De blikvanger van de Mazda MX-5 RF is natuurlijk de opklapbare hardtop die in precies dertien tellen de RF omtovert naar een cabrio, maar dan wel met wat rugdekking. Waar veel hardtops hun dak laten wegzakken in de kofferbak vouwt de Mazda MX-5 deze als een transformer op waarbij het dak pal achter de voorstoel wordt weggewerkt. Dit resulteert in de fraaie looks van deze compacte sportauto die mensen doet nakijken.
Tijdens onze 4-daagse ‘Kurven deines lebens’ tour door Noorwegen hebben we nagenoeg alles ‘open’ gereden. Pas toen we erachter kwamen dat de lange tunnels tijdens onze rit nogal een overdosis aan blauwe damp (veroorzaakt door de uitlaatgassen) bevatten hebben we voor de lange tunnels het dak wel dicht gedaan. Verder zijn alle kilometers nagenoeg open gereden en dat was letterlijk fun.
Autorijden langs en door de fjorden in Noorwegen
De Noorse Fjorden zijn indrukwekkend. Grote stenen klompen van vele honderden meters tot meer dan 1.000 meter hoogte rijzen uit het water. Als je met een ferry er tussendoor vaart omklemmen ze je en geven je een soort van nietig gevoel. Ergens diep onder de waterspiegel komen ze samen. Het is de reden waarom het water in de fjorden soms ongekend diep (vaak tot meer dan 1.000 meter diepte) en ijskoud is. De natuur is zo overweldigend dat je hier een compleet ander gevoel krijgt dan in ons kleine kikkerlandje. Hier is de natuur de baas en spelen andere krachten een rol.
De sneeuw bovenop het hoge gebergte, de watervallen die van grote hoogte omlaag kletteren, het ijskoude water en soms de harde wind bepalen hier het klimaat en het leven van de mensen. Om hier te wonen moet je echt een andere mentaliteit hebben en kunnen omgaan met de natuurwetten. Je kunt hier niet even van A naar B rijden en al helemaal niet als het winter is. Dan zijn de dagen hier kort en gaat in het hoge noorden binnen de poolcirkel het licht ’s winters helemaal uit. Het is de tijd van het noorderlicht, nog zoiets wat Noorwegen en heel Scandinavië uniek en bijzonder maakt.
Wie de kaart erbij pakt zal zien dat je wel degelijk langs de fjorden kunt rijden. Het zijn die stukken weg waar mensen ooit zijn neergestreken en leven mogelijk is. De wegen langs de fjorden zijn soms smal en op behoorlijk wat punten moet je echt uitkijken als je een tegenligger wilt laten passeren. Langs deze wegen vind je soms een ferry die naar je naar overkant kan brengen. Bruggen vind je er nauwelijks.
De Lærdal Tunnel, de langste tunnel ter wereld
De Fjorden in Noorwegen zijn vaak letterlijk grote steenklompen die hoog boven het water uitsteken. Ook in de zomer zul je hier witte besneeuwde bergtoppen gaan zien. Een rechte weg is hier nauwelijks mogelijk. Om het voor de bevolking toch mogelijk te maken de afstanden hier te beperken hebben de Noren het aanleggen van tunnels tot een soort van tweede natuur gemaakt. Hier boren ze dwars door de bergen tunnels waarbij de langste een lengte heeft van 24,5 km. De Lærdal Tunnel is daarmee de langste ter wereld. Denk niet dat deze tunnel is afgewerkt met fraaie muren. Tunnels in Noorwegen zijn van binnen bijna allemaal even ruw als de natuur. De Lærdal Tunnel heeft 3 ‘stopplaatsen’ keurig verdeelt over de 24,5 km bedoeld als onderbreking en voor de veiligheid van automobilisten. Het is niet echt de bedoeling hier te stoppen maar dat kan in geval van nood of bij pech best handig zijn. Deze stops kleuren blauw en groen die het allemaal nog wat meer bijzonder maken.
De tweebaans tunnel is wel degelijk een officiële Europese hoofdweg (E-route). De Lærdal Tunnel werd gebouwd om de verbinding tussen Oslo en Bergen te verbeteren omdat de vaste verbinding de E16 in de winter niet altijd open is vanwege sneeuw. De bestaande ferry-dienst kost daarbij echt veel tijd. De bouw was imposant. Tijdens de ruim vijf jaar durende aanleg van deze langste tunnel ter wereld werd maar liefst 2.5 miljoen kubieke meter steen uit de gigantische steenklomp verwijderd. Waar die steen is gebleven wist niemand ons te vertellen maar aannemelijk is dat een groot deel in de diepte van de fjorden in verdwenen.
Ongekende natuur bij de Geirangerfjord
Van alle fjorden is Geirangerfjord het absolute hoogtepunt. Met z’n machtige stenen muren en prachtige vergezichten is dit een plek die je niet snel gaat vergeten. En al helemaal als je eerst een paar uurtjes op een ferry kunt doormaken want vanaf het water krijg je nog meer ontzag voor het fjord dat op de werelderfgoedlijst van UNESCO staat.De ferry brengt ons naar het dorpje Geiranger waar vandaan we gelijk met piepende banden de adelaarsweg (Ørnevegen) naar boven rijden richting de Trollstigen, een weg die als gevaarlijk bestempeld is en vaker dicht dan open is. Iedere bocht levert hier wel weer een mooi uitzicht op waardoor we vaker stil staan om met open mond te genieten van het landschap. Het rijden in een compacte open sportauto maakt het hier alleen nog maar intensiever. Je bent je permanent bewust van de natuur en het landschap en eigenlijk zou de wegen hier, zeker bij mooi weer, wel iedere dag willen rijden.
The Atlantic Ocean Road (Atlanterhavsveien) mooi en ‘gevaarlijk’
The Atlantic Ocean Road in het Noors Atlanterhavsveien is de 8,3 km lange weg langs de kust en onderdeel van de verbinding tussen Kristiansund en Molde. De weg komt voor op de vele lijstjes op het internet, varierend van mooiste tot aan éen van de gevaarlijkste wegen ter wereld. Voor velen is dat ‘mooi’ vooral bij mooi weer en hoort hij terecht thuis op je bucketlist voor Noorwegen. Gevaarlijk is de weg waarschijnlijk ook maar dan moeten dan wel de weersomstandigheden naar zijn. Bij storm en hoog water heb je weinig kans op deze weg met z’n 8 bruggen en vele kleine eilandjes. Het weer in dit deel van Noorwegen kan snel omslaan en dan verandert de ‘curvy road’ in een levensgevaarlijke route die maar beter kunt mijden.
De Storseisundet brug
De weg is onderdeel van Country Road 64. Hier passeer je Hustadvika, een onverhard deel van de Noorse Zee, die het eiland Averøy verbindt met het vasteland en het schiereiland Romsdalshalvøya. De weg die loopt over kleine eilandjes welke zijn verbonden met behulp van een viaducten en bruggen. Van die laatste is de Storseisundet brug inmiddels wereldberoemd en uit alle hoeken en standen gefotografeerd. Door de bochten lijkt het alsof de brug krom en scheef is. Als je er echter overheen rijdt blijkt het eigenlijk een niet meer dan gewone brug te zijn. De natuur is wederom prachtig en blijft een aanrader.
Vooral omdat de route tot de verbeelding spreekt rijden we hem met wisselende snelheden een paar keer in beide richtingen. Het was zo’n moment dat we eigenlijk een drone achter achter de MX-5 wilden hebben hangen. Het landschap in Noorwegen blijft je verbazen en lijkt wel als je dit in een roadster met open dak allemaal drie keer meer ervaart. Ook hier op de brug heb je gevoel van vrijheid wat zich diep in je poriën graaft.
De Atlanterhavstunnel in Noorwegen, 250 meter diep en stijl
De laatste kilometers van de ‘Kurven deines lebens’ met de Mazda MX-5 RF gaan door de bijna zes kilometer lange Atlanterhavstunnel. Bij het inrijden hebben we het nog niet echt door maar naar een paar minuten afdalen kijk je nog steeds ogenschijnlijk omlaag. Met de voet van de gaspedaal suizen we toch met een redelijk snelheid omlaag om ergens onderin aan een klim van 10 procent te beginnen. Na alle tunnels hier in Noorwegen hebben we dit nog niet eerder meegemaakt.
De Atlanterhavstunnel blijkt een maximale diepte van 250 meter onder zeeniveau te hebben en is daarmee een van de diepste tunnels en steilste van Noorwegen (met een helling van 10 procent). De (tol)tunnel verbindt de stad Kristiansund bij het Bremsnesfjord met het eiland Averøy en verloopt als een boog onder de Atlantische Oceaan.
De laatste kilometers naar Kristiansund
De laatste kilometers van de ‘Kurven deines lebens 2’ gaan met open dak op volle snelheid richting het vliegveld van Kristiansund. We zijn na dagen een beetje vergroeid met de RF en heel eerlijk vinden we het eigenlijk jammer dat onze bijna 1.000 kilometer toeren door Noorwegen er op zit. Wat overblijft is een gevoel van vrijheid. Het is de combinatie van de prachtige en overweldigende natuur van Noorwegen, een aanrader van het hoogste niveau die nog steeds nadreunt en onze Mazda MX-5 die ik samen met m’n co-pilot Chris Riemens eigenlijk niet meer wil inleveren. De route is zo mooi en bijzonder dat je hem eigenlijk nog wel een paar keer wilt overdoen. Tja en die Mazda MX-5 RF, dat blijft een risico als je er mee gaan rijden want je kunt je zomaar verslaafd raken aan deze geweldige roadster en helemaal als je de route die wij hebben gereden gaat overdoen. Mazda dit was top #drivetogether.
Verder lezen over Mazda
Automotive14.10.2024
Mazda CX-80: luxeheld van de hockeyclub
Automotive15.11.2021
De Mazda MX-30, de eerste vegan elektrische auto
Automotive04.08.2021
Mobiel werken in de Mazda CX-5 SkyActive-D
Automotive24.01.2021
Roadtrip door het wonderschone en ruwe landschap van Kazachstan
Automotive03.02.2020
Review Mazda2 2020: vernieuwd design, bekend rijgevoel
Automotive23.10.2019
Mazda presenteert hun eerste elektrische auto de Mazda MX-30
Automotive23.10.2019
Mazda 3 met een SkyActiv-X benzine motor
Automotive01.08.2019