De redactie van Carrepublic schrijft dagelijks over nieuws uit de automotive industrie. Volg ons ook via Twitter, Facebook en Instagram.
De laatste ontwikkelingsfase van de Jaguar Project 8 is bijna voltooid. Coureurs Andy Wallace en Davy Jones hebben de auto op hoge snelheid getest. De Jaguar Project 8 – de allersnelste en opwindendste vierdeurs sedan – gaat in juni in productie.
Supersportauto
De Project 8 heeft de prestaties van een echte supersportauto. De topsnelheid bedraagt 322 km/uur en de acceleratie vanuit stilstand naar 100 km/uur kost slechts 3,5 seconden. De auto vestigde ook een nieuw ronderecord voor productiesedans op de Nordschleife van de Nürburgring: 7 minuten en 21,23 seconden. Daarmee is hij sneller dan menig superauto en het is ook een verbetering van het oude record met maar liefst 10 seconden.
600pk
Met een 441 kW (600 pk) sterke versie van Jaguars 5,0-liter supercharged V8 is Project 8 de krachtigste Jaguar voor de openbare weg tot op heden. Er worden maximaal 300 exemplaren van deze bijzondere auto met de hand gebouwd in de fabriek van Jaguar Land Rover Special Vehicle Operations in Coventry, Engeland.
Autosport
De vierwielaangedreven Project 8 zit vol techniek uit de autosport. Zoals verstelbare spoilers en wielophanging en speciale Michelin Pilot Sport Cup 2-racebanden om gesmede 20-inchwielen. De keramische wiellagers en remmen zijn speciaal voor de Project 8 ontwikkeld. De enige carrosseriedelen die Project 8 gemeen heeft met de Jaguar XE zijn het dak en het plaatwerk van de voorportieren – vervaardigd van aluminium.
Getest door wereldkampioenen
Coureurs Andy Wallace en Davy Jones – beiden lid van het Jaguar-team dat in 1988 en 1991 wereldkampioen werd in het World Sportscar Championship – voegden zich onlangs bij het ontwikkelingsteam van Special Vehicle Operations om Project 8 te testen op het supersnelle circuit van Goodwood. De coureurs concludeerden dat Project 8 “absoluut indrukwekkend” is en “een winnaar.”
Twee versies
Er zijn twee versies van Project 8 leverbaar. Die met vier zitplaatsen is voorzien van alle denkbare autosporttechniek. De tweezits Track Pack-versie is nog meer op circuitgebruik gericht: voorzien van koolstofvezel racestoelen en vierpuntsgordels, 12,2 kg lichter en op de plaats van de achterbank is een metalen plaat gemonteerd – met bevestigingspunten voor de vierpuntsgordels.
Het is – na de F-TYPE Project 7 uit 2014 – de tweede Collector’s Edition Jaguar van Special Vehicle Operations.
Verder lezen over Jaguar
Technology12.09.2024
Dit is Rover, de AI robotwaakhond van JLR
Automotive22.02.2023
Jaguar Land Rover opent 3 nieuwe techhubs
verdere ontwikkeling autonome rijsystemenAutomotive28.01.2021
Jaguar genereert 40% extra proefritaanvragen met innovatieve chatbot
Automotive25.11.2020
Jaguar Land Rover ontwikkelt een Smart City Hub voor elektrische voertuigen
Onderzoek voor autonome, verbonden en gedeelde voertuigenAutomotive26.10.2019
Jaguar komt met fantastische nieuwe bolide… in Gran Turismo
Automotive13.11.2018
Jaguar I-PACE ontworpen om te genieten
Automotive12.11.2018
Jaguar I-PACE versus Tesla
Het verschil tussen een auto van een Britse autofabrikant en een Amerikaanse tech-guru.Automotive07.11.2018