02.01.2023
Automotive

Kia stoot Volkswagen van de troon

By: Ron Smeets

BlogAutomotive

In 2022 is het dan toch gebeurd. Voor het eerst sinds 2005 is Volkswagen niet meer het best verkochte automerk in Nederland. En nee, het Duitse merk werd niet verslagen door een ander traditioneel merk, zoals Opel, Ford of Peugeot. Het Zuid-Koreaanse Kia registreerde vorig jaar in Nederland 30.036 auto’s en behaalde daarmee een overall marktaandeel van 9,6%, op ruime afstand van de nummer 2.

Met een landelijk EV-marktaandeel van 9,2% was Kia ook het grootste elektrische automerk van Nederland. De top 5 van best verkochte automerken van Nederland wordt gecomplementeerd door Volkswagen met 25.993 (het merk verkocht in 2022 bijna 5.000 auto’s minder dan in 2021), Toyota met 25.362, Peugeot met 21.242 en BMW met 17.138 auto’s.

31 Kia’s meer dan in 2021

Voor Kia, dat de afgelopen jaren al een forse groei in Nederland doormaakte, is dit natuurlijk groot en goed nieuws. De Koreaanse autofabrikant verkocht dit jaar 30.036 nieuwe bolides. Dat waren er slechts 31 meer dan een jaar geleden, maar in een dalende markt wel voldoende om Volkswagen na achttien jaar van de troon te stoten. Elektrsich rijden zit fors in de lift en dat zie je ook bij Kia terug want 61% van de in Nederland verkochte Kia-modellen was geëlektrificeerd. Voor Kia was het in alle opzichten een bijzonder goed jaar in Nederland. En zeker niet alleen omdat de EV6 uitgeroepen werd tot de Auto van het Jaar..

Hyundai fors in de lift

Hyundai, onderdeel van hetzelfde concern als Kia, deed het ook heel goed in Nederland. Van dat merk werden in 2022 ruim 3.700 auto’s meer verkocht dan in 2021. Met in totaal 17.026 verkochte Hyundai’s eindigden deze Koreanen op de zesde plek, net achter BMW (17.138), maar ruim voor Renault (16.570). Na Volkswagen was het Toyota dat met 25.362 verkochte bolides de derde plek innam. Peugeot stond daar weer achter, met 21.242 verkochte auto’s.

ev-france-strand-1.jpeg

Lichte daling autoverkoop

In totaal werden in 2022 in Nederland 312.219 nieuwe auto’s verkocht. Een daling van ruim 3 Procent ten opzichte van 2021 toen iets meer dan 322.000 auto’s verkocht werden. Behalve de forse daling van het aantal nieuwe Volkswagens vielen bij de dalers ook Ford (-/- 4.842) en Skoda (-/- 5.217) op.

BMW blijft marktleider in het premium segment

BMW is in Nederland opnieuw marktleider in het premium segment. Ook is in 2022 de verkoop van BMW modellen met een stekker meer dan verdubbeld. Voor het eerst nemen de elektrische en geëlektrificeerde modellen de (voorspelde) overhand in de verkopen. Ook Mini scoorde een prima resultaat in een onder druk staande markt en het aandeel van de Mini Electric op het totaal aantal Mini verkopen steeg van één vijfde tot bijna een derde. BMW Motorrad is zelfs voor de dertiende achtereenvolgende keer marktleider in Nederland.

Volkswagen, Golf en Polo vallen tegen

Bij Volkswagen was het vooral de tegenvallende verkoop van de Golf en Polo – decennialang de twee belangrijkste modellen van het merk – op. Daarvan verlieten er ruim 3.300 minder de showroom. Maar ook van de elektrische ID.3 en ID.4 werden er in 2022 ruim 1.500 minder verkocht. Die tegenvallende verkoopcijfers werden niet gecompenseerd door de stijgende vraag, en verkoop, van de sinds 2022 beschikbare ID.5. Daarvan verlieten er namelijk maar 1.372 de showroom. Het feit dat VAG in mei al moest melden dat de productie van EV’s voor 2022 al ‘uitverkocht‘ was, heeft natuurlijk ook geen positief effect gehad op de verkoopcijfers.

Ford Mach-E breekt niet door

Voor Ford was het de Mustang Mach-E die de verkoopaantallen onder druk zette. In 2021 werden er daarvan nog ruim 4.100 verkocht. Dit jaar bleef de teller steken op 776. Ook de Kuga en Focus waren minder in trek. Het feit dat Ford dit jaar besloot te stoppen met een van haar bestverkopende modellen ooit, de Fiesta, is misschien wel wat voorbarig, maar dat zal in de loop van dit jaar moeten blijken.

Skoda Enyaq blijft het goed doen

Bij Skoda vielen de verkoopcijfers over vrijwel de hele lijn tegen. Zowel de Enyaq, als de Kamiq, Karoq, Kodiaq en Octavia werden veel minder verkocht dan in 2021. Desondanks werd de Skoda Enyaq wel voor het tweede jaar op rij de best verkochte elektrische auto van Nederland. In 2022 verkocht het merk 5.469 exemplaren van de Enyaq iV en Enyaq Coupe iV. Het was in ieder geval geen goed jaar voor Skoda’s met een naam die op een Q eindigt.

Share this post