20.03.2023
Automotive

Mercedes steekt miljarden in EV-transitie

By: Ron Smeets

BlogAutomotive

In Duitsland zijn ze er nog niet zo zeker van dat er na 2035 geen nieuwe auto’s met brandstofmotoren in de showrooms staan. Als het aan de FDP (de Duitse equivalent van de VVD) ligt, dan mogen binnen de EU auto’s die op zogenoemde eco-brandstoffen rijden ook na 2035 nog geproduceerd en verkocht worden. Of dat ook daadwerkelijk gaat gebeuren? Dat moet nog blijken. Mercedes heeft in ieder geval, net als veel andere Duitse autofabrikanten overigens, besloten om alvast voor te sorteren op een wereld zonder verbrandingsmotoren. Daar trekt het miljarden euro’s voor uit.

Productie ‘elektrificeren’

De komende jaren gaat Mercedes met dat geld haar fabrieken in China (Beijing), Duitsland (Rastatt, Sindelfingen en Bremen) en Hongarije (Kecskemet) moderniseren en verbouwen om de productie van EV’s fors op te kunnen schroeven.

Het automerk zegt in een gesprek met Automobilwoche dat het in 2030 klaar wil zijnom overal waar dat nodig is, EV’s te kunnen leveren. Daarmee doelt het automerk op de verkoop van auto’s in landen waar mogelijk al veel eerder dan in 2035 (de Europese voorgenomen ‘deadline’) geen nieuwe voertuigen met brandstofmotoren verkocht mogen worden.

Mercedes trekt voor de ‘elektrificatie’ per fabriek enkele honderden miljoenen euro’s uit. In Rastatt wordt daarmee de komende maanden al gestart. De eerst nieuwe generatie EV’s van het merk moeten daar al in 2024 van de band rollen.

Mercedes wil in 2030 overal waar dat nodig is, EV`s kunnen leveren.
Mercedes wil in 2030 overal waar dat nodig is, EV`s kunnen leveren.

Duurzamere productie

Behalve het opschroeven van de productie van EV’s wordt een deel van de geplande investeringen ook ingezet voor de verduurzaming van de fabrieken en het productieproces. Mercedes wil de fabrieken energiezuiniger en minder afhankelijk van fossiele brandstoffen maken. Zo wordt voor het spuiten van de auto’s nu nog gebruik gemaakt van aardgas. Dat moet vervangen worden door een CO2-neutrale oplossing.

De afgelopen jaren heeft Mercedes natuurlijk al diverse EV’s op de markt gezet. De EQB en EQE zijn daar twee voorbeelden van. Voor de (nabije) toekomst werkt de Duitse fabrikant onder andere aan een elektrische bolide die gebaseerd is op de Vision EQXX, een concept EV. En, als het goed is, komt er in 2024 ook een elektrische variant van de robuuste G-Wagon.

Share this post