Jöran Maaswinkel is cameraman/editor/regisseur en freelance fotograaf. Meestal is hij achter de schermen te vinden om andere beter in de spotlights te krijgen. Zijn passie ligt bij beelden, bewegende of stilstaande zolang ze maar aanspreken. Daarnaast is hij zeer geïnteresseerd in nieuwe- en social media.
Met de introductie van de Mazda 3 met SkyActiv-X motor hebben de Japanners de belangrijkste vernieuwing onder de motorkap zitten, namelijk: een benzine motor met de eigenschappen van een diesel. Oftewel een vonkontsteking van een benzinemotor gecombineerd met de compressieontsteking van een dieselmotor.
Mazda 3 met SkyActiv-X motor
De Mazda 3 is al een tijdje verkrijgbaar maar de SkyActiv-X motor is nieuw. De Mazda 3 met SkyActiv-X motor is de eerste productie auto die de vonkontsteking van een benzinemotor combineert met de compressieontsteking van een diesel. Je hebt dus de voordelen van een dieselmotor, zoals laag verbruik en veel trekkracht, maar niet de vervuiling van een diesel motor omdat de Mazda 3 SkyActiv-X wel gewoon een benzine motor is.
SkyActiv-X motor in de praktijk
Wat merk je eigenlijk van het rijden van de SkyActiv-X in de Mazda 3 in de praktijk? Nou eigenlijk bar weinig en dat is een goed teken. Waar je dat aan zou moeten zien is de hoeveelheid benzine die je verbruikt. Maar op een rit van nog geen 150 kilometer hebben we daar niet echt veel van kunnen merken. Om toch een beetje “waar voor je geld” te krijgen heeft Mazda op het display, gepositioneerd op het dashboard, een motor efficiëntie meter toegevoegd waardoor je kan zien wanneer de Spark Plug Controlled Compression Ignition (SPCCI) technologie zijn werk doet. Als je gas geeft toont de combustion status groen. Laat je het gas los, is de status rood. Naast het SPCCI systeem heeft de Mazda 3 ook het M-Hybrid systeem aan boord.
Van Sofia naar het Vratsa Balkan natuur reservaat
Nog nooit in Bulgarije zijn geweest of rond gereden? Het is een bijzondere ervaring. De wegen kunnen van het ene op het andere moment veranderen in een off-road parcours, zelfs in een stad als Sofia. En ik moet zeggen dat de automobilisten een bijzondere manier van auto rijden hebben. Links of rechts inhalen, of gewoon voorrang nemen zonder te kijken, is allemaal heel normaal. Zelfs één van de Russische leden van het evenementen team moest toegeven dat het in Bulgarije een stuk uitdagender is om te rijden dan in Rusland. Langs de Iskar rivier richting Santa Yotso, wat aan de rand ligt van het Vratsa Balkan natuur reservaat, kwamen we niet alleen regelmatig zwerfhonden, koeien, schapen en geiten op de weg tegen maar ook oude vervallen gebouwen en dito voertuigen. Je kan zien dat de Russische invloed sterk is geweest en er misschien nog wel is?
Gedurende de twee rij-sessies hadden we de beschikking over een Mazda 3 Sedan en een Mazda 3 Hatchback met All Wheel Drive. Logischerwijs had de AWD Hatchback net wat meer pit dan de Sedan, maar beide modellen reden lekker soepel. Het interieur heeft een premium-minimalistische uitstraling, volgens de Kodo filosofie.
De omgeving van het natuur reservaat Vratsa Balkan is een plek waar je makkelijk een aantal dagen door zou kunnen brengen. Zeker in de herfst is het een aaneenschakeling van kleuren die de heuvels en bergen bedekken. Over slingerwegen reden we door kleine dorpjes, waar je merkt dat de bevolking niet veel geld te besteden heeft. Terwijl in Sofia, op een doordeweekse avond, de terrassen behoorlijk vol waren.
Hoe gaat Mazda de CO2 uitstoot verlagen?
De auto industrie is al jaren opzoek naar de meeste geschikte oplossing om onze planeet minder te vervuilen. Mede door regelgeving en hoge boetes zijn fabrikanten naarstig op zoek naar alternatieven.
Traditionele fabrikanten begonnen met hybride auto’s waar nieuwkomers zich op de ontwikkeling van elektrische auto’s stortten. Inmiddels zijn alle merken bezig met het elektrificeren van hun gamma. Mazda heeft in hun langer termijn strategie, Sustainable Zoom-Zoom 2030, opgenomen om de CO2 uitstoot flink te verlagen en is tot de conclusie gekomen dat de elektrische aandrijflijnen nog niet voldoende is om een drastische reductie van die CO2 uitstoot te realiseren. Dit omdat volgens Mazda twee derde van de wereldwijde productie van elektriciteit gebeurt door fossiele brandstoffen. Met die gedachte is de fabrikant in 2012 na de eerste SkyActiv motor begonnen met de ontwikkeling van de SkyActiv-X motor.
De SkyActiv-X benzine motor zou onder de juiste omstandigheden 4,3 liter per 100 kilometer verbruiken. Mazda heeft met de SkyActiv-X motor een zeer lage CO2 uitstoot van 96 g/km weten te realiseren. Ter vergelijking: de Mazda 3 met SkyActiv-G motor heeft een CO2 uitstoot van 135 g/km en de New Mazda 3 met SkyActiv-G een CO2 uitstoot van 117 g/km. En volgens Mazda is verdere reductie in de toekomst mogelijk. Als de oliebedrijven dan ook nog een beetje meewerken is er een hoop mogelijk. Hoewel Mazda eind oktober met een EV op de markt komt gelooft de fabrikant dat ze met de SkyActiv technologie nog flinke stappen kunnen maken.
De Mazda 3 met SkyActiv-X begint vanaf € 28.610,-
Verder lezen over Mazda
Automotive14.10.2024
Mazda CX-80: luxeheld van de hockeyclub
Automotive15.11.2021
De Mazda MX-30, de eerste vegan elektrische auto
Automotive04.08.2021
Mobiel werken in de Mazda CX-5 SkyActive-D
Automotive24.01.2021
Roadtrip door het wonderschone en ruwe landschap van Kazachstan
Automotive03.02.2020
Review Mazda2 2020: vernieuwd design, bekend rijgevoel
Automotive23.10.2019
Mazda presenteert hun eerste elektrische auto de Mazda MX-30
Automotive01.08.2019
De nieuwe crossover van Mazda heet CX-30: een compacte, maar toch ruimtelijke SUV
Automotive07.03.2019