Automotive06.09.2022

Lightyear haalt 81 miljoen euro op


Lightyear is een Nederlandse producent van een elektrische auto die mede opgeladen wordt doorvijf vierkante meter aan zonnepanelen die in de carrosserie verwerkt zijn. Daarmee kun je, op een zonnige dag, zo’n 70 kilometer (extra) rijden. De 60 kW ingebouwde accu heeft een WLTP bereik van ruim 600 kilometer. Vandaag maakte de in Helmond gevestigde EV-fabrikant bekend dat het 81 miljoen euro aan inversteringsbudget heeft opgehaald.

81 miljoen van investeerders

Het leeuwendeel van het geld is afkomstig van publieke investeerders, via Invest-NL. Andere investeerders zijn de provincies Noord Brabant en Limburg, via de ontwikkelingsfondsen BOM en LIOF. Met het extra kapitaal kan Lightyear de productiedoelstellingen van Lightyear 0, later dit jaar, realiseren en beginnen te denken aan de ontwikkeling van volgende modellen, zoals de Lightyear 2.

De eerste Lightyear, model ‘0’, wordt overigens geen auto voor de massa. Als alles volgens planning verloopt dan rollen er daarvan dit jaar zo’n 950 van de band. Nu is dat aantal niet de voornaamste reden dat het geen EV voor het grote publiek is. Nee, dat is toch echt het prijskaartje van 250.000 euro, exclusief BTW. En dat betaal je dan voor een EV met zonnepanelen die langer nodig heeft om van 0 tot 100 km/h te komen – 10 seconden – en een stuk minder hard rijdt – maximaal 160 km/h – dan mijn oude Golf 4 V5 uit 1999. Het exorbitante prijskaartje van de Lightyear 0 heeft alles te maken met de hoge ontwikkelkosten.

Lightyear voor de massa pas in 2024

Lightyear verwacht dat het volgende model, de Lightyear 2, voor rond de 30.000 in de ‘showrooms’ zal staan. Die betaalbare Lightyear moet dan ergens in 2024 beschikbaar komen. Met de 81 miljoen euro die nu opgehaald is bij investeerders kunnen ze in ieder geval een flinke stap zetten in het realiseren van die verwachtingen.

Inmiddels heeft Lightyear ook al 10.000 pre-orders voor de Lightyear 2 op de plank liggen. Zowel LeasePlan als MyWheels, de caresharing provider, hebben beiden al 5.000 exemplaren ‘gereserveerd’.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

...

Verder lezen over Elektrische auto

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

In de woeste kustomgeving van het Portugese Cascais is het in november nog lekker warm. In T-shirt lunchen op een terrasje aan de Atlantische kust, ’s avonds buiten borrelen. En dan ook nog een nieuwe auto aan de tand mogen voelen. Eentje waarvan we veel gaan horen: de Kia EV3. Ruim, stil, krachtig, tot 600 kilometer op een acculading, leuke snoet en prima prijskaartje.

Automotive20.11.2024

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?

Best een risico voor Abarth om de keuze te maken helemaal over te stappen naar elektrische modellen. Is de nieuwe 600e alsnog een echte Abarth?

Automotive09.11.2024

Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?

Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven

Kia heeft de Gwangmyeong EVO-fabriek officieel geopend. Het is de eerste dedicated EV-productiefaciliteit van het merk. De nieuwe fabriek, gevestigd in Kia Autoland Gwangmyeong (Zuid-Korea), heeft een jaarlijkse productiecapaciteit van 150.000 eenheden. De productie van de EV3 is er al gestart en die van de EV4 volgt in de eerste helft van 2025.

Tech in Asia14.10.2024

Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven

Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer

Als MINI je uitnodigt om zo zuinig mogelijk te rijden in zijn nieuwe MINI Cooper S Electric: doe je dat dan? Natuurlijk wel. Even dan.

Automotive14.10.2024

Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer

Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive

Studententeam TU/ecomotive presenteert vanmiddag Phoenix, en hoopt hiermee autofabrikanten te inspireren nu nieuwe wetgeving vanuit Brussel in aantocht is.

Automotive11.10.2024

Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive

Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile

Met de merken Jaecoo en Omoda wil Chery Automobile haar marktpositie gaan versterken. In Nederland een nog vrij onbekend merk, maar daar gaat vanaf Q1 2025 verandering in komen. Dan zal de Jaecoo J7 geïntroduceerd worden.

Automotive07.10.2024

Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile

Vanaf Q1 2025 ook in Nederland
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

De elektrische auto wordt nog wel gekocht, maar staat stil vergeleken met een ander autotype. Het autotype dat juist flink stijgt in populariteit, dat is de hybride auto. 

Automotive30.09.2024

Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden

Het Nederlandse automerk Butch-e heeft een nieuwe elektrische microcar op de markt gebracht: de Liddel. Daarmee kunnen ondernemers en zelfstandigen ook na 2025 de steden in, als overal in Nederland zero emissie zones worden ingevoerd en benzine- en dieselauto’s er niet meer in mogen.

Automotive11.09.2024

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden