Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Over de klimaatverandering wordt veel gebakkeleid. Feit is dat steeds meer landen maatregelen nemen of aankondigen. Dat geldt ook binnen EU-verband. Een van de maatregelen die de 27 lidstaten met elkaar overeengekomen zijn, is het streven naar de afschaffing van de productie van auto’s met een verbrandingsmotor. De EU wil dat er vanaf 2035 geen auto’s met een verbrandingsmotor die op fossiele brandstoffen loopt, binnen de grenzen van de EU geproduceerd worden.
Uitzondering voor racemonsters van Italiaanse bodem
Daar zijn de Italianen niet blij mee. Zij lobbyen nu voor een uitzondering op die regelgeving voor Italiaanse supercars, zodat de 8 en 12 cilinder racemonsters van Ferrari, Lamborghini en Maserati ook na 2035 nog steeds binnen de eigen grenzen gemaakt mogen worden. Zij worden daarbij gesteund door de Italiaanse minister van milieu, Roberto Cingolani.
In een gesprek met Bloomberg TV zei hij dat de EU rekening zou moeten houden met de niche waarvoor deze auto’s geproduceerd worden. “Deze merken verkopen veel minder auto’s dan de ‘mainstream merken”, aldus Cingolani. In 2020 gingen ongeveer 9.100 Ferrari’s en 7.400 Lamborghini’s over de ‘toonbanken’.
Meer tijd voor elektrificatie
Dat wil volgens de minister overigens niet zeggen dat de Italiaanse supercar fabrikanten helemaal niets gaan doen om hun bolides milieuvriendelijker te maken. Zo pleit hij ervoor dat ze meer tijd krijgen voor de elektrificatie van dergelijke ‘speciale voertuigen’.
“Die auto’s hebben heel speciale technologie en accu’s batterijen nodig voor de overgang. Een belangrijke stapin dat proces is dat Italië autonoom wordt in het produceren van hoogwaardige accu’s. Daarom lanceren we het giga-fabriek programma om in Italië een zeer grootschalige productiefaciliteit voor batterijen te realiseren”, aldus Cingolani.
Ferrari heeft op dit moment nog geen volledig elektrisch model. Die komt naar verwachting pas in 2025. Lamborhini heeft natuurlijk de Urus al, een e-SUV, en ook Porsche timmert met de Taycan en de voor 2022 geplande Purosangue al aardig aan de weg.
In hoeverre de Italiaanse supercar lobby gehoor zal vinden bij de EU, is de vraag. Het Europees Parlement heeft momenteel nog wel een andere klimaatkwestie waar veel over te doen is. De brainstormsessie van de linkse partijen waarvoor meer dan honderd EU-parlementariërs deze week naar Malta vliegen… ja, vliegen. Nog niet bepaald een fraai voorbeeld van ‘Practice what you preach!’ natuurlijk.
Verder lezen over Elektrisch rijden
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Automotive19.11.2024
Tesla komt met nieuwe generatie Superchargers: 500 kW V4
Automotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Automotive26.09.2024
BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer
Automotive11.09.2024
Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden
Gadgets04.09.2024
5 positieve dingen aan fatbikes
Gadgets02.09.2024
Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike
Automotive21.08.2024
Fiat zet met nieuwe Topolino in op duurzame stedelijke mobiliteit
Verder lezen over Europa
Technology11.09.2024
De EU wordt rijk deze week: miljardenboetes voor Google en Apple
Mobile09.08.2024
Apple heeft nieuwe App Store-regels en appstudio’s zijn boos
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Nieuws24.06.2024
Apple in de problemen: EU dreigt met miljardenboete om App Store
Technology22.05.2024
Regulering van kunstmatige intelligentie – wat zal de EU AI Act bereiken?
Online15.05.2024
Booking.com moet er ook aan geloven: extra checks door EU
Booking.com moet extra gaan oppassen voor de EULifestyle29.04.2024
De beste routes in Noord-Europa voor reizen in de lente
De voordelen van reizen met de autoOnline26.04.2024