Bestuurders durven vaak niet met groot licht te rijden omdat ze bang zijn dat ze andere bestuurders verblinden. Ford komt nu een technologie waarmee bestuurders gewoon optimaal gebruik kunnen maken van hun koplampen zonder andere bestuurders te verblinden. Want beter zicht vergroot de verkeersveiligheid gewoon ’s nachts.
Verblindingsvrij grootlicht, zoals Ford het noemt, maakt gebruik van een tegen de voorruit gemonteerde camera die de koplampen of achterlichten van auto’s en fietsen op een afstand van maximaal 800 meter kan detecteren. De speciale koplampen blokkeren vervolgens de lichtstralen die anders tegemoetkomende bestuurders zouden kunnen verblinden.
Grootlicht stelt bestuurders in staat om eerder gevaren op de weg te zien. Uit onderzoek blijkt dat bij auto’s met automatisch grootlicht het grootlicht 10 keer vaker wordt ingeschakeld dan wanneer bestuurders het grootlicht zelf moeten inschakelen.
De technologie is ontwikkeld door een internationaal team bestaande uit ingenieurs van Ford en leveranciers. Om het systeem te testen is er een speciale simulatieruimte ingericht en werden er overal ter wereld ’s nachts testritten gemaakt.
Verblindingsvrij grootlicht werkt in combinatie met het automatisch grootlicht en de dynamische LED-koplampen met Adaptive Front Lighting.
Dit systeem kan voor de hoek van de koplampstraal en intensiteit kiezen uit zeven verschillende instellingen, afhankelijk van de snelheid van de auto, het omgevingslicht, de stuurhoek, de afstand ten opzichte van de voorligger en het al dan niet geactiveerd zijn van de ruitenwissers. De automatische verlichtingstechnologieën van Ford worden uit zichzelf geactiveerd bij weinig omgevingslicht.
“Wanneer we een willekeurige bestuurder vragen naar de grootste ergernissen in het verkeer noemt men vroeg of laat verblinding door grootlicht“, aldus Michael Koherr, Research Engineer, Lighting Systems, Ford Europa.
Verblindingsvrij grootlicht is nu beschikbaar voor de nieuwe Ford S-MAX, de Galaxy en de Ford Edge die binnenkort wordt geïntroduceerd.