Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
De nieuwe Lexus campagne voor de lancering van de Lexus ES-executive sedan is bedacht en ontworpen m.b.v. kunstmatige intelligentie (AI). Lexus wil niet alleen de grenzen verleggen van technologie en innovatie bij de ontwikkeling van auto’s maar ook voor de wijze hoe het merk zijn auto’s in de markt wil zetten.
De 60 seconden durende video ‘Driven by Intuition’ is geregisseerd door Oscar-winnaar Kevin Macdonald, regisseur van The Last King of Scotland, Whitney, en de winnaar van een Best Documentary Academy Award. Door gebruik te maken van AI komen de inhoud en het creatieve concept veel beter overeen met de kenmerken die Lexus als merk definiëren.
De film gaat vandaag in de UK in première op social media en via bioscoopkanalen in Europa. Begin volgend jaar is de lancering van deze geheel nieuwe ES-executive. De campagne toont overeenkomsten met de presentatie van de Lexus Hoverboard. De verhaallijn en het script van de film zijn volledig afkomstig samengesteld door inzet van AI in samenwerking met o.a de IBM Watson suite met AI-tools en -toepassingen. Hieronder de 60 sec. versie. Uniek en mooi gemaakt maar met Macdonald was dat ook te verwachten.
Driven by Intuition
Proces
Het productieproces bestond uit het ontwikkelen van de op maat gemaakte AI en het trainen ervan. Als input is gebruik gemaakt van bestaande data waaronder 15 jaar bekroonde luxury commercials, emotionele intelligentie en hoe mensen zich betrokken voelen bij de beelden.
Het resultaat is prachtig ook al zal de kijker zich weinig kunnen voorstellen hoe deze opnames werkelijk tot stand zijn gekomen.Tijdens de wereldwijde lancering op de Social Media week in Londen gaf Kevin Macdonald aan dat hij nagenoeg het hele scenario heeft overgenomen zoals Watson dat m.b.v. AI heeft bedacht.
Bedenk dat de data wel degelijk is voortgekomen uit eerdere commercials en dat er onderweg ongetwijfeld ook data van Lexus zelf is gebruikt. Onduidelijk is wat de impact werkelijk gaat zijn van de commercial. Hij is prachtig, heeft emotie, heeft spanning maar heeft ook wat te bekende shots die we al kennen van andere commercials.
Lexus heeft de grens verlegd, noem het een verkenning, AI in de creatieve industrie met als resultaat een prachtige video over de nieuwe Lexus. Er zijn veel vragen maar duidelijk is dat de inzet van big data en AI kan leiden tot nieuwe onverwachte beelden. Man vs Machine, vooralsnog geloof ik in een combinatie van beide en dat is volgens mij precies wat er is gebeurt. Lexus komt er echt aan.
Verder lezen over Lexus
Automotive04.09.2024
Nieuwe Lexus RZ 300e nu ook in Nederland
Automotive24.01.2024
Lexus is volgens de consumentenbond het meest betrouwbare merk
scoort gemiddeld een 9,6 in betrouwbaarheidsonderzoekAutomotive30.12.2023
Lexus wil een batterij-elektrisch premiummerk worden
Hallo innovatie & geavanceerde technologiënAutomotive16.11.2023
Een digitale AI-kunstervaring van Lexus met de nieuwe LBX
Automotive06.04.2022
Volledig elektrische Lexus RZ 450e komt er aan
Fabrikant toont de eerste 'teaser' kiekjesAutomotive14.12.2021
30 EV’s van Toyota en Lexus vóór 2030
De Japanse fabrikant begint aan een inhaalslagAutomotive23.10.2019
Lexus LF-30 concept, visie op de toekomst van elektrisch rijden
Elk wiel heeft individueel aangestuurde elektromotorAutomotive30.04.2019