Onno is blogger op DutchCowboys, Travelvalley en StyleCowboys. Onno schrijft over technologische innovaties en trends en ontwikkelingen op het gebied van (online) marketing.
KIA heeft met de e-Niro een absolute topper te pakken! Ja, we moeten allemaal nog even wennen aan het idee dat we met onze eerstvolgende lease auto echt allemaal elektrisch gaan rijden. Het zit nog niet in ons systeem zullen we maar zeggen. We hebben nog veel bezwaren en argumenten om het vooral (nog) niet te gaan doen. Geloof me hier stap je vrij snel overheen wanneer je eenmaal in de elektrische e-Niro hebt gereden. Er blijven maar weinig steekhoudende argumenten over om deze e-Niro niet zelf te gaan ervaren.
Elektrische 4% gezinsauto
Op de eerste plaats de prijs. De e-Niro gaat 42.510 euro kosten. Met deze prijsstelling valt hij ruim onder de 50.000 euro. Dit is aantrekkelijk kijkend naar de bijtelling regels in 2019. De e-Niro komt dus niet boven de 50.000 euro waardoor je echt maar 4% bijtelling hebt. Dit rekensommetje hebben inmiddels al heel wat mensen gemaakt. De auto moet in principe nog op de Nederlandse markt komen maar toch zijn de 3.000 beschikbare auto’s al verkocht. Toch knap want deze mensen hebben echt nog geen proefrit gemaakt. De levertijd is inmiddels opgelopen tot eind 2019 dus dit kan nog wel eens een uitdaging worden.
Actieradius van 455 kilometer
Het verwachtte succes is echter niet alleen vanwege de 4% bijtelling. Nee, de e-Niro heeft een bereik van 455 kilometer. Dit is gewoon serieus veel, zeker wanneer je dit vertaald naar je dagelijkse zakelijke gebruik en of je woon werk verkeer. Het geeft je dus geen extra stress en je hoeft niet continu naar je verbruiksmeter te kijken. Het zorgvuldig plannen van je reis waarbij je rekening dient te houden met (snel) oplaadpunten is hierbij van minder groot belang. Overigens zijn er naast de e-Niro maar 2 alternatieven namelijk de Hyundai Kona electric en de Opel Ampera-e. Deze 2 vallen echter in het B segment terwijl de e-Niro onder andere vanwege zijn grootte in het C segment valt.
Crossover
Bij de ontwikkeling van de e-Niro hebben ze bij KIA heel slim gekeken naar de huidige trends in automotive land. Men wil gewoon simpelweg vandaag de dag een SUV waar je actief in kunt rijden en welke voor meerdere doeleinden geschikt is. De e-Niro voldoet aan deze wensen. Hij is stoer, is wat hoger en heeft zowel voor als achter veel ruimte. Het is wat dat betreft een echte gezinsauto. Dit blijkt ook wel uit het feit dat hij ruim 451 liter bagageruimte heeft. Hiermee is het de ruimste en meest praktische elektrische auto in zijn klasse.
Snel
De e-Niro is in een 136 pk en een 204 pk variant verkrijgbaar. Met de 204 pk ben je in 7,8 seconden van 0 – 100 km per uur. Ja, dat is snel. De e-Niro heeft naast een eco en comfort stand ook een sport stand.
Opvallend is dat hij ook vrij assertief en snel reageert. Je merkt dus aan alles dat hij behoorlijk wat power heeft. Zelf heb ik in het Franse Nice bij de introductie in een 204 pk e-Niro gereden. Hij rijdt soepel is ongelofelijk stil en zoals al gezegd vrij fel. De e-Niro heeft verder een one pedal driving modus. Wanneer je het “gas” pedaal loslaat remt de auto vanzelf. Dit is comfortabel zeker in combinatie met adaptive cruise control. Overigens kun je het remsysteem instellen in vijf standen. De e-Niro wint tijdens het remmen zijn of haar energie terug.
Snel is ook het opladen. Thuis kun je de e-Niro in 10 uur volledig opladen. Aan een snellader laad hij 220 kilometer bij in circa 30 minuten. Wat verder leuk is, is dat er een “drive only” knop zit of de airco. Wanneer je deze inschakelt verkoeld of verwarmd hij alleen de bestuurders plaats. Op zich logisch in het kader van energie besparing.
Gewoon goed!
De e-Niro is ruim, is een 4% gezinsauto en is compleet. Ik verwacht echt dat KIA haar positie op de Nederlandse markt met deze e-Niro flink zal verstevigen. KIA zit in de lift. Aardig om te vermelden is dat je net als op alle andere modellen je bij de e-Niro 7 jaar garantie krijgt.
Verder lezen over Elektrisch rijden
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Automotive19.11.2024
Tesla komt met nieuwe generatie Superchargers: 500 kW V4
Automotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Automotive26.09.2024
BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer
Automotive11.09.2024
Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden
Gadgets04.09.2024
5 positieve dingen aan fatbikes
Gadgets02.09.2024
Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike
Automotive21.08.2024
Fiat zet met nieuwe Topolino in op duurzame stedelijke mobiliteit
Verder lezen over Elektrische auto
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Automotive09.11.2024
Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?
Tech in Asia14.10.2024
Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven
Automotive14.10.2024
Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer
Automotive11.10.2024
Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive
Automotive07.10.2024
Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile
Vanaf Q1 2025 ook in NederlandAutomotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Automotive11.09.2024
Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden
Verder lezen over Kia
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Tech in Asia14.10.2024
Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven
Automotive02.09.2024
Hyundai & Kia tonen innovatieve technologie voor temperatuurbeheer
om comfort en efficiency te verhogenAutomotive27.08.2024
Kia EV6 voorzien van veel nieuwe updates!
Automotive19.03.2024
Nieuwe Kia K4 is de volgende generatie van een compacte sedan
Automotive01.02.2024
World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten
Automotive11.01.2024
Kia gaat speciale PBV’s leveren aan Uber-chauffeurs
Kia PV5: een modulair voertuigAutomotive03.01.2024