Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Lexus is het premium merk van Toyota en maakt al jaren auto’s die zich onderscheiden door een hoge mate van luxe en innovatie. Toch is het merk in Nederland nog steeds na al die jaren niet echt doorgebroken. Daar moet met de komst van de nieuwe Lexus UX nu echt verandering in gaan komen. De fraaie crossover die we inmiddels al hebben kunnen zien op de LA Motorshow is op details luxer uitgevoerd en uitgerust met nog meer innovatieve technologieën. Maar ook andere punten zoals het portiergeluid, bekleding en een slimme achterklep zijn onderdeel van de innovatiedrang van het Japanse automerk.
Naast een opvallend ontwerp en dynamische prestaties moeten nieuwe UX-eigenaren straks ook het vakmanschap en de innovatie kunnen gaan ervaren van de nieuwe crossover die vanaf maart 2019 in de Nederlandse showroom staat. Lexus heeft zeven eigenschappen benoemd die de nieuwe Lexus UX moeten onderscheiden van de concurrentie.
De wetenschap achter het portiergeluid
Het was ook voor ons even wennen toen we voor de eerste keer kennis maakten met het fenomeen portiergeluid. Met een zwartgemaakte skibril op, compleet met koptelefoon was het in een laboratorium in Duitsland van een ander automerk luisteren naar dichtslaande portieren. Wat doet het geluid met je beoordeling van een auto? Klinkt het eerder solide of juist blikkerig? Alles wat ik me kan herinneren is dat allen die de test deden een duidelijke voorkeur hadden. Geluid maakt een groot verschil (onderbewust of niet) bij de beoordeling van een auto. Het portier is ook het eerste contactmoment tussen de bestuurder en zijn auto.
Dat geluidstechnici van Lexus daarom alles uit de kast proberen te halen en hier zelfs samenwerken met neurowetenschappers om een zo solide mogelijk portiergeluid te realiseren is zeker niet vreemd. Het team van Lexus deed onderzoek naar het gedrag van de hersenen bij het sluiten van een autoportier. Vervolgens werden exclusieve bevestigingsmaterialen geselecteerd en werd de afstelling van de portieren geoptimaliseerd voor het best klinkende solide portiergeluid.
Sashiko-stiksel op met leder beklede stoelen
De Lexus UX is te bestellen met lederen bekleding die geïnspireerd is op ‘Sashiko’, een traditionele, Japanse stiktechniek. Deze techniek wordt gebruikt bij het aanbrengen van een beschermende laag op judo- en kendopakken. Voor een onderscheidend visueel effect dat doet denken aan de Lexus ‘spindle’-grille, naaiden de ambachtslieden van Lexus met uiterste precisie langs de geperforeerde patronen en minuscule stoelventilatieopeningen. Het resultaat is een verfijnde mix van kunst en functionaliteit.
Ventilatieopeningen met draadloze LED-verlichting
Voor extra gebruiksgemak zijn de ultradunne ventilatieopeningen in de Lexus UX voorzien van slechts één bedieningsknop. Hiermee is zowel de luchtstroom als de hoeveelheid lucht te regelen. De ventilatieopeningen van de UX Luxury zijn uitgerust met draadloze LED-verlichting die gevoed wordt door elektrische inductie. Dit detail helpt de bestuurder of passagier om de ventilatieregeling in het donker te vinden. Bovendien geeft de verlichting een gevoel van diepte, ondanks dat de bedieningsknop slechts een diameter van slechts 3 millimeter heeft.
Elektrisch bedienbare raambediening
Het openen en sluiten van de elektrisch bedienbare portierramen gebeurt dusdanig subtiel dat geluid en vibraties worden voorkomen. Daarnaast zijn alle elektrisch bedienbare ramen voorzien van stop- en beknellingspreventie om de bestuurder en passagiers te beschermen. Het bekneld raken van mouwen of kindervingers wordt hiermee voorkomen.
Ruitenwissers die pauzeren
De ruitenwisserinstallatie van de nieuwe Lexus UX is uitgerust met een regensensor die kan vertragen om zo de concentratie van de bestuurder niet te verstoren. Daarnaast stoppen de ruitenwissers volledig wanneer bij stilstand een voorportier geopend wordt – geheel volgens de geest van ‘Omotenashi’ (Japans voor gastvrijheid). Op die manier worden instappende passagiers niet nat door het opspattende water van de ruitenwissers.
Innovatieve bagagecover
Een innovatief kenmerk dat het moderne design van de Lexus UX moet benadrukken, is de oprolbare bagagecover. Wanneer de bagagecover niet wordt gebruikt, kan deze als een net worden opgevouwen. Op die manier neemt hij minimale ruimte in.
Met uiterste precisie geassembleerde achterklep
Om een vloeiende werking van de achterklep te garanderen, wordt deze en de laadopening op maar liefst 200 referentiepunten opgemeten. De gebruikte digitale meetinstrumenten kunnen zelfs verschillen bepalen onder verschillende temperaturen en luchtvochtigheid. Duidelijk is dat nergens ook meer enige concessie is gedaan op het punt van kwaliteit.
Uiteindelijk moet de toekomstige eigenaar zijn eigen keuze maken maar dat Lexus hoge ogen gaat gooien op het gebied van kwaliteit en innovatie is vrijwel zeker.
Lexus UX 250h
De Lexus UX 250h wil zich tevens onderscheiden met een rijke standaarduitrusting. Zo is elke UX voorzien van het Lexus Safety System+, bestaande uit onder meer Adaptive Cruise Control, Lane Tracing Assist, Pre-Crash Safety System en verkeersbordenherkenning. Ook bi-LED-koplampen, LED-achterlichten, 17-inch lichtmetalen wielen, climate control en een parkeerhulpcamera zijn standaard.
Bij de ontwikkeling van de nieuwe Lexus UX is veel aandacht besteed aan de rijeigenschappen en het design van de auto. Het nieuw ontwikkelde Global Architecture C-platform zorgt daarbij voor een hoge stijfheid, laag zwaartepunt en voor prima stuureigenschappen. In Nederland is de nieuwe Lexus crossover alleen leverbaar als UX 250h met een zelfladende hybride aandrijflijn. De prijzen van de Lexus UX 250h beginnen bij 44.495 euro.
Verder lezen over Lexus
Automotive04.09.2024
Nieuwe Lexus RZ 300e nu ook in Nederland
Automotive24.01.2024
Lexus is volgens de consumentenbond het meest betrouwbare merk
scoort gemiddeld een 9,6 in betrouwbaarheidsonderzoekAutomotive30.12.2023
Lexus wil een batterij-elektrisch premiummerk worden
Hallo innovatie & geavanceerde technologiënAutomotive16.11.2023
Een digitale AI-kunstervaring van Lexus met de nieuwe LBX
Automotive06.04.2022
Volledig elektrische Lexus RZ 450e komt er aan
Fabrikant toont de eerste 'teaser' kiekjesAutomotive14.12.2021
30 EV’s van Toyota en Lexus vóór 2030
De Japanse fabrikant begint aan een inhaalslagAutomotive23.10.2019
Lexus LF-30 concept, visie op de toekomst van elektrisch rijden
Elk wiel heeft individueel aangestuurde elektromotorAutomotive30.04.2019
Lexus komt met reclamecampagne voor één auto
De unieke RC F 10th Anniversary Limited EditionVerder lezen over Toyota
Lifestyle22.08.2024
Wie dacht er als eerste aan tuning?
Automotive04.12.2023
Toyota lijkt elektrisch rijden nu toch te gaan omarmen
Automotive20.10.2023
Toyota pakt uit met drie elektrische concepten
Bijzonder busje en twee nieuwe BEV’s in Japan te zienAutomotive21.09.2023
500 Waterstofauto’s voor de Olympische Spelen
Toyota levert in Parijs 500 Mirai's afTechnology20.09.2023
Toyota opent basisschool voor robots
Automotive12.09.2023
Eerste Toyota waterstof truck van VDL de weg op
Automotive13.06.2023
Toyota ontwikkelt nieuwe technologie voor EV-accu’s
Ook het productieproces van EV’s wordt flink gemoderniseerdAutomotive10.05.2023