De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
De flinke daling in de verkoop van hybride auto’s is inmiddels structureel te noemen, zo heeft de autobrancheorganisatie Bovag tegenover leasebedrijf crocolease.nl laten weten.
De jarenlange populariteit van deze auto’s in Nederland was voornamelijk te danken aan de gunstige fiscale regels voor zakelijke rijders, maar dat veranderde in 2015 door een aangepaste wetgeving.
Nu er over de hybride auto gewoon 22% bijtelling betaald moet worden, valt de plug-in uit de gratie: het aandeel daalde van ruim 12% in 2015 naar nog maar 5%. Ondertussen maakt de volledig elektrische auto voorzichtig zijn opmars.
Tussenfase
Volgens Bovag is de plug-in hybride auto altijd al een soort tussenfase geweest. Nodig voor de overgang van een normale brandstofmotor naar een volledig elektrische aandrijving.
Daar komt bij dat de aanschafprijs hoger is dan een vergelijkbare conventionele benzine- of dieselauto en ook de fiscale voordelen voor zakelijke rijders zijn afgeschaft. Alleen de volledig elektrische auto krijgt nog een lage bijtelling van 4 procent. Voor alle andere auto’s geldt het tarief van 22 procent, ook voor hybride auto’s.
Gesubsidieerde benzineauto
De belangrijkste reden om de lage bijtelling op een hybride auto te schrappen, is dat de auto niet zo schoon is als werd gedacht. Hybrides kunnen volledig elektrisch rijden, maar dat gebeurt alleen wanneer de automobilist zijn autooplaadt. Iets dat in praktijk maar nauwelijks gebeurde, daardoor waren de plug-ins een soort gesubsidieerde benzineauto’s.
Elektrische auto
De markt voor de volledig elektrische auto groeit. De verkoop van de elektrische auto’s is dit jaar flink gestegen, tot ruim 3.200 stuks in de eerste helft van dit jaar. Dat is meer dan in heel 2015 en al zo’n 80% van het verkoopniveau in heel 2016. Op het totaal aantal verkochte auto’s vertegenwoordigen de elektrische auto’s nu 1,4% marktaandeel, maar de verwachting is dat dit snel gaat toenemen zodra er meer modellen van grote fabrikanten op de markt komen, tegen redelijke prijzen en met een grote(re) actieradius.
Verder lezen over Elektrisch rijden
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Automotive19.11.2024
Tesla komt met nieuwe generatie Superchargers: 500 kW V4
Automotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Automotive26.09.2024
BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer
Automotive11.09.2024
Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden
Gadgets04.09.2024
5 positieve dingen aan fatbikes
Gadgets02.09.2024
Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike
Automotive21.08.2024
Fiat zet met nieuwe Topolino in op duurzame stedelijke mobiliteit
Verder lezen over Elektrische auto
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Automotive09.11.2024
Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?
Tech in Asia14.10.2024
Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven
Automotive14.10.2024
Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer
Automotive11.10.2024
Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive
Automotive07.10.2024
Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile
Vanaf Q1 2025 ook in NederlandAutomotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Automotive11.09.2024