Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Lexus heeft de nieuwe strategie bepaald voor de volgende generatie batterij-elektrische auto’s. Daarbij past het ontwerpprincipes en nieuwe technologieën toe die de toekomst van de auto veranderen. Op het jaarlijkse Kenshiki-forum in Brussel gaf het Japanse merk meer inzicht in de plannen om zich wereldwijd te ontwikkelen tot een merk met uitsluitend batterij-elektrische modellen (BEV) tegen 2035 en nog eerder in Europa: tegen 2030, als de marktomstandigheden dat toelaten.
Downsizing en gewichtsreductie
De volgende generatie BEV’s van Lexus profiteert van de mogelijkheden die downsizing en gewichtsreductie van structurele componenten bieden, waardoor de auto’s veelzijdiger kunnen worden. Met name de vooruitgang op het gebied van elektrificatie maakt verdere ontwikkeling van de Lexus Driving Signature mogelijk – een constante, prettige verbinding tussen de bestuurder en de auto die te allen tijde comfort, vertrouwen en controle biedt. De 2 conceptcars LF-ZC en LF-ZL laten zien hoe Lexus de mogelijkheden van elektrificatie en innovatieve technologie optimaal wil benutten om een nieuwe en verbeterde mobiliteitservaringen te bieden.
LF-ZC
De LF-ZC (Lexus Future Zero-emission Catalyst), die zijn Europese debuut maakte op het Kenshiki-evenement in Brussel, is een voorproefje van een nieuwe sedan die Lexus in 2026 op de markt brengt. De auto profiteert van de ervaring die Lexus heeft op het gebied van elektrificatie. Zijn strakke proporties, lage zwaartepunt en ruime interieur combineren functionaliteit met een aangenaam esthetisch design.
LF-ZL
De LF-ZL (Lexus Future Zero-emission Luxury) is een concept voor een elektrische topklasse SUV die een naadloze verbinding vormt tussen mens, mobiliteit en samenleving. De bestuurder kan de rijbeleving afstemmen op zijn individuele voorkeuren; de interactie met de auto bereikt een hoger niveau doordat de auto zijn bestuurder gepersonaliseerde suggesties doet, gebaseerd op diens (rij)stijl en gewoonten. Het gebruik van bamboe als kenmerkend materiaal in het interieur verwijst naar Japanse tradities en weerspiegelt ook de duurzame aanpak van Lexus: industrieel gebruik van snelgroeiende bamboe is essentieel om overgroei te voorkomen en de natuur te beschermen.
Beide conceptcars combineren functionaliteit met ‘provocerende eenvoud’ als nieuw designthema. Daardoor ontwikkelt de identiteit van Lexus zich verder en gebruikt het een verfijnd, eenvoudig ontwerp om een opvallende aanwezigheid te creëren.
Intelligente cockpit
De intelligente, volledig digitale cockpit geeft de bestuurder snel toegang tot alle mogelijke bedieningselementen. Het centrale element is het stuurwiel waarmee de bestuurder de exclusieve One Motion Grip-steer-by-wire-technologie bedient. Alle functies zijn samengebracht op kleine digitale schermen aan weerszijden van de bestuurder. Bedieningselementen zoals schakelsystemen, veiligheids- en rijhulpsystemen (ADAS) en rijmodusselectie bevinden zich op het linkerscherm, gemaksfuncties
zoals audio, airconditioning, telefoon en AI-functies zijn aan de rechterkant gegroepeerd. De conceptcars zijn daarnaast voorzien van digitale spiegels en een extra brede monitor aan de passagierszijde voor toegang tot entertainment- en mobiliteitsapps.
Besturingssysteem Arene
Het nieuwe besturingssysteem Arene biedt nieuwe entertainment- en connectiviteitsmogelijkheden. Met behulp van AI reageert de spraakherkenning snel op gesproken commando’s en kan het ook persoonlijke suggesties doen – een soort persoonlijke butler. Het systeem kan zelfs de routines en voorkeursapps en -functies van de bestuurder leren kennen en die automatisch activeren, zonder dat de bestuurder daarom hoeft te vragen.
Rijplezier vergroten
Lexus benut de specifieke prestatiekenmerken van BEV’s – zoals de krachtige acceleratie en de soepele controle van de aandrijfkracht dankzij de DIRECT4-vierwielaandrijving – om het rijplezier te vergroten en de bestuurder het gevoel te geven dat hij één is met zijn auto.
DIRECT4, dat al aanwezig is in de batterij-elektrische Lexus RZ en de sportieve RX 500, brengt voortdurend het aandrijfkoppel van de voor- en achteras in balans, afhankelijk van de belasting van elk wiel. Dit zorgt voor optimale tractie onder alle omstandigheden, met een meer lineaire acceleratie, verbeterd bochtengedrag en nog meer stabiliteit. Met een steer-by-wire-systeem bieden toekomstige BEV’s van Lexus een intuïtievere besturing, vooral op bochtige wegen.
Het nieuwe besturingssysteem Arene verandert de manier waarop de auto in diverse rijmodi aanvoelt en reageert – bijvoorbeeld als een zeer luxe auto of juist meer als een sportauto. De bestuurder kan ook het niveau van de zintuiglijke ervaring verhogen, waarmee het geluid en de trillingen van de auto veranderen. Deze functies worden mogelijk door de invoering van een steer-by-wire-systeem en draadloze softwareopties.
Gigacasting
Lexus past voor de volgende generatie BEV’s een nieuwe modulaire structuur toe waarin de carrosserie van de auto uit drie delen bestaat: voor, midden en achter. Dit wordt mogelijk door ‘gigacasting’ dat meer vrijheid geeft voor de vorm van de auto.
Door gigacasting kan het aantal onderdelen – de voor- en achterkant van een auto bestaan momenteel uit ongeveer 175 afzonderlijke elementen – worden verminderd. Dat maakt de productietijd drastisch korter en creëert flexibiliteit voor snelle ontwikkeling van uiteenlopende voertuigtypen. De voor- en achtermodules kunnen ieder binnen 2 minuten worden geproduceerd.
De modulaire structuur levert ook de voordelen op van een hogere stijfheid én gewichtsreductie. Dat draagt op zijn beurt weer bij aan een lineaire, natuurlijk aanvoelende rijdynamiek. Daarnaast wordt ook het productieproces getransformeerd: auto’s zullen autonoom door elke productiefase bewegen op een zelfrijdende assemblagelijn.
Multitechnologische aanpak
Tot en met 2026 zet Lexus zijn multitechnologische elektrificatieaanpak voort. Die is gebaseerd op drie voertuigtypen:
- Modellen met meerdere aandrijflijnopties, zoals de SUV’s UX, NX en RX.
- BEV’s die gebaseerd zijn op het huidige wereldwijd gebruikte platform van Lexus, zoals de RZ.
- BEV’s geproduceerd met behulp van gigacasting op het platform van de volgende generatie, zoals de sedan die Lexus in 2026 op de markt brengt en die gebaseerd is op de conceptcar LF-ZC.
De komende jaren introduceert Lexus nieuwe modellen in elk van deze drie categorieën, ook BEV’s, om het modellengamma uit te breiden. De nieuwe modellen profiteren ook allemaal van verbeteringen aan de aandrijflijn en de voortdurende ontwikkeling van de batterijtechnologie. Lexus is dan de eerste die nieuwe batterijtechnologie toepast, zoals een nieuwe lithium-ion batterij die naar verwachting in circa 20 minuten van 10 tot 80% is op te laden en met een actieradius van ongeveer 800 kilometer (WLTP). Er komt ook een goedkopere batterij beschikbaar, wat de keuze voor de klant uitbreidt.
In het voorjaar van 2024 breidt Lexus het RZ-gamma uit met een nieuwe versie met voorwielaandrijving. Daarna wordt voor het eerst de optie One Motion Grip steer-by-wire beschikbaar. Op de planning staat verder een systeem dat het gevoel en de werking van een handgeschakelde transmissie voor BEV’s nabootst – een extra dimensie in de missie van Lexus om het rijplezier te verhogen. Vanbuiten is de auto net zo stil als elke andere BEV, maar de bestuurder ervaart alle sensaties van een auto met handgeschakelde transmissie, inclusief motorgeluid en trillingen.
Groei in Europa
Lexus verwacht in 2023 in Europa ongeveer 74.000 nieuwe auto’s te verkopen. Dat is een stijging van ongeveer 50% ten opzichte van 2022. Daardoor is Lexus een van de snelst groeiende premiummerken. Het zal ook een nieuw recordtotaal zijn voor de regio exclusief Rusland. Dit succes is mede te danken aan het modellengamma, dat de afgelopen twee jaar vrijwel geheel vernieuwd is. Het aanbod omvat drie geheel nieuwe modellen in de belangrijke premium D- en E-SUV-segmenten – de NX, RX en RZ – met hybride elektrische, plug-in hybride elektrische en batterij-elektrische aandrijflijnen.
Verder lezen over Duurzaamheid
Mobile02.12.2024
Waarom een Sim Only-abonnement een goede keuze is
Automotive25.11.2024
Bestelbusjes mogen langer de zero-emissiezone in
Automotive20.11.2024
COMIN: De Franse Ride-Hailing Startup die de markt op wil schudden
Nieuws16.11.2024
Consumentenbond: ‘zonnestroomsubsidie’ als alternatief voor salderingsregeling
DC Business14.11.2024
Ericsson Nederland verplaatst hoofdkantoor naar Breda
voor groei, innovatie en duurzaamheidAdvertising06.11.2024
Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?
Technology04.11.2024
Steeds meer negatieve geluiden over de thuisbatterij
Lifestyle31.10.2024
Refurbished iPhones: slimme keuze voor 2024
Verder lezen over Elektrisch rijden
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Automotive19.11.2024
Tesla komt met nieuwe generatie Superchargers: 500 kW V4
Automotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Automotive26.09.2024
BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer
Automotive11.09.2024
Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden
Gadgets04.09.2024
5 positieve dingen aan fatbikes
Gadgets02.09.2024
Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike
Automotive21.08.2024
Fiat zet met nieuwe Topolino in op duurzame stedelijke mobiliteit
Verder lezen over Elektrische auto
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Automotive09.11.2024
Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?
Tech in Asia14.10.2024
Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven
Automotive14.10.2024
Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer
Automotive11.10.2024
Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive
Automotive07.10.2024
Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile
Vanaf Q1 2025 ook in NederlandAutomotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Automotive11.09.2024
Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden
Verder lezen over Innovatie
Cybercrime20.11.2024
Wortell opent nieuw next-gen Cyber Defense Center
Nieuws06.11.2024
Mews is het snelst groeiende bedrijf van Nederland in 2024
Winnaar van de Top 250 Golden Scaler AwardTechnology29.10.2024
Deze hypermoderne tank stelt je hele beeld van de legertank bij
Technology18.10.2024
‘Lucide dromen wordt het volgende grote ding na AI’
Technology08.10.2024
Is de kassaloze supermarkt mislukt?
Nieuws08.10.2024
Den Haag ontvangt EU missie label voor duurzaamheid
DC Business07.10.2024
Backbase opent wereldwijde hoofdkantoor in Amsterdam
Startups30.09.2024
10 Nederlandse start-ups om in de gaten te houden
Verder lezen over Lexus
Automotive04.09.2024
Nieuwe Lexus RZ 300e nu ook in Nederland
Automotive24.01.2024
Lexus is volgens de consumentenbond het meest betrouwbare merk
scoort gemiddeld een 9,6 in betrouwbaarheidsonderzoekAutomotive16.11.2023
Een digitale AI-kunstervaring van Lexus met de nieuwe LBX
Automotive06.04.2022
Volledig elektrische Lexus RZ 450e komt er aan
Fabrikant toont de eerste 'teaser' kiekjesAutomotive14.12.2021
30 EV’s van Toyota en Lexus vóór 2030
De Japanse fabrikant begint aan een inhaalslagAutomotive23.10.2019
Lexus LF-30 concept, visie op de toekomst van elektrisch rijden
Elk wiel heeft individueel aangestuurde elektromotorAutomotive30.04.2019
Lexus komt met reclamecampagne voor één auto
De unieke RC F 10th Anniversary Limited EditionAutomotive18.12.2018
Lexus UX wil zich onderscheiden met innovatieve technologieën
De wetenschap achter het portiergeluidVerder lezen over Toekomst
Artificial Intelligence29.10.2024
De toekomst van leren: KLM en de impact van AI
Technology11.09.2024
Crikorama verkozen tot winnaar James Dyson Award 2024
zelf krekels kweken!Technology04.09.2024
Challenge: Volledig autonoom dwergtomaten telen zonder menselijke tussenkomst
Events04.07.2024
Dit was het VINT Symposium van 2024
met als thema 'Echt Slim'Nieuws04.07.2024
Merganser: een Offshore Floating Solar platform in de Noordzee
Startups27.06.2024
In Brabant is het aantal startups met 22 procent toegenomen
Artificial Intelligence26.06.2024
Symposium ‘Artificial Intelligence’ door het Jeroen Bosch Ziekenhuis
Gadgets20.06.2024