Lexus toont op de Tokyo Motor Show de elektrisch aangedreven Lexus LF-30 Electrified Concept. De LF-30 is een futuristisch ogend studiemodel volgeladen met alle denkbare Innovatieve technologieën en kijkt ver vooruit tot, zelfs tot aan 2030. De LF-30 Electrified Concept moet de belichaming zijn van alles Lexus’ visie op elektrificatie.
Op dit moment is elke Lexus al verkrijgbaar als Hybrid. Komende maand presenteert Lexus zijn eerste volledig elektrisch aangedreven productiemodel. De komende jaren wil Lexus een platform presenteren waarop meer elektrisch aangedreven modellen gebouwd kunnen worden. Doelstelling is dat in 2025 van elke Lexus een geëlektrificeerde versie op de markt komt. Het is een duidelijk statement van Lexus wat niet langer uniek is. Vrijwel alle grote autofabrikanten komen immers met een soortgelijk statement.
Waarom Lexus zover vooruit wil kijken is niet helemaal duidelijk want de innovaties in deze LF-30 Electrified Concept kunnen we ook veel eerder terug gaan zien in de markt. Lexus praat echter over elektrificatie-visie. Deze houdt in dat het studiemodel ook grote stappen zet op het gebied van prestaties, voertuigcontrole en rijplezier naast alle denkbare techniek op het gebied van autonoom rijden en elektrificatie van voertuigen.
De elektrische aandrijving met (vier) in de wielen geïntegreerde elektromotoren maakt past naadloos bij de vormgeving van de LF-30. De LF-30 heeft opvallende designdetails, zo ontbreekt een traditionele motorkap, loopt de raampartij over de lengte van de auto en heeft hij uitgesproken wielkasten en vleugelvormige koplampen en achterlichten. Wat de LF-30 Electrified Concept verder laat zien is dat auto’s gelukkig nog steeds auto’s blijven. Ondanks dat het hier slechts een concept is lijkt deze designstudie wel degelijk zeer realistisch omdat je heel sterk details terugziet van de huidige generatie modellen van Lexus.
Het Japanse ‘Tazuna’ staat voor de manier waarop een ruiter er met slechts één teugel voor zorgt dat hij en zijn paard elkaar perfect begrijpen en aanvoelen. Dat principe is bepalend geweest voor het interieur van de LF-30 zijn. De essentie is dat de bestuurder zich kan focussen op het rijden en daarbij diverse functies (navigatie, audio, rijmodus) kan aansturen zonder de blik van de weg te hoeven halen of knoppen te bedienen.
Om dat waar te maken maakt het studiemodel gebruik van augmented reality en displays die reageren op bewegingen. Dit resulteert in optimaal bedieningsgemak voor bestuurder én passagier. De voorstoelen zijn geïnspireerd op business class stoelen in het vliegtuig.
Lexus wil met de LF-30 laten zien dat in de toekomst alles anders is. De basis van het studiemodel wordt echter gevormd door een opzet met een laag geplaatst batterijpakket en een eigen elektromotor voor elk wiel. Het nog te ontwikkelen Lexus Advanced Posture Control reguleert de vermogensafgifte van elk van de vier elektromotoren individueel. Zo maakt het afhankelijk van de omstandigheden voor, achter- of vierwielaandrijving mogelijk. Lexus verwacht deze technologie in de complete line-up van geëlektrificeerde voertuigen in te zetten.
Misschien is de Lexus Airporter echt wel iets voor 2030 en maakt deze gebruik van drone-technologie. Hiermee zou je bijvoorbeeld je bagage van huis naar de bagageruimte van de auto te verplaatsen. De LF-30 is verder uitgevoerd met de nieuwste versie van Lexus Teammate, een technologische concept voor autonoom rijden. Hierin zijn de ‘Chauffeur Mode’ en de ‘Guardian mode’ opgenomen. Met deze technologie kan de LF-30 tevens zelfstandig parkeren en komen voorrijden op het moment dat de gebruiker dat wenst.