Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Begin januari toonde Mercedes-Benz haar nieuwste concept EV aan de wereld, de Vision EQXX. Naast het design viel daarbij vooral de te verwachten actieradius op: 1000 kilometer op één acculading. Yeah, right! Dat zullen velen die dit toen lazen ongetwijfeld gedacht hebben. En zo’n gekke gedachte was dat ook niet.
1000 kilometer in ‘gewoon’ verkeer
De actieradius van elektrische auto’s is nog altijd een dingetje. Vaak worden veel meer kilometers beloofd dan dat in de praktijk haalbaar blijkt. Zeker als het gaat om een concept. Whishfull thinking. Mercedes-Benz heeft die verwachtingen met de Vision EQXX concept car nu wel eens werkelijkheid laten worden.
Ok, het is nog altijd in een door de fabrikant zelf georganiseerde, en gecontroleerde, omgeving. Maar, ze zijn er in geslaagd om met de Vision EQXX, in het normale verkeer, meer dan 1000 kilometer af te leggen voordat de bolide weer aan een lader gehangen moest worden. Dat wil zeggen, hij had nog 140km bereik over.
Snelwegen, bergen en stadsverkeer.
De Mercedes vertrok, met een volle accu, vanuit Sindelfingen, via de Zwiterse Alpen en Noord-Italië naar de Côte d’Azur. Een rit van net iets meer dan 1000 kilometer, over autobanen, bergen, provinciale wegen en stadsverkeer. Kortom, relatief normale verkeersomstandigheden.
Onderweg schommelde de buitentemperatuur tussen 3 en 18 graden. Tijdens de testrit werd op snelwegen de geldende maximum snelheid aangehouden. In Duitsland, zeker in Bayern, waar nog veel snelwegen zonder snelheidslimiet liggen, reed de testpiloot 140 km/h. Ofwel, om de 1000 kilometer te kunnen halen hoefde men niet, zoals je dat bij sommige EV-rijders ziet die het bereik van hun accu willen maximaliseren, zich met 85 km/h in de luwte achter een vrachtwagen laten ‘meezuigen’.
Verder lezen over Elektrisch rijden
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Automotive19.11.2024
Tesla komt met nieuwe generatie Superchargers: 500 kW V4
Automotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Automotive26.09.2024
BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer
Automotive11.09.2024
Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden
Gadgets04.09.2024
5 positieve dingen aan fatbikes
Gadgets02.09.2024
Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike
Automotive21.08.2024
Fiat zet met nieuwe Topolino in op duurzame stedelijke mobiliteit
Verder lezen over Mercedes-Benz
Mobile30.04.2024
Deze WhatsApp-emoji ziet er anders uit: heb jij het al gespot?
Automotive23.02.2024
Mercedes-Benz redt het niet: verkoopt in 2030 niet alleen EV’s
Automotive01.02.2024
World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten
Technology22.11.2023
Nieuwe samenwerking tussen SAP en het Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team
Streven naar efficiëntie op en naast het circuitAutomotive11.10.2023
Elektrische Mercedes truck rijdt 1000 kilometer per dag
Mits je de eActros met 500 kWh accupakket halverwege een keer bijlaadtAutomotive01.09.2023
Mercedes opent eigen netwerk met snelladers
Eerste Charging Hubs op drie continenten vanaf oktober onlineAutomotive16.06.2023
Mercedes test ChatGPT in haar auto’s
Straks lekker keuvelen over koetjes, kalfjes en het weer met je auto?Automotive03.05.2023