Automotive18.12.2018

Lexus UX wil zich onderscheiden met innovatieve technologieën


De wetenschap achter het portiergeluid

Lexus is het premium merk van Toyota en maakt al jaren auto’s die zich onderscheiden door een hoge mate van luxe en innovatie. Toch is het merk in Nederland nog steeds na al die jaren niet echt doorgebroken. Daar moet met de komst van de nieuwe Lexus UX nu echt verandering in gaan komen. De fraaie crossover die we inmiddels al hebben kunnen zien op de LA Motorshow is op details luxer uitgevoerd en uitgerust met nog meer innovatieve technologieën. Maar ook andere punten zoals het portiergeluid, bekleding en een slimme achterklep zijn onderdeel van de innovatiedrang van het Japanse automerk.

Naast een opvallend ontwerp en dynamische prestaties moeten nieuwe UX-eigenaren straks ook het vakmanschap en de innovatie kunnen gaan ervaren van de nieuwe crossover die vanaf maart 2019 in de Nederlandse showroom staat. Lexus heeft zeven eigenschappen benoemd die de nieuwe Lexus UX moeten onderscheiden van de concurrentie.

De nieuwe Lexus UX in het laboratorium
De nieuwe Lexus UX in het laboratorium

De wetenschap achter het portiergeluid

Het was ook voor ons even wennen toen we voor de eerste keer kennis maakten met het fenomeen portiergeluid. Met een zwartgemaakte skibril op, compleet met koptelefoon was het in een laboratorium in Duitsland van een ander automerk luisteren naar dichtslaande portieren. Wat doet het geluid met je beoordeling van een auto? Klinkt het eerder solide of juist blikkerig? Alles wat ik me kan herinneren is dat allen die de test deden een duidelijke voorkeur hadden. Geluid maakt een groot verschil (onderbewust of niet) bij de beoordeling van een auto. Het portier is ook het eerste contactmoment tussen de bestuurder en zijn auto.

Dat geluidstechnici van Lexus daarom alles uit de kast proberen te halen en hier zelfs samenwerken met neurowetenschappers om een zo solide mogelijk portiergeluid te realiseren is zeker niet vreemd. Het team van Lexus deed onderzoek naar het gedrag van de hersenen bij het sluiten van een autoportier. Vervolgens werden exclusieve bevestigingsmaterialen geselecteerd en werd de afstelling van de portieren geoptimaliseerd voor het best klinkende solide portiergeluid.

Deur open en dicht, net zo lang tot dat het juiste geluid is gevonden
Deur open en dicht, net zo lang tot dat het juiste geluid is gevonden

Sashiko-stiksel op met leder beklede stoelen

De Lexus UX is te bestellen met lederen bekleding die geïnspireerd is op ‘Sashiko’, een traditionele, Japanse stiktechniek. Deze techniek wordt gebruikt bij het aanbrengen van een beschermende laag op judo- en kendopakken. Voor een onderscheidend visueel effect dat doet denken aan de Lexus ‘spindle’-grille, naaiden de ambachtslieden van Lexus met uiterste precisie langs de geperforeerde patronen en minuscule stoelventilatieopeningen. Het resultaat is een verfijnde mix van kunst en functionaliteit.

Ventilatieopeningen met draadloze LED-verlichting

Voor extra gebruiksgemak zijn de ultradunne ventilatieopeningen in de Lexus UX voorzien van slechts één bedieningsknop. Hiermee is zowel de luchtstroom als de hoeveelheid lucht te regelen. De ventilatieopeningen van de UX Luxury zijn uitgerust met draadloze LED-verlichting die gevoed wordt door elektrische inductie. Dit detail helpt de bestuurder of passagier om de ventilatieregeling in het donker te vinden. Bovendien geeft de verlichting een gevoel van diepte, ondanks dat de bedieningsknop slechts een diameter van slechts 3 millimeter heeft.

Sashiko-stiksel op de stoelen
Sashiko-stiksel op de stoelen
Draadloze LED-verlichting
Draadloze LED-verlichting

Elektrisch bedienbare raambediening

Het openen en sluiten van de elektrisch bedienbare portierramen gebeurt dusdanig subtiel dat geluid en vibraties worden voorkomen. Daarnaast zijn alle elektrisch bedienbare ramen voorzien van stop- en beknellingspreventie om de bestuurder en passagiers te beschermen. Het bekneld raken van mouwen of kindervingers wordt hiermee voorkomen.

Ruitenwissers die pauzeren

De ruitenwisserinstallatie van de nieuwe Lexus UX is uitgerust met een regensensor die kan vertragen om zo de concentratie van de bestuurder niet te verstoren. Daarnaast stoppen de ruitenwissers volledig wanneer bij stilstand een voorportier geopend wordt – geheel volgens de geest van ‘Omotenashi’ (Japans voor gastvrijheid). Op die manier worden instappende passagiers niet nat door het opspattende water van de ruitenwissers.

Innovatieve bagagecover

Een innovatief kenmerk dat het moderne design van de Lexus UX moet benadrukken, is de oprolbare bagagecover. Wanneer de bagagecover niet wordt gebruikt, kan deze als een net worden opgevouwen. Op die manier neemt hij minimale ruimte in.

Met uiterste precisie geassembleerde achterklep

Om een vloeiende werking van de achterklep te garanderen, wordt deze en de laadopening op maar liefst 200 referentiepunten opgemeten. De gebruikte digitale meetinstrumenten kunnen zelfs verschillen bepalen onder verschillende temperaturen en luchtvochtigheid. Duidelijk is dat nergens ook meer enige concessie is gedaan op het punt van kwaliteit.

Uiteindelijk moet de toekomstige eigenaar zijn eigen keuze maken maar dat Lexus hoge ogen gaat gooien op het gebied van kwaliteit en innovatie is vrijwel zeker.

De nieuwe Lexus UX rijdt inmiddels al rond
De nieuwe Lexus UX rijdt inmiddels al rond

Lexus UX 250h

De Lexus UX 250h wil zich tevens onderscheiden met een rijke standaarduitrusting. Zo is elke UX voorzien van het Lexus Safety System+, bestaande uit onder meer Adaptive Cruise Control, Lane Tracing Assist, Pre-Crash Safety System en verkeersbordenherkenning. Ook bi-LED-koplampen, LED-achterlichten, 17-inch lichtmetalen wielen, climate control en een parkeerhulpcamera zijn standaard.

Bij de ontwikkeling van de nieuwe Lexus UX is veel aandacht besteed aan de rijeigenschappen en het design van de auto. Het nieuw ontwikkelde Global Architecture C-platform zorgt daarbij voor een hoge stijfheid, laag zwaartepunt en voor prima stuureigenschappen. In Nederland is de nieuwe Lexus crossover alleen leverbaar als UX 250h met een zelfladende hybride aandrijflijn. De prijzen van de Lexus UX 250h beginnen bij 44.495 euro.

Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

...

Verder lezen over Lexus

Nieuwe Lexus RZ 300e nu ook in Nederland

Vanaf vandaag is de nieuwe Lexus RZ 300e te zien bij Nederlandse Lexus-dealers. Deze voorwielaangedreven versie van de batterij-elektrische Lexus RZ is leverbaar in 6 verschillende uitrustingsniveaus. De Lexus RZ 300e vormt het nieuwe startpunt voor de RZ line-up, zonder daarbij in te leveren op de kenmerken die het batterij-elektrische model zo bijzonder maken. Elke Lexus RZ 300e beschikt over dezelfde 150 kW/204 pk sterke en efficiënte aandrijflijn. Met zijn netto batterijcapaciteit van 64 kWh beschikt de Lexus RZ 300e over een WLTP-range van maximaal 480 kilometer.

Automotive04.09.2024

Nieuwe Lexus RZ 300e nu ook in Nederland

Lexus is volgens de consumentenbond het meest betrouwbare merk

Lexus mag zich een jaar lang het meest betrouwbare automerk van Nederland noemen. Uit groot onderzoek van de Consumentenbond onder eigenaars komt Lexus als meest betrouwbare automerk naar voren met een ongekend hoge scor...

Automotive24.01.2024

Lexus is volgens de consumentenbond het meest betrouwbare merk

scoort gemiddeld een 9,6 in betrouwbaarheidsonderzoek
Lexus wil een batterij-elektrisch premiummerk worden

Lexus heeft de nieuwe strategie bepaald voor de volgende generatie batterij-elektrische auto’s. Daarbij past het ontwerpprincipes en nieuwe technologieën toe die de toekomst van de auto veranderen. Op het jaarlijkse K...

Automotive30.12.2023

Lexus wil een batterij-elektrisch premiummerk worden

Hallo innovatie & geavanceerde technologiën
Een digitale AI-kunstervaring van Lexus met de nieuwe LBX

Na de opkomst van ChatGPT, Google Bard, en alles wat daarna nog volgde kunnen we niet meer heen om AI (Kunstmatige Intelligentie). Het is er nu, zal er altijd blijven, en dus moeten we het maar gewoon omarmen. Waarbij en...

Automotive16.11.2023

Een digitale AI-kunstervaring van Lexus met de nieuwe LBX

Volledig elektrische Lexus RZ 450e komt er aan

Lexus gaat op 20 april haar volgende volledig elektrisch aangedreven auto presenteren, de RZ 450e. Tot nu toe had de luxere broer van Toyota naast de 300e alleen nog hybride modellen in haar portfolio. In aanloop naar de...

Automotive06.04.2022

Volledig elektrische Lexus RZ 450e komt er aan

Fabrikant toont de eerste 'teaser' kiekjes
30 EV’s van Toyota en Lexus vóór 2030

Enkele weken geleden toonde Toyota haar eerste volledig elektrische SUV, de bZ4x. Die kenmerkt zich door een futuristisch design, een theoretisch elektrisch bereik van 450 kilometer, dat ook bij lage temperaturen nagenoe...

Automotive14.12.2021

30 EV’s van Toyota en Lexus vóór 2030

De Japanse fabrikant begint aan een inhaalslag
Lexus LF-30 concept, visie op de toekomst van elektrisch rijden

Lexus toont op de Tokyo Motor Show de elektrisch aangedreven Lexus LF-30 Electrified Concept. De LF-30 is een futuristisch ogend studiemodel volgeladen met alle denkbare Innovatieve technologieën en kijkt ver vooruit to...

Automotive23.10.2019

Lexus LF-30 concept, visie op de toekomst van elektrisch rijden

Elk wiel heeft individueel aangestuurde elektromotor
Lexus komt met reclamecampagne voor één auto

Lexus staat voor luxury, voor design, voor eigenwijsheid en voor snelheid. En dat laatste wordt weer eens extra bevestigd met de productie van RC F 10th Anniversary Limited Edition. Want naast luxe limousines en grote SU...

Automotive30.04.2019

Lexus komt met reclamecampagne voor één auto

De unieke RC F 10th Anniversary Limited Edition

Verder lezen over Toyota

Wie dacht er als eerste aan tuning?

Auto tuning is niet alleen het uiterlijk van een auto veranderen, het is tegelijkertijd een kunst en een wetenschap. Met tuning kun je de individualiteit van de eigenaar benadrukken en de technische eigenschappen van het voertuig verbeteren. Maar wie was de eerste die aan auto tuning dacht? Misschien was het Karl Benz, die niet alleen de eerste auto met benzinemotor maakte, maar ook voortdurend experimenteerde met de constructie en het ontwerp ervan?

Lifestyle22.08.2024

Wie dacht er als eerste aan tuning?

Toyota lijkt elektrisch rijden nu toch te gaan omarmen

Toyota en elektrisch rijden, (te)lang waren die twee niet echt elkaars vrienden. Veel energie en geloof werd gestopt in het rijden op waterstof maar die droom lijkt definitief over. De automaker werd zelfs benoemd tot d...

Automotive04.12.2023

Toyota lijkt elektrisch rijden nu toch te gaan omarmen

Toyota pakt uit met drie elektrische concepten

Op de Japan Mobility Show die eind deze maand van start gaat komt Toyota onder andere met drie bijzondere elektrische conceptauto’s. Nou ja, twee auto’s, de FT-3e SUV en de sportieve FT-Se, en een busje, KAYOIBAKO, d...

Automotive20.10.2023

Toyota pakt uit met drie elektrische concepten

Bijzonder busje en twee nieuwe BEV’s in Japan te zien
500 Waterstofauto’s voor de Olympische Spelen

Over iets minder dan een jaar is Parijs het toneel van de 30e Olympische zomerspelen van het moderne tijdperk. En deze spelen worden zowaar nog wat moderner. Dat wil zeggen, er is meer aandacht voor het klimaat. Het Inte...

Automotive21.09.2023

500 Waterstofauto’s voor de Olympische Spelen

Toyota levert in Parijs 500 Mirai's af
Toyota opent basisschool voor robots

Robots kunnen worden geprogrammeerd, maar ze zijn natuurlijk veel waardevoller met een sprankeltje kunstmatige intelligentie. Hierdoor is Toyota begonnen met een robotkookschool, waar het robots die gebruikmaken van gene...

Technology20.09.2023

Toyota opent basisschool voor robots

Eerste Toyota waterstof truck van VDL de weg op

Voor de zomer maakte Toyota bekend dat het Nederlandse VDL, bekend van de autofabriek in Born waar (nu nog) Mini’s en BMW’s geproduceerd worden, vrachtwagens van het Japanse merk gaat ombouwen tot waterstof aangedrev...

Automotive12.09.2023

Eerste Toyota waterstof truck van VDL de weg op

Toyota ontwikkelt nieuwe technologie voor EV-accu’s

Toyota heeft deze week, vlak voor de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering, bekend gemaakt dat de autofabrikant werkt aan de ontwikkeling van nieuwe EV-accu’s. De primaire doelen die Toyota daarbij voor ogen heeft is he...

Automotive13.06.2023

Toyota ontwikkelt nieuwe technologie voor EV-accu’s

Ook het productieproces van EV’s wordt flink gemoderniseerd
VDL gaat waterstof vrachtwagens voor Toyota maken

Toyota zet, naast batterij-elektrische voertuigen (BEV), ook flink in op waterstof-elektrisch aangedreven vrachtwagens. Deze week maakte de Japanse fabrikant bekend dat een deel van die ‘waterstoftrucks’ binnenkort i...

Automotive10.05.2023

VDL gaat waterstof vrachtwagens voor Toyota maken