De redactie van Carrepublic schrijft dagelijks over nieuws uit de automotive industrie. Volg ons ook via Twitter, Facebook en Instagram.
Vanuit Sant’Agata Bolognese lanceerde Automobili Lamborghini het derde model, de Lamborghini Urus. Ze noemen het de allereerste Super Sport Utility Vehicle ter wereld, welke een nieuwe niche creëert in het luxesegment. Dat heeft natuurlijk alles te maken met het vermogen, prestaties en rijeigenschappen maar ook met het design, luxe en dagelijkse bruikbaarheid.
Specs
De Urus wordt aangedreven door een 4,0 liter twinturbo V8 die 650 pk (478 kW) levert bij 6.000 tpm en zijn maximale koppel van 850 Nm vrijgeeft tussen 2.250 en 4.500 tpm. De motor heeft een specifiek vermogen van 162,7 pk/l en een brandstofverbruik van 12,7 l/100 km (CO2-uitstoot: 290 g/km).
Doordat het wagengewicht minder is dan 2.200 kg heeft de Urus de beste pk-gewichtsverhouding van alle SUV’s (3,38 kg/pk). Deze Super SUV accelereert in 3,6 seconden van 0 naar 100 km/h, in 12,8 seconden van 0 naar 200 km/h en haalt een top van 305 km/h. De stopkracht is even indrukwekkend, hij remt af van 100 km/h naar stilstand in 33,7 meter.
Hij is uitgerust met een achttraps automaat en vierwielaandrijving. Een centraal Torsen-differentieel stuurt normaal gesproken 40% van de aandrijfkrachten naar de vooras en 60% naar de achteras. Afhankelijk van de omstandigheden kan dit variëren van 70% voor tot 87% achter. Op de achteras is torque vectoring aanwezig; het differentieel daar verdeelt de aandrijfkrachten actief over de achterwielen. Daarbij heeft de Lamborghini Urus, net als de Aventador S, vierwielbesturing. De achterwielen kunnen tot maximaal 3 graden meesturen (bij hoge snelheid) of tegensturen (bij lage snelheid).
Verschillende rijmodi
Met de Tamburo-knop op de middenconsole kan de bestuurder kiezen uit verschillende rijmodi. In de Lamborghini Urus zijn dat niet alleen de bekende Strada, Sport en Corsa, maar ook Neve (sneeuw) en optioneel Terra (offroad) en Sabbia (zand).
Standaard is de SUV voorzien van koolstofkeramische remmen. Deze zijn de grootste en krachtigste die beschikbaar zijn en meten 440 x 40 mm voor en 370 x 30 mm achter. De Urus is leverbaar met lichtmetalen wielen die 21 tot 23 inch groot zijn. Bandenleverancier Pirelli ontwikkelde speciaal voor de SUV een serie zomer-, winter-, all-season-, all-terrain- en sportbanden.
Infotainment
Het Lamborghini Infotainment System III (LIS III) werkt met 2 touchscreens die boven elkaar in de middenconsole zijn geplaatst. Het bovenste laat alle media-, navigatie-, telefoon en informatiefuncties zien. Met het onderste is de climate control en de stoelverwarming te bedienen. Ook dient dat scherm als toetsenbord en kan het handgeschreven instructies herkennen. Daarbij luistert LIS III ook naar gesproken commando’s.
ADAS
De Urus heeft Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) aan boord die garant staan voor veiligheid en die semi-autonoom (level 2 op de SAE-schaal) de bestuurder ondersteunen. High Beam Assistant activeert en deactiveert automatisch het groot licht en natuurlijk zijn er cruise control en parkeersensoren voor en achter. Het PreCognition System voorkomt aanrijdingen of maakt de impact ervan minder als voorkomen niet mogelijk is.
Verder lezen over Lamborghini
Automotive15.11.2023
De 5 verschillende roadtriptypes met bijpassende, fantastische reizen
Online05.04.2022
5 dingen die je gaat doen als je 120 miljoen euro wint
Online23.11.2021
NFT-Lamborghini onthuld: artiest Pablo Lücker bewerkte hem
Automotive19.05.2021
Lamborghini komt met eerste elektrische supercar
Maar wel pas na 2025Automotive28.05.2020
Lego komt met spectaculaire Lamborghini Sián FKP 37
Automotive04.12.2018
Lamborghini Aventador SVJ voor het eerst in Nederland te zien
Lifestyle30.10.2018
5 supervette dingen die op je bucketlist moeten staan!
Automotive21.04.2018