Automotive17.10.2017

Kever 337: de eerste van 3,3 miljoen VW’s in Nederland


Vandaag 70 jaar geleden arriveerden de eerste 6 Kevers in Nederland

Feest voor alle Kever aficionados: vandaag is het precies 70 jaar geleden dat de eerste lichting van zes Kevers in Nederland arriveerde. Het eerste exemplaar van dat VW sextet bestaat nog steeds. De ouverture van een Nederlands succesverhaal met inmiddels meer dan 3,3 miljoen verkochte nieuwe Volkswagens. Sjoemelsoftware? Eh . . . , die bestond toen nog niet, en daar gaan we vandaag de feestvreugde ook niet mee bederven 🙁

vw-kever-70-2-2
vw-kever-70-2-2
vwkever70jaar1-2
vwkever70jaar1-2
vwkever70jaar2
vwkever70jaar2
vwkever70jaar3
vwkever70jaar3
vwkever70jaar4
vwkever70jaar4
vwkever70jaar5
vwkever70jaar5
vwkever70jaar6
vwkever70jaar6
vwkever70jaar7
vwkever70jaar7
vwkever70jaar8
vwkever70jaar8
vwkever70jaar9
vwkever70jaar9

Die eerste levering aan Pon’s Automobielhandel, op dat moment wereldwijd ook de eerste importeur van Volkswagens, hadden de chassisnummers 337, 338, 339, 340, 341 en 342. Op 16 oktober 1947 staken ze bij Beek de grens over. Rijdend, in tegenstelling tot vrijwel alle ruim 3.3 miljoen Volkswagens die in Wolfsburg opo de trein naar het westen gezet werden.

Het eerste exemplaar, met chassisnummer 337, bestaat nog steeds. Niet alleen de auto, is goed bewaard gebleven, maar ook de bijbehorende originele factuur, de voertuigdocumenten én een originele foto, van 16 oktober 1947.

vwkever70jaar10
vwkever70jaar10

Op die zwart wit foto, waarop overhandiging van 5 van de 6 voor Nederland bestemde Kevers door vertegenwoordigers van de fabriek aan Ben Pon senior (derde van links), staat nummertje 337 uiterst rechts op de foto.

Miljoenen Nederlanders zijn opgegroeid met een Kever, waarvan er in Nederland bijna 500.000 zijn verkocht. Op basis van de Kever schetste Ben Pon senior op 3 april 1947 de inmiddels iconische T1 in zijn agenda; dit boekje ligt nu in het Rijksmuseum. Deze Transporter met Kever-techniek staat aan de basis van het succes van Volkswagen Bedrijfswagens wereldwijd. In 1950 arriveerden de eerste Volkswagen T1’s in Nederland.

In de jaren ‘50 en ‘60 introduceerde Volkswagen nieuwe modellen als de Karmann Ghia Coupé/Cabriolet, de 1500 Variant, de 1600 TL Fastback en de 411.

vw70jaarinnederland1
vw70jaarinnederland1
vw70jaarinnederland26
vw70jaarinnederland26
vw70jaarinnederland22
vw70jaarinnederland22

Begin jaren ’70 stapte Volkswagen over naar, voorwielaangedreven auto’s met een watergekoelde motor voorin, in plaats van luchtgekoeld áchterin. De Passat was in 1973 één van deze eerste nieuwe Volkswagens. In 1974 introduceerde Volkswagen de opvolger van de Kever: de Golf. Het compacte model met een strak design was vanaf het begin een hit. De Golf staat nog altijd aan de top van zijn segment, waarna Golf GTI, de compacte Polo en de Touran MPV geproduceerd werden.

vw70jaarinnederland29
vw70jaarinnederland29

De Nederlandse dealers hebben sinds 16 oktober 1947 inmiddels meer dan 3,3 miljoen nieuwe Volkswagen personenauto’s (ruim 2,6 miljoen) en bedrijfswagens (meer dan 700.000) verkocht. Volkswagen is al vele jaren marktleider in beide segmenten.

De eerste Kevers stonden in de prijslijst voor 2.875 gulden; omgerekend 1.307 euro;

‘Kever 337’ heeft kenteken NT-71-80 en is grijs, maar op het originele kentekenbewijs staat ‘zwart’ – in 1947 was er keuze uit de kleuren zwart, grijs en donkerblauw;

Kenmerkend element van de eerste generatie Kever: de twee bekende achterruitjes, die hem de bijnaam ‘brilkever’ bezorgden;

‘Kever 337’ heeft een achterin geplaatste, luchtgekoelde motor met 25 pk;

In Nederland was de Kever afgelopen jaar veruit de meest populaire oldtimer.

P.s. Dat boek over mijn avonturen met mijn Dorus, dat komt er nog wel eens. Het is natuurlijk niet meer dan een flitsje historie, vergeleken met alle andere Kevers, maar goed, ik heb het een en ander meegemaakt in mijn pruttelende vriend. Heb er nu 31 jaar iets van 465.000 kilometer mee gereden, voor, tussen en na twee totaalrestauraties. Maar daar hebben we het nog wel (weer) eens over.

vw70jaarinnederland10
vw70jaarinnederland10
vw70jaarinnederland20
vw70jaarinnederland20
vw70jaarinnederland36
vw70jaarinnederland36
Leon Krijnen

Verslaggever bij BN DeStem. Schrijft over baseball, bouw, techniek, fotografie, mensen, computers, internet, reizen en oldtimers. @Krijnen.Com

...

Verder lezen over Volkswagen

Wie dacht er als eerste aan tuning?

Auto tuning is niet alleen het uiterlijk van een auto veranderen, het is tegelijkertijd een kunst en een wetenschap. Met tuning kun je de individualiteit van de eigenaar benadrukken en de technische eigenschappen van het voertuig verbeteren. Maar wie was de eerste die aan auto tuning dacht? Misschien was het Karl Benz, die niet alleen de eerste auto met benzinemotor maakte, maar ook voortdurend experimenteerde met de constructie en het ontwerp ervan?

Lifestyle22.08.2024

Wie dacht er als eerste aan tuning?

Vernieuwde ID. Buzz Cargo is krachtiger en efficiënter

Met zijn iconische looks is de ID. Buzz Cargo een duurzaam visitekaartje voor elk bedrijf. Dat voorkomen koppelt hij aan kenmerkende Volkswagen Bedrijfswagens-eigenschappen als een hoge kwaliteit, grote praktische inzetbaarheid en volop mogelijkheden voor maatwerk. Door een nog sterkere elektromotor en een nieuw 79 kWh accupakket presteert de ID. Buzz Cargo nu nog beter op het gebied van laad- en trekvermogen en efficiency.

DC Business19.08.2024

Vernieuwde ID. Buzz Cargo is krachtiger en efficiënter

World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten

De World Car of the Year 2024 verkiezing komt er weer aan. Deze begint traditiegetrouw met de bekendmaking van de Top 10 en Top 5 finalisten in zes verschillende categorieën van de World Car Awards. Het aftellen naar de...

Automotive01.02.2024

World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten

Parkeren en opladen laat je straks over aan een robot

Persoonlijk vind ik inparkeren en opladen van een EV niet echt een lastige klus. Het vinden van een lege parkeerplaats is dat ook niet, zolang je voor een parkeergarage kiest waar het bord voor de inrit aangeeft dat er n...

Automotive11.01.2024

Parkeren en opladen laat je straks over aan een robot

Meer nieuwe auto’s de weg op in 2023

Het zat er in 2023 al het hele jaar aan te komen; een soort van herstel van de verkoop van nieuwe auto’s. Vanaf de eerste maanden liep het aantal registraties al voor op dezelfde periode in 2022. Alleen in december lag...

Automotive03.01.2024

Meer nieuwe auto’s de weg op in 2023

En bijna een derde was een EV, ondanks de stagnerende verkoop
Sommige VW EV’s ondersteunen nu bidirectioneel gebruik

Er wordt al een tijd over gesproken en technisch is het al lang mogelijk. Waarom zou je je opgeladen elektrische bolide niet gebruiken om je huis van stroom te voorzien? Dit zogenoemde bidirectionele laden kan een behoor...

Automotive08.12.2023

Sommige VW EV’s ondersteunen nu bidirectioneel gebruik

Met je elektrische Volkswagen je huis van stroom voorzien
VW schaalt EV-productie af

Het gaat niet goed met de verkoop van elektrische auto’s. De vraag is dit jaar niet alleen in Nederland afgenomen. Als gevolg van die dalende vraag naar EV’s heeft Volkswagen besloten om de productie in haar fabriek...

Automotive16.11.2023

VW schaalt EV-productie af

Volkswagen noemt het een 'tijdelijke dip' in de vraag naar nieuwe EV's
​De 5 verschillende roadtriptypes met bijpassende, fantastische reizen

Als je bezig bent met je rijbewijs, dan droom je ervan. Als je een nieuwe auto koopt ook: hoe handig is de bekerhouder, voor als we eindelijk op die roadtrip gaan? Dat ultieme gevoel van vrijheid, dat is wat een auto je...

Automotive15.11.2023

​De 5 verschillende roadtriptypes met bijpassende, fantastische reizen