Automotive07.03.2018

I.D. Vizzion de eerste Autonome Volkswagen komt pas na 2020


De autosalon van Genève is in Europa het belangrijkste podium voor de auto-industrie. Het is de plek waar autofabrikanten naast de nieuwste modellen ook hun conceptcars voor de toekomst tonen. Volkswagen toont hier zijn elektrische I.D. Family, bestaande uit de compacte I.D., de SUV I.D. Crozz en de MPV I.D. Buzz. Voertuigen die na 2020 tot 2030 op de markt moeten gaan komen.

Het hoogtepunt van deze I.D. Family de I.D. Vizzion staat nu in Genève. De I.D. Vizzion is een autonoom rijdende premium (voor zover je daar nog bij dit soort conceptcars over kunt spreken) sedan die kan worden bediend met stemcommando’s en handgebaren. Dankzij de toepassing van natuurlijk kunstmatige intelligentie is het model in staat om te leren. Omdat de Vizzion volledig autonoom is zijn bedieningselementen, zoals een stuur en pedalen volstrekt overbodig. Je kunt je zelfs afvragen of dit soort voertuigen nog auto moeten worden genoemd. Robocar is waarschijnlijk een meer toepasbare omschrijving.

Robocars en smart devices

Maar laten we even binnenkijken in de toekomstvisie van Volkswagen want wat ons betreft mag je helemaal los in nieuwe concepten. Of alles daadwerkelijk zal worden uitgevoerd is natuurlijk de vraag maar één is zeker, leuk en innovatief is het eigenlijk altijd.

De Volkswagen I.D. Vizzion heeft open ruimte die flexibel is in te delen. Dankzij innovatieve technologie is deze Robocar eerder een ‘smart device’ op wielen geworden. Inzittenden kunnen met de auto communiceren via stemcommando’s, handgebaren en via de Microsoft HoloLens (of iets wat tegen die tijd in staat is een toegevoegde realiteit (augmented reality) over de omgeving te projecteren. Hierdoor wordt het voertuig als het ware een virtuele gastheer voor zijn passagiers. Hij kent hun voorkeuren en kan dankzij de toepassing van kunstmatige intelligentie leren en empathisch reageren.

Volkswagen denkt dat de eerste volledig autonome voertuigen (level 5) vanaf 2025 mogelijk zijn. Het gebruiken van Augmented Reality in het verkeer lijkt nog toekomstmuziek en wordt pas veel later verwacht.

db2018au00109-large
db2018a9-large

Nieuw elektrisch platform

Net als de andere modellen uit de I.D. serie staat deze Vizzion op het nieuwe elektrische platform van Volkswagen. De in ‘Baladi Orange’ uitgevoerde premium sedan is ruim 5 meter lang en wordt aangedreven door twee elektromotoren die samen 225 kW leveren (75 kW voor, 150 kW achter) en zijn gekoppeld aan een 111 kWh batterij. Daarmee moet hij in staat zijn tot een actieradius te komen van 665 kilometer. De rest van de specificaties lijken nu nog veel te fictief. Wat Volkswagen goed doet is om nieuwe waarden toe te kennen aan hun toekomstige voertuigen te weten: veiligheid, vrijheid, eenvoud en thuisvoelen.

Veiligheid

De I.D. Vizzion maakt gebruik van gezichtsherkenning om te voorkomen dat bijv. iemand anders er met de auto vandoor gaat. De opvallende HD Matrix-koplampen (bestaande uit 8.000 pixels) worden gebruikt om met andere weggebruikers te communiceren. Zo kunnen ze onder andere een zebrapad op de weg projecteren om voetgangers te laten weten dat ze over kunnen steken.

Vrijheid

Deze Robocars bieden inzittenden maximale vrijheid om andere dingen te doen. In hoeverre ook hier kunstmatige intelligentie kan worden toegepast is nog een greenfield om te ontdekken al zal het voertuig zich op basis van bestaande data altijd aanpassen aan de passagiers.

Eenvoud

Binnenin de auto zijn slechts twee traditionele knoppen aanwezig. Deze kunnen worden gebruikt om met de hand bijvoorbeeld het volume van de geluidsinstallatie aan te passen. De rest van de bediening gebeurt via stemcommando’s, handgebaren of augmented reality. Maar heel eerlijk lijken ons deze twee knoppen echt volstrekt overbodig. Met Alexa (de spraakassistent aan boord) is ook dat makkelijk te regelen “Alexa geluid zachter”.

Thuisvoelen

Inzittenden moeten zich snel vertrouwd thuisvoelen in dit soort Robocars waar geen instrumenten meer aanwezig zijn. Het interieur, van een hoog lounge-gehalte is volledig te personaliseren. Zo kun je de ramen elektrisch verduisteren en zorgt noise cancellation ervoor dat er geen hinderlijke geluiden in de cabine doordringen. Ook gebruikt deze I.D. Vizzion sensoren en de eerder genoemde HoloLens om de lichamelijke gesteldheid van de inzittenden te controleren voor meer persoonlijk comfort.

copyofdb2018au00152-large
copyofdb2018a2-large
db2018au00110-large
db2018a0-large
db2018au00112-large
db2018a2-large
db2018au00116-large
db2018a6-large
Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

...

Verder lezen over Volkswagen

Wie dacht er als eerste aan tuning?

Auto tuning is niet alleen het uiterlijk van een auto veranderen, het is tegelijkertijd een kunst en een wetenschap. Met tuning kun je de individualiteit van de eigenaar benadrukken en de technische eigenschappen van het voertuig verbeteren. Maar wie was de eerste die aan auto tuning dacht? Misschien was het Karl Benz, die niet alleen de eerste auto met benzinemotor maakte, maar ook voortdurend experimenteerde met de constructie en het ontwerp ervan?

Lifestyle22.08.2024

Wie dacht er als eerste aan tuning?

Vernieuwde ID. Buzz Cargo is krachtiger en efficiënter

Met zijn iconische looks is de ID. Buzz Cargo een duurzaam visitekaartje voor elk bedrijf. Dat voorkomen koppelt hij aan kenmerkende Volkswagen Bedrijfswagens-eigenschappen als een hoge kwaliteit, grote praktische inzetbaarheid en volop mogelijkheden voor maatwerk. Door een nog sterkere elektromotor en een nieuw 79 kWh accupakket presteert de ID. Buzz Cargo nu nog beter op het gebied van laad- en trekvermogen en efficiency.

DC Business19.08.2024

Vernieuwde ID. Buzz Cargo is krachtiger en efficiënter

World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten

De World Car of the Year 2024 verkiezing komt er weer aan. Deze begint traditiegetrouw met de bekendmaking van de Top 10 en Top 5 finalisten in zes verschillende categorieën van de World Car Awards. Het aftellen naar de...

Automotive01.02.2024

World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten

Parkeren en opladen laat je straks over aan een robot

Persoonlijk vind ik inparkeren en opladen van een EV niet echt een lastige klus. Het vinden van een lege parkeerplaats is dat ook niet, zolang je voor een parkeergarage kiest waar het bord voor de inrit aangeeft dat er n...

Automotive11.01.2024

Parkeren en opladen laat je straks over aan een robot

Meer nieuwe auto’s de weg op in 2023

Het zat er in 2023 al het hele jaar aan te komen; een soort van herstel van de verkoop van nieuwe auto’s. Vanaf de eerste maanden liep het aantal registraties al voor op dezelfde periode in 2022. Alleen in december lag...

Automotive03.01.2024

Meer nieuwe auto’s de weg op in 2023

En bijna een derde was een EV, ondanks de stagnerende verkoop
Sommige VW EV’s ondersteunen nu bidirectioneel gebruik

Er wordt al een tijd over gesproken en technisch is het al lang mogelijk. Waarom zou je je opgeladen elektrische bolide niet gebruiken om je huis van stroom te voorzien? Dit zogenoemde bidirectionele laden kan een behoor...

Automotive08.12.2023

Sommige VW EV’s ondersteunen nu bidirectioneel gebruik

Met je elektrische Volkswagen je huis van stroom voorzien
VW schaalt EV-productie af

Het gaat niet goed met de verkoop van elektrische auto’s. De vraag is dit jaar niet alleen in Nederland afgenomen. Als gevolg van die dalende vraag naar EV’s heeft Volkswagen besloten om de productie in haar fabriek...

Automotive16.11.2023

VW schaalt EV-productie af

Volkswagen noemt het een 'tijdelijke dip' in de vraag naar nieuwe EV's
​De 5 verschillende roadtriptypes met bijpassende, fantastische reizen

Als je bezig bent met je rijbewijs, dan droom je ervan. Als je een nieuwe auto koopt ook: hoe handig is de bekerhouder, voor als we eindelijk op die roadtrip gaan? Dat ultieme gevoel van vrijheid, dat is wat een auto je...

Automotive15.11.2023

​De 5 verschillende roadtriptypes met bijpassende, fantastische reizen

Verder lezen over Zelfrijdende auto

Tesla’s robtaxi Cybercab is er en lijkt heel futuristisch

Cybercab is een zelfrijdende taxi die moet gaan concurreren met onder andere Uber, maar ook het openbaar vervoer. 

Automotive11.10.2024

Tesla’s robtaxi Cybercab is er en lijkt heel futuristisch

De Tesla Cybercab wordt helemaal niet zo duur

Tesla staat op het punt om zijn Cybercab te onthullen in de studio’s van Warner Bros. De robotaxi zou in oktober worden onthuld na enige vertraging.

Automotive24.09.2024

De Tesla Cybercab wordt helemaal niet zo duur

Robottaxi’s blijken lang niet zulke brokkenpiloten als mensen

Robottaxi's blijken vrij capabel: robottaxi’s zouden 73 procent minder ongelukken veroorzaken dan auto’s met menselijke chauffeur.

Automotive11.09.2024

Robottaxi’s blijken lang niet zulke brokkenpiloten als mensen

Zelfrijdende taxi’s in San Francisco blijven ‘s nachts maar toeteren

Zelfrijdende taxi's doen het best goed in San Francisco, maar wat deze bolides in hun vrije tijd doen maakt sommige inwoners van de stad helemaal gek.

Automotive19.08.2024

Zelfrijdende taxi’s in San Francisco blijven ‘s nachts maar toeteren

Tesla stelt de aankondiging van zijn Robotaxi uit

Tesla lijkt het met zijn Robotaxi niet vlekkeloos te vergaan: de geplande aankondiging van de vloot wordt verplaatst.

Automotive12.07.2024

Tesla stelt de aankondiging van zijn Robotaxi uit

Zijn zelfrijdende auto’s inderdaad veiliger dan menselijke chauffeurs?

Er zijn dan minder ongelukken en je komt sneller op je bestemming aan met een zelfrijdende auto. Klopt dat?

Automotive20.06.2024

Zijn zelfrijdende auto’s inderdaad veiliger dan menselijke chauffeurs?

Eerste race met zelfrijdende race-auto’s was uiterst vreemd

Een race zoals de Formule 1, maar dan iets langzamer, iets minder auto's en zonder coureurs. Hoe? De zelfrijdende race-auto's uit de A2RL.

Automotive29.04.2024

Eerste race met zelfrijdende race-auto’s was uiterst vreemd

Deze zelfrijdende auto kan ook autonoom driften

Een auto die uit zichzelf kan rijden en beslissingen neemt op de weg is tegenwoordig al niet eens meer zo bijzonder, maar eentje die daarbij ook nog kan driften, zeker wel. Geely toont een testauto die zich goed staande...

Automotive29.03.2024

Deze zelfrijdende auto kan ook autonoom driften