Automotive17.03.2023

Ioniq 6, energiezuinige smaakmaker met een uitgesproken design


Zuid-Korea, het land van Samsung en LG, het land van Seoul en het land waar je verliefd op wordt als je er eenmaal bent geweest. De mensen, hun omgangsvormen, het eten, maar tegenwoordig nog meer dan ooit, het land van Hyundai. Het grootste staalconcern in de wereld en een steeds meer toonaangevende fabrikant van (elektrische) auto’s.

Het is het automerk, zowel Hyundai als Kia, wat breed is omarmd in Europa, en zeker in ons land. Hyundai is lijstaanvoerder in veel, van auto van jaar tot best verkocht en meer. Ze voeren de lijstjes aan en hebben de laatste jaren ook het lef om auto’s te ontwerpen die verrassen en in veel opzichten vernieuwend zijn. Duidelijk is dat het merk lef heeft en eigenzinnig is.

De Kona wist de markt al aardig op z’n kop te zetten maar met de komst van de Ioniq 5 werd echt een jas uitgedaan. Gedurfd in alle opzichten, vernieuwend maar ook soms verfoeid. Niet iedereen was direct verliefd op de strak gestileerde Ioniq 5. Het is het beste compliment wat je kunt krijgen want het betekent dat het design iets met je doet.

Het verhaal over de range wat nooit een verhaal werd

Wij reden met deze Ioniq 5 naar het meest zuidelijke puntje van Europa, Cabo de Sao Vicente in de Algarve, een rit van ruim 2.500 km. Een uitdaging met een EV naar een land waar elektrisch laden niet bepaald prioriteit #1 is. En als Ioniq 5 rijder ben je daar met een Nederlandse kentekenplaat een exoot. Het was het verhaal over range dat niet over de range van de Ioniq ging.

Nooit was het onderwerp tijdens de twee maanden als digital nomad leven en werken in de Algarve. Na een gemiddelde laadsessie onder de strak blauwe lucht tikje mijn dashboard een bereik aan van ver boven de 500 km. Het bewijs dat range een onderwerp is wat vooral bij ons tussen de oren zit, totdat de zon iedere dag hoog aan de hemel staat.

En dan staat er ineens een Ioniq 6 op de oprit. Gestroomlijnd tot 3 cijfers achter de komma. Overal vind je kleine details die het geheim van de lage luchtweerstand van 0.21 bevestigen. Met Ioniq 6 is hyundai op zoek gegaan naar extra kilometers. Dat betekent een expliciet design, geen standaard deurklinken, digitale spiegels en slimme roosters. Ontworpen voor extra rijbereik. En eigenlijk denk je dan, toch maar weer ‘even’ op en neer naar dat plekje in Zuid Portugal.

Ioniq 6 is niet de opvolger van de Ioniq 5
Ioniq 6 is niet de opvolger van de Ioniq 5
Aan de achterzijde oogt de Ioniq 6 als een sportauto
Aan de achterzijde oogt de Ioniq 6 als een sportauto
Ioniq 6; vanuit iedere hoek oogt het model anders
Ioniq 6; vanuit iedere hoek oogt het model anders

Hyundai Ioniq 6

Inmiddels staat de Ioniq 6 al even in de spotlights, maar rijden zie je hem nog niet of het moet een van de testauto’s zijn waar we nu zelf ook mee op pad zijn. Alles wat je kunt zeggen over de Ioniq 5 kun je meenemen naar de Ioniq 6. Wederom een gedurfd design (wel met een reden en gebaseerd op het Prophecy-concept van Hyundai) en ook nu ben je verliefd op het design of je vindt het helemaal niets.

De Ioniq 6 is geen compromis. Het is ook niet de opvolger van de 5 maar een nieuw model met een uitgesproken ontwerp, een volledig nieuw designconcept naast de Ioniq 5 en zeker te weten een auto met een eigen doelgroep.

Het feest der herkenning

Zodra we in de Ioniq 6 stappen is het inderdaad het feest der herkenning. Deze Ioniq 6 staat technisch op hetzelfde (E-GMP) platform als de voor ons zo vertrouwde Ioniq 5 en de Kia EV6. De Ioniq 6 is verkrijgbaar in een een 53 kWh uitvoering of met een grote accu van 77.4 kWh en één versie met twee motoren die dan gelijk met 325 pk (605 Nm) tevens de rapste uitvoering is.

Het grote verschil binnen de familie is dat de Ioniq 6 de auto is met de laagste luchtweerstandscoëfficiënt van 0.21 en mede daarmee ook de auto met het beste bereik. Dan moet je overigens wel kiezen voor 18” velgen en niet voor de veel fraaier ogende 20″ die juist zo goed passen bij dit sportieve en gestroomlijnde design.

Hij oogt niet alleen sportiever maar voelt ook zo

Alle huidige modellen op het E-GMP platform hebben hun eigen looks, karakter en rij-eigenschappen. Omdat we serieuze afstanden hebben gereden met de Ioniq 5 (en EV6) voelen we in vergelijking met de Ioniq 6 duidelijk een verschil. Hij oogt niet alleen sportiever maar voelt ook zo. Het lijkt allemaal net wat strakker als de uiterst comfortabele Ioniq 5. Dat iets strakkere en sportieve past ook wel bij deze auto die op dit moment echt nog wel een ‘head turner’ is.

Natuurlijk vallen de digitale spiegels op en moet je in de auto er wel even aan wennen. In het donker is dat zeker. Maar om na drie keer s’avonds te hebben gereden gelijk te roepen ‘geef mij maar gewone spiegels’ is te eenvoudig. Dit is nieuwe technologie en dat vraagt nu eenmaal wat gewenning. Het voelt nu nog een beetje als een iPhone gebruiker die een Android toestel krijgt.

Bron van inspiratie voor de Ioniq 6 het prophecy-concept van Hyundai
Bron van inspiratie voor de Ioniq 6 het prophecy-concept van Hyundai
Het uiteindelijke design van de Ioniq 6
Het uiteindelijke design van de Ioniq 6
Fraai ontworpen camera`s die de functie van de buitenspiegel moeten overnemen
Fraai ontworpen camera`s die de functie van de buitenspiegel moeten overnemen

Laadtechnologie als nieuwe maatstaf en de Ioniq 6 is ruim voorzien

Duidelijk is dat wij de range van een auto, en zeker die van de Ioniq 6 wat minder van belang vinden. Het bereik is top en precies wat je graag zou willen. Een range van ruim boven de 400 km die toeneemt als de weersomstandigheden en rijstijl hand in hand gaan. Veel belangrijker is hoe snel je kunt laden. Onderweg doe je dat meestal wanneer de accu tussen de 15 en 30 procent ligt, als het uitkomt en als er een snellader op de route ligt. Hoe ver je dan hebt gereden doet er niet toe.

De Ioniq 6 is uitgerust met 800 volt-batterijtechnologie voor supersnel opladen en dat scheelt nogal wat. De aanwezige E-GMP-architectuur is geschikt voor opladen met zowel 400- als 800-volt installaties. Het betekent dat je met een 350 kW-lader in 18 minuten kunt opladen van 10 tot 80 procent en in minder dan vijf minuten je actieradius een boost kunt geven van een extra 100 km.

In praktijk betekent het dat je in kwartiertje een extra actieradius tot 351 km kun laden. Wat ons betreft is het dan weer rijden en niet onnodig aan de lader blijven hangen. Het betekent dat de aanwezigheid van snellaad-technologie eigenlijk veel belangrijker is dan of de Ioniq 6 nu 431 of 467 km kan halen.

Thuis aan de stekker, doe het dan slim

Naast snelladers maakt het ook veel uit of je thuis kunt laden. Met een 3-fase lader gebeurt dat met de Ioniq 6 met een snelheid van 11 kWh waardoor je ook thuis niet echt lang aan de lader hoeft te hangen. Een aanrader is om te kiezen voor een slim laadstation zodat je thuis de laagst mogelijke tarieven kunt benutten om de Ioniq 6 op te laden.

Of op de oprit slim laden met 11 kWh
Of op de oprit slim laden met 11 kWh
Snelladen bij FastNed, als je je batterij voorverwarmd gebeurt dit gelijk op hoge snelheid
Snelladen bij FastNed, als je je batterij voorverwarmd gebeurt dit gelijk op hoge snelheid

Ioniq 6 en WLTP (snel vergeten)

Het ‘vehiekel’ WLTP is bedacht om EV’s met elkaar te kunnen vergelijken. Tegenwoordig is het ook een maatstaf om soms auto’s af te fakkelen. Het zijn alleen niet alles bepalende getallen. In Nederland is het in ieder geval een hot-topic. In de media lijkt het soms alleen nog maar te gaan over range, range en nog eens range. De auto’s komen veel minder ver maar dat is lariekoek. Zo komen net zover als dat de omstandigheden dit toelaten.

Rijden met een Ioniq 6 bij temperaturen tussen de 0 en 12 graden geeft een andere score als bij rijden boven de 20 graden. Woon je in een stedelijke omgeving of landelijk. Rij je veel op de snelweg, tegenwind, 18 of 20 inch velgen onder de auto en dan met welk gemiddelde. En zo zijn er nog wel meer factoren te bedenken. Geen dag is immers hetzelfde, net als de bestuurder.

Duidelijk is dat Hyundai er in is geslaagd met de Ioniq 6 een auto te ontwerpen met een uiterst lage luchtweerstandscoëfficiënt, 800 volt batterijtechnologie en een accupakket van 77 kWh. Drie belangrijke redenen die elektrisch rijden tot een genot maken en waarbij je je nooit gaat afvragen hoe het ooit met die range en WLTP zat. Het gaat om het rijplezier en met dat in het achterhoofd is de Ioniq 6 een uitstekende keuze die het best kunt omschrijven als een energiezuinige smaakmaker met een uitgesproken design.

Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

...

Verder lezen over Elektrische auto

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

In de woeste kustomgeving van het Portugese Cascais is het in november nog lekker warm. In T-shirt lunchen op een terrasje aan de Atlantische kust, ’s avonds buiten borrelen. En dan ook nog een nieuwe auto aan de tand mogen voelen. Eentje waarvan we veel gaan horen: de Kia EV3. Ruim, stil, krachtig, tot 600 kilometer op een acculading, leuke snoet en prima prijskaartje.

Automotive20.11.2024

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?

Best een risico voor Abarth om de keuze te maken helemaal over te stappen naar elektrische modellen. Is de nieuwe 600e alsnog een echte Abarth?

Automotive09.11.2024

Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?

Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven

Kia heeft de Gwangmyeong EVO-fabriek officieel geopend. Het is de eerste dedicated EV-productiefaciliteit van het merk. De nieuwe fabriek, gevestigd in Kia Autoland Gwangmyeong (Zuid-Korea), heeft een jaarlijkse productiecapaciteit van 150.000 eenheden. De productie van de EV3 is er al gestart en die van de EV4 volgt in de eerste helft van 2025.

Tech in Asia14.10.2024

Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven

Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer

Als MINI je uitnodigt om zo zuinig mogelijk te rijden in zijn nieuwe MINI Cooper S Electric: doe je dat dan? Natuurlijk wel. Even dan.

Automotive14.10.2024

Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer

Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive

Studententeam TU/ecomotive presenteert vanmiddag Phoenix, en hoopt hiermee autofabrikanten te inspireren nu nieuwe wetgeving vanuit Brussel in aantocht is.

Automotive11.10.2024

Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive

Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile

Met de merken Jaecoo en Omoda wil Chery Automobile haar marktpositie gaan versterken. In Nederland een nog vrij onbekend merk, maar daar gaat vanaf Q1 2025 verandering in komen. Dan zal de Jaecoo J7 geïntroduceerd worden.

Automotive07.10.2024

Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile

Vanaf Q1 2025 ook in Nederland
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

De elektrische auto wordt nog wel gekocht, maar staat stil vergeleken met een ander autotype. Het autotype dat juist flink stijgt in populariteit, dat is de hybride auto. 

Automotive30.09.2024

Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden

Het Nederlandse automerk Butch-e heeft een nieuwe elektrische microcar op de markt gebracht: de Liddel. Daarmee kunnen ondernemers en zelfstandigen ook na 2025 de steden in, als overal in Nederland zero emissie zones worden ingevoerd en benzine- en dieselauto’s er niet meer in mogen.

Automotive11.09.2024

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden

Verder lezen over Hyundai

Hyundai & Kia tonen innovatieve technologie voor temperatuurbeheer

Tijdens ‘Heat Tech Day’ in Seoul, Zuid-Korea, hebben Hyundai en Kia een drietal nieuwe technologieën gepresenteerd om de temperatuur in de auto te regelen en daarmee het comfort van de inzittenden te verhogen én het energieverbruik te beperken.

Automotive02.09.2024

Hyundai & Kia tonen innovatieve technologie voor temperatuurbeheer

om comfort en efficiency te verhogen
Hyundai gaat terug met de Pony naar het verleden van Seoul in Zepeto 3D

Hyundai Motor heeft 'Timeless Seoul' gelanceerd op Zepeto, een wereldwijd populair 3D-avatar-gebaseerd social netwerkplatform. Hier worden gebruikers teruggevoerd naar de jaren '70 en '80 in Zuid-Korea. Timeless Seoul is...

Tech in Asia07.03.2024

Hyundai gaat terug met de Pony naar het verleden van Seoul in Zepeto 3D

World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten

De World Car of the Year 2024 verkiezing komt er weer aan. Deze begint traditiegetrouw met de bekendmaking van de Top 10 en Top 5 finalisten in zes verschillende categorieën van de World Car Awards. Het aftellen naar de...

Automotive01.02.2024

World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten

Hyundai wil sneeuwkettingen integreren in een band, logisch toch!

Iedere wintersporter kan het beamen, sneeuwkettingen onder je banden leggen bij nat en koud weer, is doffe ellende. Hoe handig je ook bent, het blijft een gedoe. Nu kom je gelukkig tegenwoordig goed weg met winterbanden,...

Automotive11.12.2023

Hyundai wil sneeuwkettingen integreren in een band, logisch toch!

Hyundai kopen? Dat doe je straks online op Amazon

Amazon gaat auto’s online verkopen en het start met Hyundai. Straks kun je op het winkelplatform dus niet alleen boeken en gekke feestversiering aanschaffen, maar ook je nieuwe bolide. In eerste instantie zijn dat alle...

Automotive17.11.2023

Hyundai kopen? Dat doe je straks online op Amazon

​Hyundai komt met nieuwe fabriek voor elektrische auto’s in Ulsan

Hyundai heeft het startschot gegeven voor de bouw van een ultramoderne fabriek voor elektrische auto’s in Ulsan, Zuid-Korea. Dat gebeurde tijdens een feestelijke ceremonie op het voormalige testcomplex van Hyundai in U...

Tech in Asia14.11.2023

​Hyundai komt met nieuwe fabriek voor elektrische auto’s in Ulsan

Hyundai en Seoul, Gangnam style in de autowereld

Hyundai is niet alleen een van de drie grootste automerken in de wereld, het is ook de grootste werkgever van Zuid-Korea. Het bedrijf bestaat uit 40 verschillende onderdelen, van fabrikant van automerken als Hyundai, Kia...

Automotive06.11.2023

Hyundai en Seoul, Gangnam style in de autowereld

​De designcultuur van Hyundai ligt in Seoul gewoon op straat

Het succes van het Zuid-Koreaanse Hyundai is inmiddels wel bekend. Als je als nummer 3 op de ranglijst van meest succesvolle automerken staat -en eigenlijk zelfs nog maar een runner-up bent- zijn de verwachtingen hoog. H...

Tech in Asia05.11.2023

​De designcultuur van Hyundai ligt in Seoul gewoon op straat