Automotive05.08.2022

Lucid gaat steeds minder EV’s maken


Lucid betrad enkele jaren geleden met grote ambities de EV-markt. Het wilde Tesla naar de kroon gaan steken als meest populaire (en succesvolle) maker van elektrische auto’s. Daarvoor moest de uiterlijk in ieder geval zeer fraai ogende Lucid Air voor gaan zorgen. In de praktijk blijkt Lucid echter niet onder het beste gesternte geboren. Een pandemie, economische tegenslagen, aanhoudende chiptekorten en logistieke uitdagingen. Gevolg: de productieaantallen moeten telkens weer naar beneden bijgesteld worden. Natuurlijk, Lucid is niet het enige automerk, of EV-fabrikant, die deze problemen moet doorstaan. Alle fabrikanten hebben er last van. Echter, voor een nieuw merk, nog zonder ‘spek op de botten’, is het extra pijnlijk.

Een derde van de oorspronkelijke productie

Inmiddels heeft Lucid voor de derde keer binnen een jaar tijd de verwachtingen voor het aantal Lucid Air’s dat dit jaar de fabriek uitrolt naar beneden moeten aanpassen. Van de oorspronkelijk geplande 20.000 exemplaren is nog maar een derde over. Nadat de verwachtingen enkele maanden geleden al met 30 procent (naar ca. 13.000) teruggeschroefd waren, is dat aantal nu nog eens gehalveerd. Als alles dit jaar verder volgens verwachting verloopt, dan zullen tussen zes en zevenduizend Lucid Air’s van de band rollen.

(Nog) nauwelijks annuleringen

Pijnlijk voor Lucid, maar vooral ook voor iedereen die een Lucid Air in bestelling heeft staan. Volgens de fabrikant zijn dat er nog steeds meer dan voldoende, ruim 37.000. Het aantal annuleringen naar aanleiding van de productievertragingen zou meevallen. De vraag is natuurlijk welke invloed de meest recente halvering van de productie op het aantal annuleringen gaat hebben.

De CEO van Lucid blijft in ieder geval positief. Hij kan natuurlijk ook niet anders. Tijdens de presentatie van de meest recente resultaten – in het afgelopen kwartaal werden slechts 679 auto’s geleverd – sprak hij de verwachting uit dat de productie- en logistieke problemen langzaam maar zeker verbeteren. “We hebben de belangrijkste knelpunten in beeld en zijn druk bezig die op te lossen. Zo gaan we onze logistieke operaties in-house brengen, het management op bepaalde kritische functies uitbreiden en onze logistieke en productieorganisatie herstructureren.”

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

...

Verder lezen over Elektrische auto

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

In de woeste kustomgeving van het Portugese Cascais is het in november nog lekker warm. In T-shirt lunchen op een terrasje aan de Atlantische kust, ’s avonds buiten borrelen. En dan ook nog een nieuwe auto aan de tand mogen voelen. Eentje waarvan we veel gaan horen: de Kia EV3. Ruim, stil, krachtig, tot 600 kilometer op een acculading, leuke snoet en prima prijskaartje.

Automotive20.11.2024

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?

Best een risico voor Abarth om de keuze te maken helemaal over te stappen naar elektrische modellen. Is de nieuwe 600e alsnog een echte Abarth?

Automotive09.11.2024

Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?

Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven

Kia heeft de Gwangmyeong EVO-fabriek officieel geopend. Het is de eerste dedicated EV-productiefaciliteit van het merk. De nieuwe fabriek, gevestigd in Kia Autoland Gwangmyeong (Zuid-Korea), heeft een jaarlijkse productiecapaciteit van 150.000 eenheden. De productie van de EV3 is er al gestart en die van de EV4 volgt in de eerste helft van 2025.

Tech in Asia14.10.2024

Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven

Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer

Als MINI je uitnodigt om zo zuinig mogelijk te rijden in zijn nieuwe MINI Cooper S Electric: doe je dat dan? Natuurlijk wel. Even dan.

Automotive14.10.2024

Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer

Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive

Studententeam TU/ecomotive presenteert vanmiddag Phoenix, en hoopt hiermee autofabrikanten te inspireren nu nieuwe wetgeving vanuit Brussel in aantocht is.

Automotive11.10.2024

Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive

Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile

Met de merken Jaecoo en Omoda wil Chery Automobile haar marktpositie gaan versterken. In Nederland een nog vrij onbekend merk, maar daar gaat vanaf Q1 2025 verandering in komen. Dan zal de Jaecoo J7 geïntroduceerd worden.

Automotive07.10.2024

Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile

Vanaf Q1 2025 ook in Nederland
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

De elektrische auto wordt nog wel gekocht, maar staat stil vergeleken met een ander autotype. Het autotype dat juist flink stijgt in populariteit, dat is de hybride auto. 

Automotive30.09.2024

Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden

Het Nederlandse automerk Butch-e heeft een nieuwe elektrische microcar op de markt gebracht: de Liddel. Daarmee kunnen ondernemers en zelfstandigen ook na 2025 de steden in, als overal in Nederland zero emissie zones worden ingevoerd en benzine- en dieselauto’s er niet meer in mogen.

Automotive11.09.2024

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden