Een batterij-elektrische auto met dik 600 pk? Maak kennis met de Polestar 1, een prachtige sportieve auto uit de ‘stal’ van Volvo. De auto is niet alleen snel en sportief, het interieur en exterieur mogen er ook zijn. Dat over zo’n beetje alle details is nagedacht is een understatement en het mooie is dat de auto desondanks heel minimalistisch en rustig oogt. Weinig afleiding tijdens het rijden en veel power en comfort.
Wij hebben de Polestar 1 zelf mogen testen in de omgeving van Florence en het was geen straf om hiermee door de heuvels van Toscane te cruisen!
De Polestar 1 heeft twee elektromotoren voor aandrijving van de achterwielen en een (viercilinder) benzinemotor voor aandrijving van de voorwielen. De ‘Crank-Integrated Starter Generator’ zorgt voor nog meer pk’s en daarmee heeft de auto in totaal een vermogen van 609 pk en een koppel van 1000 Nm. Wie de auto in de Power-mode zet haalt het maximale vermogen en rijdt van 0 naar 100 in 4,2 seconden. Topsnelheid is 250 kilometer per uur, maar daar hebben we in het dagelijks gebruik natuurlijk niet zoveel aan. Als je geheel elektrisch rijdt komt de Polestar 1 niet verder dan 160 km/u, nog steeds hard genoeg.
De 3 oplaadbare accu’s beloven samen een bereik van zo’n 125 tot 150 km wanneer je volledig elektrisch rijdt. Dat is een behoorlijk bereik. “Dit is een hybride auto die je dagelijks elektrisch kunt rijden”, aldus Polestar. Die 125 km per dag zal voor de gemiddelde consument inderdaad genoeg zijn. Wanneer je hybride rijdt is het bereik uiteraard een stuk groter. Het lukte mij zelfs om een gemiddeld verbruik te behalen van 1,3l/100km. Hartstikke mooi natuurlijk, maar de auto biedt nog veel meer.
De Polestar 1 is gebaseerd op de Volvo Concept Coupé en we zien dat inderdaad duidelijk terug in het ontwerp van de auto. Voor de productie van de carrosserie werd gebruik gemaakt van koolstofvezel versterkt kunststof (CFRP). Hierdoor werd het voor de ontwerpers van de auto gemakkelijker om scherpe lijnen te creëren en dat geeft de auto zijn krachtige uiterlijk inclusief fraaie lage daklijn. Een stalen dakconstructie had de daklijn zeker hoger gemaakt en Polestar vond dat dit afbreuk zou doen aan het mooie ontwerp. Zelfs de constructie van het panoramische glazen dak zorgt voor een lagere daklijn.
Koolstofvezel vind je ook terug in het interieur, onder andere in de zijpanelen van de deuren en bekleding van het dashboard. Zoals we al eerder vertelden is het interieur van de Polestar 1 fraai zonder toeters en bellen. Je ziet duidelijk terug dat dit een auto uit de ‘Volvo-familie’ is, aangevuld met specifieke Polestar-kenmerken. Uiteraard het fraaie logo in het glazen dak en een bijzondere kristalglazen pook.
De interieurverlichting oogt rustig en het mooie is dat alle opties al standaard zijn. Van de handgemaakte leren bekleding tot het geïntegreerde audiosysteem van Bowers & Wilkins.
Hoewel de auto ook een achterbank heeft, wordt het lastig om hier daadwerkelijk te gaan zitten. Wat dat betreft is de Polestar 1 echt een auto voor maximaal 2 personen.
Hoewel de Polestar 1 gebouwd is met lichtgewicht materialen, weegt de auto toch nog 2350 kilo. Dat is behoorlijk, maar je merkt er tijdens het rijden weinig van. Het gaspedaal reageert snel en stil, geen gegrom, maar wel enorm veel kracht. Vanaf een snelheid van 100 km/u komt de actieve achterspoiler automatisch omhoog. Omdat elk achterwiel een eigen elektromotor heeft, kan hiermee gevarieerd worden in versnelling en stabiliteit bij het nemen van een bocht. De Polestar 1 rijdt stabiel en nauwkeurig door de bochten en remmen gaat krachtig. Klimmen deed ‘ie ook prima in de Italiaanse heuvels, maar gezien de specificaties kan dat bijna niet anders natuurlijk.
Dat de Polestar 1 niet betaalbaar is voor een gemiddelde consument is een feit, maar daar richt dit merk zich ook niet op. De auto wordt in een exclusieve oplage geproduceerd van slechts 1500 stuks. Zonder uitgebreide optielijst, dus voor de prijs van € 159.500 ben je klaar, tenzij je graag de matte uitvoering rijdt (+ € 5000,-). Dat is stevig genoeg natuurlijk, maar dan rijd je wel in een zeer exclusieve auto. Even naar de showroom om uit te testen is er niet bij, want de Polestar 1 configureer en bestel je online.
Polestar gaat de concurrentie aan met Tesla en de Polestar 1 wordt opgevolgd door de volledig elektrische Polestar 2 en Polestar 3 (SUV). Wie de Polestar 1 nu bestelt, rijdt er tussen februari en april 2020 mee.
We kunnen je verzekeren dat de auto opvalt in het straatbeeld en je wel wat aanspraak krijgt. Het is dan ook een prachtige hybride GT die je niet dagelijks rond ziet rijden. Aan ieder detail is gedacht en we hopen dan ook dat we de Polestar ook in Nederland af en toe gaan zien. We hebben hier dan wel niet van die heerlijke bochten zoals in de Italiaanse heuvels, maar daardoor zal het rijplezier niet minder zijn.
Wij genieten nog even na van het rijden in deze fantastische auto. En je bent natuurlijk zo in Italië, mocht je de auto toch zelf willen uitproberen in de groene heuvels.