Kia heeft deze maand in Frankfurt de nieuwe Kia EV9 onthuld. Natuurlijk was er al van alles over bekend, maar het is toch net even anders als je hij recht voor je neus staat. Het is een moment van verbazing, een moment dat je toch denkt: Wow! Dit is de ambassadeur van Kia’s technologie. Een statement: de auto die moet aantonen dat Kia een ‘mobility solution provider’ wil worden. En de auto die laat zien dat ze in Zuid-Korea hun eigen koers kiezen.
Geef ze maar gelijk, het snelst groeiende merk in Europa, het meest succesvolle merk in Nederland en met de EV6 tevens ‘Car of the Year’. De gedachte dat die EV9 misschien meer een concept was kan vanaf nu definitief in de prullenbak. De Kia EV9 is werkelijkheid, een ongekend grote 6/7-persoons SUV: een auto met een eigen verhaal. Een auto die net als al die andere Kia’s een nieuw succes kan betekenen. En als dat gebeurt staan ze te juichen in Zuid-Korea.
Het zijn de woorden van Jason Jeong, President van Kia Europe. Of die zin werkelijkheid wordt moet de toekomst gaan uitmaken. Duidelijk is dat het design en de technologie mensen moet gaan aanmoedigen om de overstap naar elektrisch rijden te omarmen. Volgens Jason Jeong speelt de EV9 een essentiële rol in de transformatie van het merk Kia en de transitie naar duurzame, elektrische mobiliteit.
Dat kun je doen met een elektrische auto in populaire segmenten, met de Picasso, met de Niro of met een stapje hoger, de Kia EV6. Maar daar ben je al de baas. De volgende stap is naar boven, waar de Duitse automerken, Volvo en Tesla de dans met elektrische auto’s willen domineren. En daar komt dat Kia nu om de hoek kijken met een auto waar je letterlijk niet omheen kan. Laten we aannemen met een prijs vanaf 72.000 euro.
Ga er dan maar aan staan, want de reputatie hebben ze mee, net als de flow waarin het automerk zich op dit moment begeeft. Als dat optimisme wordt omarmd door de markt betekent het een aardverschuiving. Misschien is het wel een nieuwe klasse, een plek waar ook anders Aziatische merken zich graag willen laten zien, maar die de tas van Kia niet mogen dragen.
De vraag over waar je deze Kia EV9 moet positioneren is wel relevant. Als je eenmaal in de EV9 zit ervaar je het als een Kia Original. Het is vertrouwd als je de EV6 al gewend bent. Met dezelfde kleuren en veel dezelfde materialen. Duurzame herkenbaarheid en een andere definitie van premium.
Het is Kia premium, meer Zuid-Koreaans met een behoorlijke overdosis aan technologie en een bijzondere top 10 van duurzame must-haves om op grote schaal te kunnen vergroenen. Het betekent de afbouw van leer-toepassingen en een grootschalige inzet van nieuwe biobased materialen.
Er zijn bovendien stoelen op de tweede rij geplaatst die kunt omdraaien om gezellig te kunnen leuteren met medereizigers op derde rij. Met twee open daken, omdat waarschijnlijk door de enorme daklijn het wat veiligheid betreft niet mogelijk was dit helemaal van glas te maken. Met een eigenzinnig front en een strakke achterzijde met fraai gestileerde achterlichten, is dit een Kia Original die mensen doet omkijken met zijn unieke design.
Deze Kia EV9 is een statement waarover je een uitgesproken mening mag hebben. De Wow! van verbazing, met liefhebbers die keuzes durven te maken, met tegenstanders die struikelen over deze designfilosofie waarin leer is uitgefaseerd en is vervangen door biomaterialen. Het gebeurt niet vaak dat een nieuwe auto zich zo weet te onderscheiden.
Kia staat in ieder geval voor de uitdaging om ook van deze EV9 een succes te maken en dat met een meer dan gedurfde look op basis van hun ‘Opposites United’-designfilosofie. Dit soort statements moet je zien te vertalen in iets tastbaars. Bij de Kia EV9 is de designfilosofie van het merk vooral gericht op het creëren van een bepaalde harmonie tussen wat wij ervaren in de natuur en de aanwezige technologie en moet het interieurconcept zorgen voor een bepaalde ontspanning en verbondenheid. Dat klinkt misschien een beetje hoogdravend, maar in deze fase moet je het wel laten gebeuren.
Het is een boodschap die de toekomstige eigenaar van een EV9 niet direct zal begrijpen. Dat moet pas komen als je daadwerkelijk met de ‘ievie nine’ gaat rijden. Dan pas ervaren we wat dat ‘Opposites United’ betekent. Als het goed is voel je helemaal niets, dat is het dus I guess.
De Kia EV9 oogt niet alleen groot, hij is het ook echt. Met een lengte van 5.01 meter, 1.98 meter breed en 1.75 meter hoog is dit de by far grootste Kia in Europa tot nu toe. Ook zijn wielbasis van 3.10 meter in combinatie met 19-inch, 20-inch of 21-inch grote wielen met geluidsabsorberende banden geven hem een opvallend en stoer uiterlijk. De EV9 is het tweede model dat is gebaseerd op het Electric Global Modular Platform (E-GMP) van het merk.
De goedkopere achterwielaangedreven versies hebben voorin een frunk van maximaal 90 liter. Die van de vierwielaangedreven varianten is 52 liter groot. De kofferbak biedt bij beide modellen 828 liter opbergruimte wanneer de tweede zitrij is opgeklapt en maximaal 333 liter wanneer de derde zitrij in gebruik is.
De Kia EV9 wordt straks leverbaar met alleen achterwielaandrijving of met vierwielaandrijving. Deze beide versies worden geleverd met een batterij van 99,8 kW met accutechnologie van de vierde generatie. De versie met achterwielaandrijving heeft een 150 kW sterke motor met een maximaal koppel van 350 Nm, topsnelheid 185 km/u en een acceleratie van 9.4 seconden van 0-100 km/u. De geschatte range zal ergens tussen de 450 en 500 km komen te liggen op basis van de ervaringen met de EV6.
De vierwielaangedreven Kia EV9 wordt aangedreven door twee elektromotoren van 141 kW met een maximumkoppel van 250 Nm en 350 Nm. Bij de GT-Line is het koppel nog hoger: 350 Nm voor en 350 achter. Deze variant heeft een topsnelheid van 200 km/u. De standaard EV9 met vierwielaandrijving accelereert van 0-100 km/u in 6.0 seconden, de GT- line doet dit in 5.3 seconden. De geschatte range voor deze versie zal waarschijnlijk ergens tussen de 400 en 4540 km komen te liggen, eveneens op basis van de ervaringen met de EV6.
De Kia EV9 moet de ambassadeur van Kia’s technologie worden. Dat betekent dat de EV9 het voorbeeld wordt voor alle toekomstige nieuwe modellen. De referentie die tevens laat zien wat de richting is waarop Kia zijn toekomst heeft gebaseerd.
Dat betekent dat alle modellen elektrisch worden aangedreven, krachtig en stil zijn en volledig Future proof zijn: ofwel volledig zijn voorbereid op de toekomst. Updates gaan online, wat bezoek aan een garage onnodig maakt, uitgerust met de nieuwste laadtechnologie waaronder bi-directioneel laden en Level 3 autonoom rijden. Het lijkt veel maar veel technologie is al terug te vinden in de huidige EV6.
De 4e generatie batterij technologie van de EV9 houdt in dat deze ultra snel kan opladen met 800 volt waardoor de oplaadsessie fors in tijd kunnen worden gekort tot een laadsessie van 15 minuten voor een elektrisch rijbereik tot 239 km voor de RWD-versies en tot 219 km voor de AWD-versies.
De 99.8 kWh batterij biedt overigens genoeg capaciteit voor een fors rijbereik. De laadtechnologie van Kia zorgt er verder voor dat de EV9 is voorzien van bidirectionele laadtechnologie, geschikt is voor laadmogelijkheden zoals Automated Unidirectional Smart Charging (V1G), Vehicle-to-Load (V2L), Vehicle-to-Building/Vehicle-to-Home (V2B/V2H) en Vehicle-to-Grid (V2G). Deze laadtechnologie werkt in combinatie met een zelf ontwikkelde wallbox van Kia en zal ergens in 2024 leverbaar zijn.
Kia heeft inmiddels de prijzen bekendgemaakt van de eerste twee rijk uitgeruste ‘Launch Editions’ van de EV9 die vanaf oktober in Nederland in de showroom staan. Deze line-up wordt later uitgebreid met meer uitvoeringen.
De Kia EV9 wordt verkrijgbaar als zes- of zevenzitter. Beide zevenzitsversies hebben een 99,8 kWh-batterij. De achterwielaangedreven en 150 kW / 204 pk sterke Launch Edition Single Motor is standaard van luxe features zoals een head-up display, elektrisch verstelbare voorstoelen, een bestuurdersstoel met geheugen en massage, verwarming en -ventilatie van de voorstoelen én de tweede zitrij, vegan lederen bekleding, een digitale binnenspiegel en een Meridian Premium Sound System met 14 speakers.
Verder is hij uitgerust met alle denkbare actieve veiligheidstechnologieën, 19 inch lichtmetalen velgen, deurgrepen met auto flush functie en privacy glass. Metallic lak is in de prijs inbegrepen en er is keuze uit zes verschillende kleuren. Het volledig elektrisch rijbereik ligt boven de 500 km.
De vierwielaangedreven en 283 kW / 384 pk Launch Edition GT-Line Dual Motor heeft extra sportieve looks en nog rijkere uitrusting waaronder een groot zonnedak met schuif- en kantelfunctie en full led-matrixkoplampen met een intelligent koplampsysteem en bochtverlichting.
De Launch Edition GT-Line is tegen meerprijs ook te bestellen als zeszitter met twee individuele, 180-graden draaibare stoelen op de tweede rij.
Hij staat op 21 inch lichtmetalen velgen die hem een stoerder uiterlijk geven in combinatie met de GT-Line carrosserieafwerking, dakrails in hoogglans zwart en satijnchromen raamlijsten. Deze Launch Edition GT-Line is verkrijgbaar in zeven carrosseriekleuren waaronder het exclusief voor deze variant voorbehouden Ocean Blue in een metallic óf matte versie.
De Kia EV9 Launch Edition GT-Line heeft een volledig elektrisch rijbereik van geschat rond de 400 km.
De Launch Editions van de EV9 zijn inmiddels te bestellen bij de Kia-dealers met prijzen vanaf € 71.495 voor de Launch Edition en € 78.895 voor de Launch Edition GT-Line.
Metallic lak is standaard op alle uitvoeringen. De meerprijs van de matte Ocean Blue carrosserielak voor de Launch Edition GT-Line is € 2.995 en de 6-zits uitvoering (alleen GT-Line) kost € 1.000 extra. De EV9 is echter nu al live te ervaren tijdens een exclusieve EV9 Experience die wordt gehouden bij de Kia-dealers. Geïnteresseerden kunnen zich aanmelden via deze website.