Automotive03.10.2022

Maserati Folgore wordt de volgende 320 km/h EV


Uiteindelijk zullen ook de Italiaanse supercar bouwers er volledig aan moeten geloven. Hoe je het ook wendt of keert, het tijdperk van de 6, 10 en 12 cilinder racemonsters loopt op zijn eind. Er loopt nog wel een verzoek van fabrikanten om ook ná 2035 nog bolides met verbrandingsmotoren te mogen blijven produceren, maar dat zal hooguit tot uitstel van executie leiden. Maserati is een van de Italiaanse supercar merken die inmiddels al twee EV’s gepresenteerd heeft. De GranTurismo Folgore, een elektrische variant van de nieuwe GranTurismo coupé en de Grecale, een elektrische crossover SUV. Het merk wil in 2025 van alle modellen een EV-variant lanceren en streeft ernaar om vanaf 2030 alleen nog maar EV’s te maken.

GranTurismo Folgore

Van de reeds aangekondigde GranTurismo Folgore zijn intussen weer wat meer details bekend geworden. Zo zal deze EV voorzien worden van drie elektromotoren met een vermogen van 300 kW en een accupakket van 92,5 kWh waarvan effectief 83 kWh beschikbaar zal zijn. De bolide is gebouwd op een 800-volt-architectuur waardoor hij met een maximaal vermogen van 270 kW opgeladen kan worden. Dat is vergelijkbaar met de Lucid Air en Porsche Taycan.

De Maserati GranTurismo Folgore zal straks in 2,7 seconden van 0 naar 100 km/h accelereren en de topsnelheid ligt rond de 320 km/h, vergelijkbaar met die van de Tesla Model S Plaid.

De Folgore wordt de eerste volledig elektrische Maserati.
De Folgore wordt de eerste volledig elektrische Maserati.

Uiterlijk EV en ICE nagenoeg identiek

Maserati zal maast de EV-versie van de GranTurismo ook twee traditionele benzineversies, met twin-turbo V6-motoren, op de markt zetten. Dat worden de Modena en zijn krachtigere tegenhanger de Trofeo. Uiterlijk zullen de EV en ICE modellen van de GranTurismo niet veel van elkaar verschillen. Uiteraard ontbreken bij de EV’s de uitlaten en is de benzineklep vervangen door een oplaadstopcontact, links achter. Bij alle uitvoeringen is het kenmerkende dashbord met de dito klokken vervangen door een display met digitale klokken, een infotainment center en heads-up display.

Over het bereik, de prijskaartjes en de exacte releasedatum van de GranTurismo Folgore laat Maserati de wereld nog even in het ongewisse. Die informatie wordt op een later moment bekendgemaakt.

Foto’s: Maserati

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

...

Verder lezen over Elektrische auto

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

In de woeste kustomgeving van het Portugese Cascais is het in november nog lekker warm. In T-shirt lunchen op een terrasje aan de Atlantische kust, ’s avonds buiten borrelen. En dan ook nog een nieuwe auto aan de tand mogen voelen. Eentje waarvan we veel gaan horen: de Kia EV3. Ruim, stil, krachtig, tot 600 kilometer op een acculading, leuke snoet en prima prijskaartje.

Automotive20.11.2024

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?

Best een risico voor Abarth om de keuze te maken helemaal over te stappen naar elektrische modellen. Is de nieuwe 600e alsnog een echte Abarth?

Automotive09.11.2024

Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?

Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven

Kia heeft de Gwangmyeong EVO-fabriek officieel geopend. Het is de eerste dedicated EV-productiefaciliteit van het merk. De nieuwe fabriek, gevestigd in Kia Autoland Gwangmyeong (Zuid-Korea), heeft een jaarlijkse productiecapaciteit van 150.000 eenheden. De productie van de EV3 is er al gestart en die van de EV4 volgt in de eerste helft van 2025.

Tech in Asia14.10.2024

Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven

Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer

Als MINI je uitnodigt om zo zuinig mogelijk te rijden in zijn nieuwe MINI Cooper S Electric: doe je dat dan? Natuurlijk wel. Even dan.

Automotive14.10.2024

Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer

Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive

Studententeam TU/ecomotive presenteert vanmiddag Phoenix, en hoopt hiermee autofabrikanten te inspireren nu nieuwe wetgeving vanuit Brussel in aantocht is.

Automotive11.10.2024

Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive

Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile

Met de merken Jaecoo en Omoda wil Chery Automobile haar marktpositie gaan versterken. In Nederland een nog vrij onbekend merk, maar daar gaat vanaf Q1 2025 verandering in komen. Dan zal de Jaecoo J7 geïntroduceerd worden.

Automotive07.10.2024

Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile

Vanaf Q1 2025 ook in Nederland
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

De elektrische auto wordt nog wel gekocht, maar staat stil vergeleken met een ander autotype. Het autotype dat juist flink stijgt in populariteit, dat is de hybride auto. 

Automotive30.09.2024

Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden

Het Nederlandse automerk Butch-e heeft een nieuwe elektrische microcar op de markt gebracht: de Liddel. Daarmee kunnen ondernemers en zelfstandigen ook na 2025 de steden in, als overal in Nederland zero emissie zones worden ingevoerd en benzine- en dieselauto’s er niet meer in mogen.

Automotive11.09.2024

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden