Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Enkele dagen geleden was het nog niet veel meer dan een wilde, maar plausibele, aanname. Rivian maakte bekend dat de relatief nieuwe maker van elektrische auto’s op zoek is naar een productiefaciliteit in Europa en Nederland stond op de shortlist. Dan is een eventuele komst naar het Bornse VDL NedCar op zich geen gekke gedachte. De autoproducent uit Limburg, inmiddels al jaren in handen van de Eindhovense VDL-groep, heeft in de afgelopen 50 jaar namelijk al diverse metamorfoses ondergaan. Bovendien komt daar binnen een paar jaar de nodige productiecapaciteit beschikbaar, wanneer BMW een groot deel van haar Limburgse productie beëindigt.
VDL NedCar in gesprek met RIvian
Nu, vijf dagen later, is de kans dat Rivian voor Limburg kiest een heel stuk groter geworden. VDL NedCar heeft namelijk bevestigd dat er serieuze interesse is vanuit Rivian. De komende dagen zal, zo liet een woordvoerder van de autofabriek weten, een delegatie van de Limburgse autofabrikant naar Amerika afreizen voor intensieve gesprekken, of onderhandelingen met de Amerikaanse maker van EV’s.
Tijdens de gesprekken wordt zelfs de mogelijkheid van een overname van de Bornse autofabriek door Rivian niet uitgesloten. Of dat in deze fase van de gesprekken al een serieus gespreksonderwerp zal zijn, daarover wil een woordvoerder van VDL NedCar niets zeggen. Hij stelt wel dat, als het gaat om de toekomst van de fabriek in Born en het behoud van de werkgelegenheid, geen enkel scenario uitgesloten wordt.
VDL NedCar is een kameleon
Mocht Rivian besluiten haar Europese productie onder te brengen in Limburg , dan is dat natuurlijk goed nieuws. De fabriek bestaat al bijna 55 jaar en er zijn in die jaren al heel wat verschillende automerken van de band gerold. Dat begon, eind jaren zestig, met Dafjes, gevolgd door Volvo’s vanaf het midden van de jaren 70. Begin jaren 90 werd een deal gesloten met Mitsubishi.
Vanaf dat moment werd het voormalige Daf en Volvo Car omgedoopt tot NedCar. Nadat ook de Smart ForFour, begin deze eeuw in Born van de band rolde, dreigde zo’n tien jaar geleden het doek te vallen toen Mitsubishi haar productie staakte. Niet lang daarna stapte het Eindhovense VDL in de autofabriek en werd een deal gesloten met BMW voor de productie van Mini’s en uiteindelijk ook de BMW X1. Inmiddels is bekend dat BMW eind 2022 de samenwerking met VDL NedCar wil beëindigen. De autofabriek is daarom naarstig op zoek naar een nieuwe klant. Na de ombouw van de fabriek, in 2014, is rekening gehouden met het ‘snel’ kunnen omschakelen van de productie. De switch van BMW en Mini naar Rivian zal, behalve dat het tijd kost, dan ook niet tot problemen leiden.
Met de transitie van verbrandingsmotoren naar volledig elektrische voertuigen die momenteel gaande is, lijkt een deal met Rivian voor de autofabriek VDL NedCar een potentieel schot in de roos. Daarnaast beschikt Rivian, wiens aandeelhouders Jeff Bezos (Amazon) en Ford zijn, over genoeg ambitie, middelen en opdrachten.
Verder lezen over Elektrische auto
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Automotive09.11.2024
Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?
Tech in Asia14.10.2024
Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven
Automotive14.10.2024
Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer
Automotive11.10.2024
Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive
Automotive07.10.2024
Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile
Vanaf Q1 2025 ook in NederlandAutomotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Automotive11.09.2024