Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
“Mazda MX-5 RF roadster met verhoogd rijplezier.” Het zijn woorden die Mazda zelf gebruikt in haar omschrijving over een bijzondere sportauto die heel veel rijplezier en exclusiviteit biedt voor een prijs die je toch niet gaat geloven. De uitdaging moet groot zijn geweest want hoe ga je de toch al iconische Mazda MX-5 met z’n bekende softtop nu omtoveren naar een regelrechte hardtop waarbij je ook nog eens geen consequenties wilt doen aan laadruimte.
Misschien heeft dat laatste de designers wel geholpen om tot het finale (kodo) design te komen van deze RF-editie (RF staat voor Retractable Fastback). Een prachtig design is bij Mazda echter niet voldoende, auto’s moeten hier voldoen aan een andere Japanse waarde, Jinba-Ittai, wat zoveel zegt als dat de bestuurder zich onder alle omstandigheden één moet voelen met zijn auto.
Re-inventing the Roadster
Een Mazda MX-5 heeft zo’n beetje in alles het dna van een echte roadster. Open dak, windgeruis om je oren, net voldoende sound en dito comfort. Het is een van de voorwaarden als je puur autorijden wilt ervaren. Volgens de die-hard roadster-rijders is het daarom uitgesloten om zoiets puurs van een hardtop te gaan voorzien. Dak eraf is dak eraf maar niet bij de RF-versie.
De Mazda MX-5 RF is een compacte sportauto die het beste van twee werelden biedt. Een aansprekend design met het dak dicht én een intense rijervaring met het dak open.
De blikvanger van de Mazda MX-5 RF is ongetwijfeld het ‘transformer-gedrag’ van de opklapbare hardtop. Dit geavanceerde dak kan (tot 10 km/u) tijdens het rijden in amper 13 seconden geopend worden en de sportauto een nog meer fraaie looks geven. Daarna is het rap gas geven en genieten van het heerlijke weggedrag van de MX-5, speels, brommend, driftig in de bochten en altijd met natuurlijk het windgeruis om je oren zoals dat hoort. Er is overigens wel een verschil in geluid als je de zijramen laat zakken. Omlaag geeft nog wat meer rijplezier maar moet je wel ook rekenen op maar windruis. Liefhebbers zal het niets uitmaken en wie het net wat too much vindt bij hogere snelheden moet gewoon de ramen omhoog doen. Met z’n compacte afmetingen is de MX-5 wel wat minder geschikt voor als je echt lang bent. De binnenmaten zijn prima maar de stoelen hebben nu eenmaal in deze compacte sportauto minder de mogelijkheid deze heel ver naar achteren te plaatsen.
Mazda MX-5 RF en de ‘looks’
Ga maar eens op zoek naar een auto met zo’n uitgesproken en good-looking uiterlijk in de prijsklasse van pakweg 35 tot max 45.000 duizend euro als deze MX-5 RF. Die ga je niet vinden. Wat bijzonder is dat iedereen die RF voor de eerste keer ziet spontaan gaat vergelijken. Van een (Porsche) ‘Targa-look’ tot aan een ‘hij lijkt een beetje op een kleine Ferrari (Dino) en ook zien sommigen de lijnen van een Corvette er in terug. Eigenlijk is iedereen gewoon enorm enthousiast over de looks van deze compacte sportauto. Het Mazda rood past goed bij de RF maar ook het speciale grijs lijkt hem goed te staan.
De neus en koplampen zijn 100 procent Mazda en wie ooit heeft begrepen wat het Kodo-design betekent zal de katachtige lijnen herkennen. Het is sportauto pur sang, niet of nauwelijks vergelijkbaar en heeft z’n eigen categorie weten te creëren. Een Mazda MX-5 RF moet je staan, moet bij je passen en wie er wat langer dat het geijkte proefritje mee gaat rijden raakt redelijk snel verslaafd. Die verslaving en drang om weer plaats te nemen in de RF wordt helemaal versterkt als je 1.000 kilometer door de mooiste wegen langs, door en onder de fjorden van Noorwegen mag ervaren. Om dat te begrijpen moet je echt ook ‘die kurven meines lebens’ een lezen.
Prijzen en uitvoeringen
Misschien is de prijs nog wel het meest uitzonderlijke want al het lekkers wat Mazda MX-5 RF heet staat vanaf deze maand in de showroom met een prijs die begint bij van 35.480 euro voor de voordeligste uitvoering met een 1,5 handgeschakelde benzinemotor. Wie zo verliefd is en een lifetime editie (je doet hem echt nooit meer weg) 2.0 liter automaat wil kopen met alles erop en eraan mag 44 duizend euro aftikken. Ook voor deze editie met een heerlijk soepel schakelende motor betaal je nog steeds niet de hoofdprijs.
Mazda heeft ons met de Mazda MX-5 RF op alle fronten weten te verrassen. Het ‘old school rijplezier met z’n state-of-the-art design heeft een bijzonder effect op je. Eigenlijk willen we allemaal toch zo’n (Retractable) Fastback.
Foto’s (c) Dutchcowboys: Kurven deines Lebens
Verder lezen over Mazda
Automotive14.10.2024
Mazda CX-80: luxeheld van de hockeyclub
Automotive15.11.2021
De Mazda MX-30, de eerste vegan elektrische auto
Automotive04.08.2021
Mobiel werken in de Mazda CX-5 SkyActive-D
Automotive24.01.2021
Roadtrip door het wonderschone en ruwe landschap van Kazachstan
Automotive03.02.2020
Review Mazda2 2020: vernieuwd design, bekend rijgevoel
Automotive23.10.2019
Mazda presenteert hun eerste elektrische auto de Mazda MX-30
Automotive23.10.2019
Mazda 3 met een SkyActiv-X benzine motor
Automotive01.08.2019