Kris Hoet is Hoofdredacteur van Belgiancowboys, maar in het dagelijkse leven vooral actief als Creative Innovator bij WARPED. Als regelrechte petrolhead is hij mede-bezieler van Carrepublic. Andere passies zijn fotografie & mountainbiken.
De Ford Bronco komt naar Europa en wij konden hem nu al voor de eerste keer uitvoerig testen. En dat deden we in de Belgische Ardennen meer bepaald, zeg nu zelf een betere plek hadden ze bij Ford niet kunnen uitkiezen.
Ford Bronco: Outer Banks & Badlands
In vergelijking met het aanbod in thuisland USA krijgen we in Europa maar 2 verschillende edities en dat met maar 1 enkele motorisatie, vraag is of dat een nadeel is. Je krijgt namelijk de keuze uit de Outer Banks en de Badlands, allebei met toch al redelijk straffe offroad capaciteiten (maar met minder kom je vandaag niet meer weg natuurlijk) en elks een eigen focus. De Outer Banks is meer de roadtrip variant zeg maar, met gewone wegbanden geen extra offroad opties en een sport modus. De Badlands daarentegen is het offroad broertje, met all-terrain banden, rockslider, sleepogen vooraan en een extra offroad modus (de Baja modus) in plaats van sport modus bijvoorbeeld. Dus afhankelijk waar je zelf de focus op wil leggen, maakt de keuze tussen 1 van deze beide edities wel redelijk makkelijk. Geef mij maar de Badlands trouwens 😉
Belgische Ardennen
We kunnen beide modellen testen in de Ardennen en dat maakt de vergelijking nog makkelijker. Naast mooie kronkelende Ardeense baantjes testen we ook op gravel in een steengroeve, steil uphill op de skipiste van Ovifat en finaal ook op kronkelende boswegen op een privédomein welliswaar (want waar kan je in Belgie anders nog offroad rijden?). Alles ligt er droog bij dankzij de hitte van de afgelopen dagen, u ongetwijfeld ook niet ontgaan, en maakt dat beide modellen alle challenges makkelijk aankunnen. Moesten de steile, rotsige, boswegen er nat bijliggen en voorzien van de nodige modder dan had dit enkel een aangelegenheid voor de Badlands geweest, maar dat was nu niet het geval.
Design van de Ford Bronco
Capabel is die Bronco wel. En hij ziet er goed uit, vooral langs buiten. Het design is geinspireerd door de allereerste Ford Bronco die uitkwam in 1966 en dat is supercool eigenlijk, want dat was echt wel een vet design. De latere edities (er waren er 5 in totaal to Ford er de stekker uithaalde voor de eeuwisseling) zagen er veel minder aantrekkelijk uit. Design is dus echt goed gelukt, binnenin is het allemaal wat bruter en duidelijk meer bedoeld voor de Amerikaanse consument als je het ons vraagt.
En dat brengt ons meteen bij de vraag, voor wie is de Bronco in Europa bedoeld? Enerzijds lijkt het dat Ford met de Bronco de strategie van de Mustang nog eens wil overdoen, met dat verschil dat de klassieke Mustang ook hier altijd een populaire auto was en steevast te zien is op autobeurzen enzo. Dus er was wel een publiek voor, vraag is maar of de Bronco ook kan terugvallen op zo’n publiek – vraag eens aan een autoliefhebber of die hier al eens een vintage Bronco gezien heeft en het antwoord is waarschijnlijk negatief. Daarbij is de motorisatie die bij ons beschikbaar zal zijn (de 2.7L V6 biturbo met 10-traps automaat) niet meteen milieuvriendelijk en dat zal je voelen in de kostprijs natuurlijk. Goedkoop zal de Bronco niet zijn.
Customisatie
Dit gezegd zijnde, als je dan toch zit te kijken naar een uit de kluiten gewassen JEEP of eventueel zelfs de Defender dan moet je de Bronco zeker ook mee opnemen in je lijstje. Zeker in de Badlands versie, die naast de offroad basis capaciteiten – en dat zijn er best wel wat – ook meer voorzien voor de klassieke offroad klant die meestal graag de nodige customisatie en uitbreiding voorziet aan zijn/haar wagen. De Badlands Bronco heeft een hele serie standaard knopjes ingebouwd waar je later zelf je extra LEDs kan aan koppelen bijvoorbeeld, om maar 1 dingetje te noemen. En dat maakt de auto wel uniek.
Weinig verkoop in Europa
Ford denkt niet meteen veel Broncos te verkopen in Europa, er gaan er ook niet zoveel ter beschikking komen trouwens (daar zal het succes in de VS wel voor iets tussenzitten) en ziet het zeker zoveel als een manier om het merk een meer avontuurlijk karakter te geven dan pure verkoopcijfers op te krikken.
Topless Bronco
Wij vonden het alvast een topervaring. En ook, het dak en de deuren kunnen er af, in maar 8 minuten. Over uniek gesproken.
Verder lezen over Ford
Automotive07.11.2024
Ford Bronco veel leuker kun je een SUV niet maken
Automotive08.08.2024
Ford Mustang Mach-E tikt 916 kilometer aan op één batterijlading
een nieuw Guinness WereldrecordAutomotive31.07.2024
In deze auto hoeven je handen niet aan het stuur: ook niet in Nederland
Automotive20.03.2024
Ford wil het met twee auto’s opnemen tegen Chinese makers
Automotive15.11.2023
Roadtrip met een Ford Mustang Mach-e GT naar de Algarve
Automotive27.10.2023
Ford zet rem op EV-investeringen
Dalende vraag naar EV’s maakt de fabrikant voorzichtigerAutomotive28.09.2023
Ford Blue Cruise: zonder handen aan het stuur over de Autobahn
Automotive28.08.2023