Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
Mercedes-Benz was van plan om vanaf 2030 alleen nog maar elektrische voertuigen te verkopen, maar trekt die belofte in. Het heeft aangegeven dat het niet haalbaar is. Drie jaar geleden dacht Mercedes daar nog heel anders over, maar het is tot de conclusie gekomen dat het nog steeds auto’s op fossiele brandstoffen blijft verkopen na 2030.
2030 is te vroeg voor EV’s
Het is niet alleen Mercedes-Benz dat worstelt met de afspraken over een zoveel mogelijk emissievrij Europa vanaf 2030. De hele autoindustrie heeft last van tegenvallende verkoopcijfers. In ons werelddeel worden procentueel gezien wel meer elektrische auto’s verkocht dan in Noord-Amerika, maar ook in Europa gaat het nog niet hard genoeg met de verkopen van deze bolides.
Echter is het plan dat Mercedes nu heeft voor wat betreft de verkopen van gas-auto’s versus elektrische auto’s wel heel afwijkend van die 100 procent-elektrisch belofte: het verwacht dat de helft van de verkochte auto’s in 2030 volledig elektrisch zullen zijn. Het zal dus nog vele jaren vervuilendere auto’s blijven maken en verkopen.
Hangt van de klant af
Mercedes geeft daarbij vooral aan dat het ligt aan klanten en de automarkt. “We verwachten ver in de jaren 2030 in een positie te blijven waarin we voldoen aan de wensen van verschillende klanten, of dat nu een volledig elektrisch voertuig is of een geëlektrificeerde verbrandingsmotor.” Ver in het decennium zelfs, dus dat wordt ook geen 2032. En daarin is Mercedes-Benz niet alleen. Meer bedrijven hebben voor 2024 al aangegeven dat de verkopen waarschijnlijk geen stijging zullen vertonen, zoals het populaire Tesla, maar ook Rivian en Lucid, dat echt elektrische automakers zijn.
Wat niet helpt is dat er productie-uitdagingen zijn. Soms komen onderdelen niet of heel laat aan, wat te maken heeft met de spanningen in het Suez-kanaal waardoor boten 10 dagen moeten omvaren, maar ook omdat sommige fabrieken de vraag langere tijd niet konden bijbenen, zoals chipfabrieken bijvoorbeeld. En dat is inherent aan vooral elektrische auto’s: die hebben over het algemeen allerlei sensoren die goed met elkaar moeten communiceren. Tesla heeft na corona zelfs een tijdje Tesla’s uit de fabriek laten komen die minder sensoren bevatten, omdat ze anders niet konden doorgaan met uitleveren.
Mercedes-Benz is niet alleen
In Europa zijn de verkoopcijfers van elektrische auto’s op dit moment nog 13 procent, versus 8 procent in Noord-Amerika. Nu zijn we in 2024 nog aan de jonge zijde van de jaren ‘20, dus het is te hopen dat dat snel stijgt, maar de verwachting is dat mensen daarin pas echt andere keuzes maken in de latere jaren van dit decennium. Wellicht ook omdat de prijzen van elektrische voertuigen dan waarschijnlijk wat lager liggen omdat er meer aanbod is. Tesla heeft de laatste tijd zijn prijzen ook meerdere malen verlaagd, wat het mede doet om de Chinese automakers met succes voor te blijven. Denk dan bijvoorbeeld aan BYD, dat binnenkort met een van de goedkopere elektrische auto’s op de markt komt.
Ontstaat er nu een wat grimmig toekomstbeeld voor de auto-industrie? Niet per se. De verkoop van hybrides stijgt namelijk wel flink door, waardoor het duidelijk is dat mensen er wel voor openstaan om aan elektrisch rijden te wennen.
Verder lezen over Elektrisch rijden
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Automotive19.11.2024
Tesla komt met nieuwe generatie Superchargers: 500 kW V4
Automotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Automotive26.09.2024
BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer
Automotive11.09.2024
Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden
Gadgets04.09.2024
5 positieve dingen aan fatbikes
Gadgets02.09.2024
Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike
Automotive21.08.2024
Fiat zet met nieuwe Topolino in op duurzame stedelijke mobiliteit
Verder lezen over Elektrische auto
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Automotive09.11.2024
Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?
Tech in Asia14.10.2024
Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven
Automotive14.10.2024
Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer
Automotive11.10.2024
Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive
Automotive07.10.2024
Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile
Vanaf Q1 2025 ook in NederlandAutomotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Automotive11.09.2024
Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden
Verder lezen over Mercedes-Benz
Mobile30.04.2024
Deze WhatsApp-emoji ziet er anders uit: heb jij het al gespot?
Automotive01.02.2024
World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten
Technology22.11.2023
Nieuwe samenwerking tussen SAP en het Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team
Streven naar efficiëntie op en naast het circuitAutomotive11.10.2023
Elektrische Mercedes truck rijdt 1000 kilometer per dag
Mits je de eActros met 500 kWh accupakket halverwege een keer bijlaadtAutomotive01.09.2023
Mercedes opent eigen netwerk met snelladers
Eerste Charging Hubs op drie continenten vanaf oktober onlineAutomotive16.06.2023
Mercedes test ChatGPT in haar auto’s
Straks lekker keuvelen over koetjes, kalfjes en het weer met je auto?Automotive03.05.2023
Zoom in een Mercedes E-klasse ziet er erg goed uit
Maar komt met nadelenAutomotive17.04.2023