Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Op de IAA, die dit jaar voor het eerst niet in Frankfurt maar in München gehouden wordt, heeft Mercedes-Benz een nieuwe fully electric limousine gepresenteerd. De EQE heeft uiterlijk veel weg van de enkele maanden geleden geïntroduceerde luxe EQS. Met een vermogen van 292pk (215kW) en een actieradius van maximaal 660 kilometer, uiteraard afhankelijk van rijgedrag en -omstandigheden, valt de EQE kwa EV-specificaties net onder die van de EQS.
Forse EV-limousine
Vergeleken met de luxere EQS heeft de EQE een iets kortere wielbasis kortere overhangen en meer teruggetrokken flanken. Mercedes noemt het een toonbeeld van de business limousine van de toekomst. Met een lengte van bijna 5 meter (4,946) mag de EQE gerust een forse limousine genoemd worden. Dit zijn afmetingen die bij een 7-zits SUV niet zouden misstaan. Dat geldt ook voor de breedte van bijna 2 meter (1,961). De EQE heeft verder een vaste achterruit en een kofferdeksel. Het is dus, zoals we dat noemen, een sedan.
Van binnen is de EQE groter dan de huidige E-klasse (213-serie) modellen. Zo hebben de bestuurder en passagier voorin 27 millimeter meer schouderruimte en is de totale interieurlengte met 80 millimeter gegroeid.
MBUX Hyperscreen dashboard
Het standaard digitale dashboard voor de bestuurder kan optioneel worden vervangen door een MBUX Hyperscreen zodat het complete dashboard verandert in een combi-instrument één breedbeelddisplay. Onder het gemeenschappelijke afdekglas lopen de hoge-resolutie displays schijnbaar naadloos in elkaar over. Het grafische uiterlijk van hun MBUX-inhoud is op elkaar afgestemd. Het MBUX Hyperscreen is op minimalistische wijze geïntegreerd in het dashboard.
Het 12,3 inch oled-voorpassagiersdisplay geeft deze een eigen display en bedieningspaneel. In Europa mag de voorpassagier tijdens het rijden ook dynamische inhoud bekijken, zoals video’s, tv of internet. Het voorpassagiersdisplay wordt automatisch gedimd wanneer de camera’s detecteren dat de bestuurder er naar kijkt.
Twee uitvoeringen
De Mercedes EQE komt in eerste instantie in twee uitvoeringen beschikbaar. De EQE 350 met 215 kW en een tweede uitvoering waarvan de exacte technische specificaties nog even niet vermeld worden. Alle EQE’s hebben een elektrische aandrijflijn (eATS) op de achteras. De later beschikbaar komende versies met 4MATIC zijn ook uitgerust met een eATS-unit op de vooras. De elektromotoren zijn permanent bekrachtigde synchroonmotoren (PSM).
De elektromotor van de EXE 350 levert een maximaal koppel van 530 Nm en met de optionele AC boordlader van 22kW kan hij in iets meer dan vier uur volledig opgeladen worden. Met de standaard lader van 11kW duurt dat iets meer dan acht uur. Opladen bij een snellader kan met maximaal 170kW. Het opladen, van 10 naar 80 procent accuvermogen, duurt dan iets meer dan een half uur.
Verder lezen over Elektrische auto
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Automotive09.11.2024
Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?
Tech in Asia14.10.2024
Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven
Automotive14.10.2024
Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer
Automotive11.10.2024
Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive
Automotive07.10.2024
Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile
Vanaf Q1 2025 ook in NederlandAutomotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Automotive11.09.2024
Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden
Verder lezen over Mercedes-Benz
Mobile30.04.2024
Deze WhatsApp-emoji ziet er anders uit: heb jij het al gespot?
Automotive23.02.2024
Mercedes-Benz redt het niet: verkoopt in 2030 niet alleen EV’s
Automotive01.02.2024
World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten
Technology22.11.2023
Nieuwe samenwerking tussen SAP en het Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team
Streven naar efficiëntie op en naast het circuitAutomotive11.10.2023
Elektrische Mercedes truck rijdt 1000 kilometer per dag
Mits je de eActros met 500 kWh accupakket halverwege een keer bijlaadtAutomotive01.09.2023
Mercedes opent eigen netwerk met snelladers
Eerste Charging Hubs op drie continenten vanaf oktober onlineAutomotive16.06.2023
Mercedes test ChatGPT in haar auto’s
Straks lekker keuvelen over koetjes, kalfjes en het weer met je auto?Automotive03.05.2023