Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Kia presenteerde deze week in München de nieuwe Kia Optima Sportswagon met als doel om in het zogenaamde d-segment (waar ook de VW Passat, Ford Mondeo en Peugeot 508 in zitten) met een zeer ruime en aantrekkelijk geprijsde auto de markt op te gaan. Ruim is de Kia Optima Sportswagon zeker met een lengte van 4,85 meter. Die forse buitenafmeting vind je ook binnenin de Optima terug want achterin heb je echt een zee van ruimte en is er ook nog ruim 550 liter bagageruimte beschikbaar.
Optima Sportswagon
We reden met de Optima Sportswagon 1.7 CRDi (141 PK), waarschijnlijk de meest aantrekkelijke lease-uitvoering voor de zakelijke markt. Met de hybride PHEV was het spelen op een oude luchtbasis om te zien hoe hard je sportief de gaspedaal kunt intrappen voordat de benzinemotor mee gaat doen. Met de Sedan GT was het leuk om te zien hoe de rapste Optima zich gedraagt op een hindernisbaan waar wat rubber op het asfalt is achtergebleven.
En een dag later was de Kia Optima Sportswagon GT aan de beurt en moet je glimlachen om het geluid van de motor die zorgt voor wat meer beleving in de overigens zich prima sportief gedragende Optima. Eigenlijk vinden we deze laatste uitvoering ook de leukste auto van de gehele Kia Optima-familie.
Kia in Nederland
Ze doen het goed bij Kia in Nederland. Het automerk staat met ruim 12.000 verkochte auto’s t/m augustus daarmee op een 6e plaats en ziet alleen Volkswagen, Renault, Peugeot, Opel en Ford nog voor zich. De nieuwe Optima gaat geen grote verschuiving teweeg brengen maar de auto zal zich zeker in de top 10 wringen van auto’s in het bovengenoemde d-segment waarbij de 7-jaars garantie nog steeds een speerpunt is voor alle Kia’s en dus ook bij de nieuwe Optima-modellen.
Sportwagons
Sportswagons (en SUV’s) zijn populair in ons landje, in tegenstelling tot de sedan-uitvoeringen. Ze zijn nu eenmaal ruimer en dat laatste geldt zeker voor de Optima Sportswagon. Die ruimte vind je voorin, op de achterbank en zeker als je achterklep omhoog doet met ruim 552 liter aan bagageruimte (en 1.686 liter met een neergeklapte achterbank). Kia is er duidelijke in geslaagd om de ruimte zo groot mogelijk te maken.
Kia Optima Sportswagon 1.7 CRDi (141 PK)
In Nederland mag je aannemen dat de (handgeschakelde) uitvoering met een vanaf-prijs van 32.495 euro (30.995 voor de sedan) tot een van de populairste modellen gaat behoren. Voor die prijs krijg je een rijkelijk uitgevoerde auto waar weinig aan moderne elektronica aan ontbreekt. Standaard zijn onder andere parkeersensoren, climate- en cruise control, led-verlichting, een 7-inch navigatiesysteem met achteruitrijcamera en TomTom Live services, 17-inch lichtmetalen velgen, actieve rijbaanassistentie en herkenning van snelheidsborden.
Wat ons betreft kun je bij deze uitvoering nog beter 1.000 euro extra uitgeven voor de DCT7 automatische transmissie. Met schakelflippers achter het stuur en een drive mode select rijdt deze auto dan net weer wat sportiever. De voorstoelen zijn groot maar geven net wat minder steun dan de duidelijk betere stoelen in de GT-uitvoering. Het keurig ogende interieur is zeer overzichtelijk en heeft knoppen voor de belangrijkste functies. Het stuur doet wat dat betreft een beetje afbreuk aan de rest van het interieur en oogt goedkoop.
Kia Optima GT en GT Line
Kia brengt de Optima in zowel een GT als een GT Line uitvoering. Buiten de type-aanduiding maakt dat uiterlijk weinig verschil. Alleen bij de uitlaten zie je wel een verschil want de prachtige dubbele uitlaat bij de GT Line is fake. Onder de motorkap is er wel degelijk een verschil. Bij de echte GT ligt hier een 2.0 T-GDi turbobenzinemotor met 180 kW (245 pk) die voor veel plezier zorgt voor de bestuurder. Helaas komt de Kia Optima in Nederland niet met een lichtere benzinemotor op de markt. De reden hiervoor zou kunnen zijn dat ze hiermee de verkopen van de PHEV zouden kunnen aftoppen.
Kia Optima PEHV
Kia brengt in de Nederland ook de Optima PHEV, een eco-friendly plug-in hybride op de markt met een aantal extra’s die passen bij EV-modellen waaronder een coasting-guide, regeneratief remsysteem en meerdere drive-modes. Met een vanaf prijs van 37.995 euro voor de Optima PHEV Businessline krijg je als extra’s o.a een Harman Kardon Premium Sound system, een Smart key en verwarmbare voorstoelen en stuurwiel.
Wie gaat voor de de Optima PHEV moet er eigenlijk snel bijzijn. Het bijtellingspercentage van de ruime Hybrid gaat vanaf 1 januari 2017 omhoog van 15 procent naar 22 procent. Dat betekent rennen naar de showroom waar de Optima PHEV vanaf september te vinden is.
Verder lezen over Kia
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Tech in Asia14.10.2024
Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven
Automotive02.09.2024
Hyundai & Kia tonen innovatieve technologie voor temperatuurbeheer
om comfort en efficiency te verhogenAutomotive27.08.2024
Kia EV6 voorzien van veel nieuwe updates!
Automotive19.03.2024
Nieuwe Kia K4 is de volgende generatie van een compacte sedan
Automotive01.02.2024
World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten
Automotive11.01.2024
Kia gaat speciale PBV’s leveren aan Uber-chauffeurs
Kia PV5: een modulair voertuigAutomotive03.01.2024