Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
In september presenteerde Mercedes de elektrische EQE, een forse limousine van bijna vijf meter en een elektrische motor met een vermogen van bijna 300 pk en een actieradius van maximaal 660 kilometer. Vandaag heeft de Duitse autofabrikant de komst van twee AMG-versies van de EQE aangekondigd; de Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC en de EQE 53 4MATIC. Het nieuws van deze twee modellen zit hem natuurlijk vooral (lees: alleen) in de performance specificaties. Het zijn niet voor niets AMG-modellen.
Tot bijna 700 pk, 1000 Nm
De Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC is het ‘instapmodel’ met een vermogen van 476 pk en een maximaal koppel van 858 Nm. Goed voor een acceleratie van 0-100 in 4,2 seconden. Het maximale vermogen is overigens alleen beschikbaar wanneer de accu minimaal voor 50 procent opgeladen is.
De EQE 53 is verkrijgbaar in twee uitvoeringen, met en zonder AMG DYNAMIC PLUS Package. Zonder dat pakket levert deze bolide 626 pk (950 Nm). Met het pakket krijg je er nog eens 61 pk en 50 Nm extra bij (687 pk / 1000 Nm). Ook hier geldt weer dat het maximale vermogen niet altijd beschikbaar is. Voor beide uitvoeringen van de EQE 53 geldt dat de accu daarvoor minimaal voor 70 procent opgeladen moet zijn. Als dat klopt, dan accelereert dit monster van 0-100 in 3.5 (zonder PLUS pakket) en 3.3 seconden.
Minder bereik
Uiteraard heeft al dat extra vermogen ook een impact op de actieradius. Waar de standaard versie van de EQE, op papier, 660 kilometer op één acculading zou kunnen halen, ligt dat voor de AMG-modellen iets anders. De EQE 43 4MATIC en EQE 53 4MATIC hebben volgens Mercedes een bereik van 444 tot 518 kilometer. Daarvoor zijn ze uitgerust met een nieuwe 90.6 kWh accu. Opladen kan met maximaal 170 kW. Uiteraard hangt het bereik ook weer af van de rijstijl, weer- en verkeerssituatie.
De topsnelheid van de drie uitvoeringen zijn begrensd op respectievelijk 210 km/h (EQE 43), 220 km/h (EQE 53) en 240 km/h (EQE 53 met DYNAMIC PLUS pakket).
AMG snufjes
Beide EQE AMG’s hebben ook de nodige AMG (race) snufjes aan boord, zoals de AMG 4MATIC variabele all-wheel-drive aandrijving en AMG RIDE CONTOL+ luchtvering met adaptive en regelbare demping. Om ervoor te zorgen dat de AMG-EQE’s op tijd stil staan als dat nodig is, zijn ze voorzien van AMG high-performance remmen met keramische schijven.
Verder lezen over Elektrische auto
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Automotive09.11.2024
Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?
Tech in Asia14.10.2024
Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven
Automotive14.10.2024
Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer
Automotive11.10.2024
Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive
Automotive07.10.2024
Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile
Vanaf Q1 2025 ook in NederlandAutomotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Automotive11.09.2024
Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden
Verder lezen over Mercedes-Benz
Mobile30.04.2024
Deze WhatsApp-emoji ziet er anders uit: heb jij het al gespot?
Automotive23.02.2024
Mercedes-Benz redt het niet: verkoopt in 2030 niet alleen EV’s
Automotive01.02.2024
World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten
Technology22.11.2023
Nieuwe samenwerking tussen SAP en het Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team
Streven naar efficiëntie op en naast het circuitAutomotive11.10.2023
Elektrische Mercedes truck rijdt 1000 kilometer per dag
Mits je de eActros met 500 kWh accupakket halverwege een keer bijlaadtAutomotive01.09.2023
Mercedes opent eigen netwerk met snelladers
Eerste Charging Hubs op drie continenten vanaf oktober onlineAutomotive16.06.2023
Mercedes test ChatGPT in haar auto’s
Straks lekker keuvelen over koetjes, kalfjes en het weer met je auto?Automotive03.05.2023