Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn, een verre reis of een bestemming in eigen land. Ze leest dan ook veel reisverhalen om inspiratie op te doen en schrijft graag haar eigen belevenissen op. Omdat ze vindt dat elke plek iets bijzonders heeft, reist ze voor Travelvalley overal naartoe. Ook in haar vrije tijd ontdekt ze graag de wereld en af en toe gaat ze een tijdje weg om als digital nomad vanaf de andere kant van de wereld te werken.
Als klein landje zijn we behoorlijk groot in laadpalen. De infrastructuur voor het opladen van elektrische auto’s wordt in heel Europa beter, maar we lopen in Nederland wel voorop. ACEA, de Europese vereniging van autofabrikanten, berekende hoe we ervoor staan in Europa. Ze keken onder andere naar het aantal laadpalen omgerekend naar 100 kilometer aan wegen. Op de eerste plaats eindigt Nederland, met gemiddeld 47.5 laadpunten. Dat is bijna elke 2 kilometer een laadpunt. In ons land kun je met een elektrische auto wat dat betreft dus meer dan prima uit de voeten.
Minste laadpunten in Oost-Europa
In Nederland mogen we het wat laadpunten betreft dan goed voor elkaar hebben, in Oost-Europa verplaats je je in een elektrische auto minder makkelijk. In Litouwen, Polen, Letland, Griekenland en Roemenië vind je 0.2 tot 0.5 laadpunten per 100 kilometer aan weg. Een gigantisch verschil met het aantal laadpalen in Nederland. Er zijn 10 landen in Europa die geen enkele laadpaal hebben per 100 kilometer. Al deze landen hebben een aandeel aan elektrische auto’s die lager is dan 3% (op Hongarije na). 18 leden van de EU hebben omgerekend minder dan 5 laadpunten.
Nederland koploper
Nederland prijkt bovenaan de lijst. We zijn een echte voorloper wanneer het om laadpalen gaat. In ons eigen land kun je inmiddels op bijna elke hoek van de straat je elektrische auto aan de lader leggen. Op de tweede plek staat Luxemburg (34.5), gevolgd door Duitsland (19.4), Portugal (14.9) en Oostenrijk (6.1).
Terugdringen CO2-uitstoot
In juli heeft de Europese Commissie voorgesteld dat de CO2-uitstoot van nieuwe auto’s flink omlaag gebracht moet worden. Dit betekent een verlaging van 55% in 2030 ten opzichte van 2021. Een ambitieuze doelstelling. Europese fabrikanten van auto’s brengen daarom steeds meer elektrische auto’s op de markt. Elektrisch rijden op grote schaal kan alleen mogelijk worden als de laadinfrastructuur daarop is ingericht. En precies dat lijkt nog een probleem te zijn in veruit de meeste Europese landen.
Het contrast tussen West- en Oost-Europese landen is groot. In Nederland vinden we bijna elke 2 kilometer een laadpunt, terwijl in Polen elke 250 kilometer een laadpaal staat.
Verder lezen over Duurzaam
Automotive20.11.2024
COMIN: De Franse Ride-Hailing Startup die de markt op wil schudden
Nieuws16.11.2024
Consumentenbond: ‘zonnestroomsubsidie’ als alternatief voor salderingsregeling
DC Business14.11.2024
Ericsson Nederland verplaatst hoofdkantoor naar Breda
voor groei, innovatie en duurzaamheidAdvertising06.11.2024
Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?
Technology04.11.2024
Steeds meer negatieve geluiden over de thuisbatterij
Lifestyle31.10.2024
Refurbished iPhones: slimme keuze voor 2024
Lifestyle23.10.2024
3 manieren om je huiskamer te verlengen naar de tuin
Automotive11.10.2024
Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive
Verder lezen over Elektrisch rijden
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Automotive19.11.2024
Tesla komt met nieuwe generatie Superchargers: 500 kW V4
Automotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Automotive26.09.2024
BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer
Automotive11.09.2024
Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden
Gadgets04.09.2024
5 positieve dingen aan fatbikes
Gadgets02.09.2024
Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike
Automotive21.08.2024
Fiat zet met nieuwe Topolino in op duurzame stedelijke mobiliteit
Verder lezen over Elektrische auto
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Automotive09.11.2024
Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?
Tech in Asia14.10.2024
Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven
Automotive14.10.2024
Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer
Automotive11.10.2024
Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive
Automotive07.10.2024
Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile
Vanaf Q1 2025 ook in NederlandAutomotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Automotive11.09.2024