Automotive20.07.2019

​Jeep Gladiator op off-road festival Camp Jeep 2019


Jaarlijks komen meer dan 800 Jeep enthousiastelingen bijeen om hun passie voor 4×4 auto’s van het Amerikaans/Italiaans merk te delen. Camp Jeep 2019 vond plaats in San Martino di Castrozza, in de adembenemende Italiaanse Dolomieten. Naast het evenement voor Jeep fans was het dit jaar ook het moment voor Jeep om de Europese versie van de Gladiator te tonen samen met de Wrangler Rubicon 1941. En ik was er bij.

Voor het eerst heb ik mogen ervaren hoe het voelt om in een Jeep te rijden. Krachtige motoren die je de vrijheid geven om voor hetzelfde gemak even een ander weg kan kiezen dan asfalt. Luxe als je van alle gemakken voorzien wil worden en veiligheid met behulp van de elektronische hulpmiddelen die bij Jeep horen, maar ook omdat een Jeep echt wel wat kan verdragen.

Grand Cherokee Trackhawk

Onze rit begon met de Grand Cherokee Trackhawk, een waar racemonster in de vorm van een SUV. Met 717Pk onder de motorkap gingen we van 0 naar 100 in 3.7 seconden.

Als bestuurder heb je uiteraard alle controle over de auto en het is zeer indrukwekkend om het gaspedaal in te trappen en de kracht van de auto te ervaren. Als passagier kan je hoofd het nauwelijks bevatten, zoveel power als deze auto heeft. De Jeep Renegade, waar we het tweede deel van de etappe in reden, was logischerwijs wat minder krachtig dan de Grand Cherokee Trackhawk maar nog steeds een prima auto om de Dolomieten mee te berijden.

Jeep had aan de voet van de Colverde-Rosetta piste een tijdelijk dorp gebouwd waar met flair een aantal historische Jeeps, waaronder de Jeep Renegade 1, tentoongesteld werden tezamen met de al eerder aangekondigde Wrangler Rubicon 1941 en twee Europese modellen van de Gladiator.

De Grand Cherokee Trackhawk
De Grand Cherokee Trackhawk
Jeep Renegade 1
Jeep Renegade 1

Jeep Wrangler Rubicon 1941

De compacte Jeep Wrangler Rubicon 1941 is ontworpen door FCA lid Mopar en er worden van deze Wrangler Rubicon maar 1941 exemplaren geproduceerd. Maar deze aangename kennismaking met de Jeep Wrangler Rubicon 1941 was slechts het voorprogramma van de avond, de Europese versies van de Jeep Gladiator vormden het hoofdprogramma.

De twee modellen die we tijdens Camp Jeep 2019 te zien kregen zijn de moderne versies van de legendarische Jeep Gladiator die Willys Overland in 1947 als de eerste Jeep pickup presenteerde. De uitvoeringen Overland, een dichte pick-up in zwart, en Sport, wit, open, en met een hoog off-road fun gehalte, werden tijdens Camp Jeep 2019 in de off-road Rubicon uitvoering tentoongesteld.

Helaas konden we de modellen niet in het echte ‘off-road leven’ gebruiken, maar duidelijk werd wel dat deze pick-ups van alle gemakken voorzien zijn.

Jeep Wrangler Rubicon 1941
Jeep Wrangler Rubicon 1941
Jeep Wrangler Rubicon
Jeep Wrangler Rubicon
Jeep Wranglers
Jeep Wranglers

Jeep Gladiator

Een kleine opsomming van de kenmerken van de Jeep Gladiator:

  • Een 3.0 liter EcoDiesel V-6 motor zorgt voor 260 Pk en 600 Nm trekkracht
  • 8 traps automaat.
  • 152 centimeter stalen onder frame
  • Kan door 76 centimeter diep water
  • Er is een Crew cab model en een full open-air model zowel in hard- als soft top.
  • Een camera voorin de motorkap en achterin de laadklep voor extra zicht aan de voor- en achterkant van de auto.
  • Waar de 4×4 fan echt blij van gaat worden zijn de ‘Command-Trac’ en ‘Rock-Trac’ systemen die tezamen met de 32 inch banden voor optimale grip tijdens off-road rijden zorgen.

Het is nog niet duidelijk of de Gladiator wel naar Nederland gaat komen en wat deze dan gaat kosten. Daarbij zullen de landen waar meer bergen aanwezig zijn dan in ons land ook nog tot de tweede helft van 2020 moeten wachten voordat de pickup Jeep in de showroom staat.

Jeep Gladiator
Jeep Gladiator
Jeep Gladiator Rubicon
Jeep Gladiator Rubicon
Jeep Compass Trail Hawk
Jeep Compass Trail Hawk
Jeep Compass Trail Hawk in the woods
Jeep Compass Trail Hawk in the woods

Off-road

Omdat Jeep synoniem staat aan off-road rijden “moesten” we dat ook ervaren. We kregen twee modellen mee om de verschillende off-road parcours rondom San Martino di Castrozza te proberen. De Jeep Compass Trail Hawk, een 4×4 Jeep geschikt voor zowel in het dagelijkse gebruik als in de natuur, en de Jeep Wrangler Rubicon unlimited voor het echte onverharde werk.

Zoals ik aan het begin al schreef was het mijn eerste Jeep 4×4 ervaring en denk dat ik nu ook besmet ben met het virus dat off-road rijden heet!

Of je nu 20 graden horizontaal of verticaal een berg op of af moet, je door mul zand of blubber wilt rijden het maakt allemaal niet uit. Met de Wrangler en de Compass Trail Hawk ervaar je rijden buiten de gebaande paden op een hele andere manier dan met een familie-doorsnee-auto.

Jöran Maaswinkel

Jöran Maaswinkel is cameraman/editor/regisseur en freelance fotograaf. Meestal is hij achter de schermen te vinden om andere beter in de spotlights te krijgen. Zijn passie ligt bij beelden, bewegende of stilstaande zolang ze maar aanspreken. Daarnaast is hij zeer geïnteresseerd in nieuwe- en social media.

...

Verder lezen over Jeep

Grote recall bij meerdere automakers om gevaarlijke airbags

De airbags van Takata blijken zodanig onveilig dat er vier automerken zijn die grote terugroepacties hebben.

Automotive11.07.2024

Grote recall bij meerdere automakers om gevaarlijke airbags

5 tips als je een auto wil gaan kopen

Je gaat de stap zetten: je gaat een nieuwe auto kopen. Heel erg spannend natuurlijk, maar waar begin je? Met deze 5 tips kom je sneller een stapje dichter bij die nieuwe bolide en rijdt je straks de auto die bij je past....

Automotive29.03.2024

5 tips als je een auto wil gaan kopen

World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten

De World Car of the Year 2024 verkiezing komt er weer aan. Deze begint traditiegetrouw met de bekendmaking van de Top 10 en Top 5 finalisten in zes verschillende categorieën van de World Car Awards. Het aftellen naar de...

Automotive01.02.2024

World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten

Verbeterde Jeep Avenger krijgt een e-Hybrid uitvoering

Jeep Avenger, de auto van het jaar. Het was een prachtige winnaar, Jeep. het merk met de 7 sleuven krijgt een stekker en wordt volledig elektrisch. Vooral dat bijzondere feit maakte de Avenger tot de onbetwiste winnaar...

Automotive26.01.2024

Verbeterde Jeep Avenger krijgt een e-Hybrid uitvoering

Jeep Avenger wint met overmacht verkiezing Auto van het Jaar 2023

De Jeep Avenger is tijdens het Autosalon van Brussel verkozen tot de Auto van het Jaar. De stoere compacte Jeep won deze competitie met een score van 328 punten en bleef daarmee ruimschoots de concurrentie de baas. Bin...

Automotive13.01.2023

Jeep Avenger wint met overmacht verkiezing Auto van het Jaar 2023

Nieuwe Jeep Avenger kan zomaar een groot succes worden

Het nieuws van de Jeep Avenger is inmiddels al wat langer naar buiten. De Avenger heeft een stekker en is 100% elektrisch. Het is de eerste geloofsbrief van het merk naar de toekomst waarin Jeep het groenste automerk ter...

Automotive19.10.2022

Nieuwe Jeep Avenger kan zomaar een groot succes worden

De nieuwe Jeep Avenger, Recon en Wagoneer S, allen volledig elektrisch

Jeep zet vol in op elektrificatie van zijn modellen. Het is een belofte die alweer een tijdje geleden is gemaakt. De eerste stappen waren een hybride Jeep Compass en een hybride Jeep Renegade. Het werd allemaal net een t...

Automotive08.09.2022

De nieuwe Jeep Avenger, Recon en Wagoneer S, allen volledig elektrisch

Jeep toont eerste kiekjes van een volledig elektrische… Jeep

Jeep is natuurlijk al bijna 80 jaar dé terreinwagen van het eerste uur. Dat blijkt alleen al uit de naam, General Purpose vehicle, afgekort GP (Dzjie Pie) en zo verbasterd tot Jeep. Vroeger, maar ook deels nu nog, stond...

Automotive02.03.2022

Jeep toont eerste kiekjes van een volledig elektrische… Jeep