Op de IAA, die dit jaar voor het eerst niet in Frankfurt maar in München gehouden wordt, heeft Mercedes-Benz een nieuwe fully electric limousine gepresenteerd. De EQE heeft uiterlijk veel weg van de enkele maanden geleden geïntroduceerde luxe EQS. Met een vermogen van 292pk (215kW) en een actieradius van maximaal 660 kilometer, uiteraard afhankelijk van rijgedrag en -omstandigheden, valt de EQE kwa EV-specificaties net onder die van de EQS.
Vergeleken met de luxere EQS heeft de EQE een iets kortere wielbasis kortere overhangen en meer teruggetrokken flanken. Mercedes noemt het een toonbeeld van de business limousine van de toekomst. Met een lengte van bijna 5 meter (4,946) mag de EQE gerust een forse limousine genoemd worden. Dit zijn afmetingen die bij een 7-zits SUV niet zouden misstaan. Dat geldt ook voor de breedte van bijna 2 meter (1,961). De EQE heeft verder een vaste achterruit en een kofferdeksel. Het is dus, zoals we dat noemen, een sedan.
Van binnen is de EQE groter dan de huidige E-klasse (213-serie) modellen. Zo hebben de bestuurder en passagier voorin 27 millimeter meer schouderruimte en is de totale interieurlengte met 80 millimeter gegroeid.
Het standaard digitale dashboard voor de bestuurder kan optioneel worden vervangen door een MBUX Hyperscreen zodat het complete dashboard verandert in een combi-instrument één breedbeelddisplay. Onder het gemeenschappelijke afdekglas lopen de hoge-resolutie displays schijnbaar naadloos in elkaar over. Het grafische uiterlijk van hun MBUX-inhoud is op elkaar afgestemd. Het MBUX Hyperscreen is op minimalistische wijze geïntegreerd in het dashboard.
Het 12,3 inch oled-voorpassagiersdisplay geeft deze een eigen display en bedieningspaneel. In Europa mag de voorpassagier tijdens het rijden ook dynamische inhoud bekijken, zoals video’s, tv of internet. Het voorpassagiersdisplay wordt automatisch gedimd wanneer de camera’s detecteren dat de bestuurder er naar kijkt.
De Mercedes EQE komt in eerste instantie in twee uitvoeringen beschikbaar. De EQE 350 met 215 kW en een tweede uitvoering waarvan de exacte technische specificaties nog even niet vermeld worden. Alle EQE’s hebben een elektrische aandrijflijn (eATS) op de achteras. De later beschikbaar komende versies met 4MATIC zijn ook uitgerust met een eATS-unit op de vooras. De elektromotoren zijn permanent bekrachtigde synchroonmotoren (PSM).
De elektromotor van de EXE 350 levert een maximaal koppel van 530 Nm en met de optionele AC boordlader van 22kW kan hij in iets meer dan vier uur volledig opgeladen worden. Met de standaard lader van 11kW duurt dat iets meer dan acht uur. Opladen bij een snellader kan met maximaal 170kW. Het opladen, van 10 naar 80 procent accuvermogen, duurt dan iets meer dan een half uur.