Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
Robottaxibedrijf Waymo heeft het voor elkaar. In het drukke centrum van San Francisco rijden robottaxi’s rond die echte mensen op hun plaats van bestemming moeten krijgen. Gratis, veilig en autonoom. Dat is bijzonder, want vooralsnog zijn tests met zelfrijdende auto’s alleen besteed aan de woestijn.
Van Arizona naar San Francisco
In de woestijn is een auto-ongeluk met een zelfrijdende uiteraard net zo verschrikkelijk -of zonde-, maar de kans dat er veel gewonden vallen is kleiner. Er zijn minder mensen, minder complexe verkeerssituaties en je komt vaak kilometers lang alleen maar weg tegen. Geen wonder dus dat alle tests met autonome auto’s in woestijngebieden plaatsvinden. In Amerika is dat bijvoorbeeld Arizona.
Het is taxibedrijf Waymo (van Google) gelukt om toestemming te krijgen om een dienst aan te bieden met robotauto’s die klanten op hun bestemming brengen in de grote stad San Francisco. De taxidienst heet Waymo One en het is voor het eerst dat hij in zo’n druk stedelijk gebied mag rijden, nadat hij eerder in wat gewone buurten in Phoenix Arizona rondreed.
Waymo robottaxi
Waymo-robottaxi’s zijn geen speciaal opgebouwde auto’s. Het waren in de woestijn Chrysler Pacifica-voertuigen met allerlei sensoren erop, maar in San Francisco maakt Waymo gebruik van Jaguar I-Pace-voertuigen met sensoren. Mensen kunnen er al een ritje mee boeken via de Waymo-app, maar ze hoeven hier niet voor te betalen. Dat is geen introductiekorting van Waymo, het mag simpelweg geen geld rekenen omdat de ritjes nog als experimenteel zijn bestempeld. Bovendien is het ook niet zo vergaand als de robottaxi’s van Waymo in Arizona konden gaan.
Dat komt omdat in tegenstelling tot Arizona, waar de taxi’s geheel autonoom waren, er nu een veiligheidschauffeur in de auto aanwezig is. Waymo noemt het een autonoom-rijden-specialist. Welk naampje je het ook geeft: er zit dus iemand in de auto, op de chauffeursplek, te kijken hoe de auto het doet. Uiteraard zal deze persoon ook ingrijpen als er iets faliekant mis gaat.
Net niet autonoom
Hoewel dat voor techfans een kleine teleurstelling is, omdat we naarstig wachten op volledig autonome auto’s, is elke stap die die richting opgaat een goede stap. Sowieso moet de technologie zeker eerst nog aan het grote publiek ‘verkocht’ kunnen worden, waardoor zo’n autonoom-rijden-specialist in de auto zeker geen slecht idee is. Zeker als die nooit hoeft in te grijpen, dan kan dit experiment veel betekenen voor Waymo.
Verder lezen over Google
Artificial Intelligence30.10.2024
Een kwart van het programmeerwerk bij Google wordt gedaan door AI
Online17.10.2024
Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden
Artificial Intelligence09.10.2024
AI wint nu ook nog de Nobelprijs: twee zelfs
Mobile08.10.2024
Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht
Mobile07.10.2024
Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen
Artificial Intelligence03.10.2024
Knoop straks in het Nederlands een gesprek aan met Gemini Live
Mobile01.10.2024
Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels
Search25.09.2024
Google introduceert een speelse doodle met popcorn
Verder lezen over Zelfrijdende auto
Automotive11.10.2024
Tesla’s robtaxi Cybercab is er en lijkt heel futuristisch
Automotive24.09.2024
De Tesla Cybercab wordt helemaal niet zo duur
Automotive11.09.2024
Robottaxi’s blijken lang niet zulke brokkenpiloten als mensen
Automotive19.08.2024
Zelfrijdende taxi’s in San Francisco blijven ‘s nachts maar toeteren
Automotive12.07.2024
Tesla stelt de aankondiging van zijn Robotaxi uit
Automotive20.06.2024
Zijn zelfrijdende auto’s inderdaad veiliger dan menselijke chauffeurs?
Automotive29.04.2024
Eerste race met zelfrijdende race-auto’s was uiterst vreemd
Automotive29.03.2024