Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.
Consumenten die zich een auto aanschaffen, verwerven wel een levenslange licentie op het gebruik van de wagen, maar kunnen geen volledig eigendom opeisen. Dat hebben onder meer autobouwer General Motors en tractorenfabrikant John Deere naar voor gebracht in een dossier over de nieuwe Amerikaanse Digital Millennium Copyright Act (DMCA).
In juli zou het Amerikaanse Copyright Office een beslissing nemen over het probleem. De constructeurs zeggen met hun amendement de technologie van hun ontwikkelingen tegen piraten en hackers te willen beschermen, maar indien het Copyright Office op hun eis ingaat, zou het concept van het wagenbezit volgens waarnemers fundamenteel veranderen.
Mobiele digitale platformen
De autosector maakt steeds meer gebruik van computers en andere moderne technologische toepassingen. Dat heeft het voor de bezitter van de wagen niet alleen moeilijker gemaakt om zelf aan de auto te werken of het voertuig te laten onderhouden door een garage die niet officieel door de producent is erkend, maar zou de sector ook het onderwerp kunnen maken van het digitaal copyright.
Autobouwers beschouwen hun wagens immers steeds meer als een mobiele computer-platformen. Daardoor zouden de autoconstructeurs in grote mate kunnen beperken wat de zogenaamde bezitter kan doen met de auto die hij heeft aangekocht.
De autobouwers merken echter op dat deze computertechnologie onder meer gericht is op de bescherming van het leefmilieu en de verkeersveiligheid.
Wanneer aan het publiek zou worden toegelaten om aan die technologieën te werken of andere programma’s toe te voegen, kan volgens de Auto Alliance – een belangengroep die de meeste grote autoconstructeurs vertegenwoordigt – die bescherming echter langer niet meer worden gegarandeerd.
Er moet volgens de Auto Alliance dan ook een wettelijk initiatief worden genomen dat elke manipulatie van de betrokken technologieën zou verbieden.
Zware kritiek
Het standpunt van de autosector krijgt echter vanuit verschillende hoeken zware kritiek. Onder meer John Deere werd zwaar op de korrel genomen nadat het bedrijf had aangevoerd dat zijn tractoren zonder wettelijke beperkingen zouden kunnen worden gebruikt om illegaal muziek te kopiëren.
Fundamenteler is echter de kritiek dat het onder meer voor onafhankelijke garage’s nog nauwelijks mogelijk zou zijn om aan de auto’s te werken, aangezien ze steeds risico zouden lopen de wet te overtreden.
Bovendien wordt opgemerkt dat de motivaties van de autosector te maken hebben met problemen die onder de bevoegdheid van de verkeerspolitie en natuurbescherming vallen en niets met copyright hebben te maken.
Er zijn inmiddels ook een aantal wetsvoorstellen ingediend om de impact van het copyright op de autosector te beperken.
Verder lezen over Overheid
Cybercrime02.10.2024
Ben jij online op te lichten? Doe de gratis cursus Digitale Weerbaarheid
Automotive16.07.2024
Waarom je nu die tweedehands elektrische auto moet kopen die je wil
Cybercrime04.07.2024
Update je smarthome-apparaten, juist als je op vakantie gaat
Nieuws17.01.2024
Meer flitspalen bij spoorwegovergangen
Geslaagde pilot krijgt een vervolgAutomotive10.01.2024
Zoveel subsidie krijg je in 2024 voor een elektrische auto
De subsidiepot is nu geopendAutomotive20.12.2023
Duitsland schrapt subsidie voor EV’s
UPDATE: Drie fabrikanten blijven deze maand de volledige subsidie betalenMobile07.12.2023
Worden we bespied via pushmeldingen op onze smartphones?
Technology25.10.2023